Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / 30%-regeling voor expats voorlopig nog niet versoberd
Het demissionaire kabinet kiest ervoor om de 30%-regeling voor expats voorlopig niet te wijzigen. De motie van de Tweede Kamer om deze fiscale regeling te versoberen, wordt daarmee nu niet uitgevoerd.
In oktober nam de Tweede Kamer een motie aan van voormalig Kamerlid Ilse Saris (NSC). In deze motie werd gevraagd om de 30%-regeling voor expats – de fiscale tegemoetkoming voor buitenlandse werknemers – in te perken.
De voorstellen waren onder meer:
Doel:
BBB-staatssecretaris Heijnen, verantwoordelijk voor Fiscaliteit, heeft aangegeven dat het kabinet op dit moment niet wil uitvoeren. Nu komen met een wetsvoorstel voor een versoberende wijziging van de 30%-regeling voor expats zou volgens hem namelijk niet passen bij de demissionaire status van het kabinet.
De staatssecretaris wijst op het belang van stabiel fiscaal beleid. De fiscale regeling voor expats is de afgelopen jaren al meerdere keren aangepast. Nieuwe wijzigingen zouden volgens hem zorgen voor extra onzekerheid bij werkgevers en werknemers. Bovendien zou de expatregeling per saldo meer opleveren dan hij kost.
Wel werkt het demissionaire kabinet aan het tegengaan van laagbetaalde arbeidsmigratie en een verschuiving naar hoogproductieve (hoogbetaalde) arbeid.
De staatssecretaris vreest dat Nederlandse werkgevers met een versobering van de expatregeling geen kennismigranten meer uit het buitenland aan kunnen trekken. Veel omringende Europese landen hebben namelijk een fiscaal meer aantrekkelijke expatregeling. En kennismigranten een belangrijke bijdrage leveren aan de Nederlandse economie op het gebied innovatie en aan grote maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie en de overgang naar een circulaire economie.
Verder ziet de staatssecretaris praktische problemen bij de voorgestelde wijzigingen voor de 30%-regeling voor expats. Hij wijst erop dat er geen uniforme lijst van erkende tekortberoepen is en dat bestaande bronnen uiteenlopen qua detailniveau en tijdshorizon. Ook acht hij het niet realistisch om van de Belastingdienst te verwachten dat die kan beoordelen welke werkzaamheden een werknemer in de praktijk daadwerkelijk verricht en of de werknemer daarom onder het tekortberoep valt.
Bron: Accountancy Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk