Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Zorgwerkgever, jij hebt geen ‘Thuisbezorgd’ nodig
Het piept en kraakt aan alle kanten. Alle beschikbare organisatorische pleisters heb je al geplakt, noodverbanden aangebracht. En nog is het niet genoeg. Jouw personeelstekort lost zich niet op. Sterker nog: meer mensen ga je niet vinden, terwijl de vraag onverminderd groot blijft en zelfs stijgt. Natuurlijk kun je mij vragen om advies. Ik kom graag bij je langs en sta je bij met zowel raad als daad. Maar wist je dat je mijn persoonlijke ‘Thuisbezorgd’ niet gelijk al nodig hebt? Het belangrijkste om mee te beginnen heb je namelijk al in huis: jouw eigen medewerkers.
Door Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
Ik ben er 200% van overtuigd, dat je met de kennis en ervaring van je eigen mensen, en dan met name van die op de werkvloer en de handen aan het bed, de helft van je probleem op kunt lossen of op z’n minst een glansrijke basis daarvoor kunt leggen. Praat met elkaar, luister en doe iets met wat je wordt verteld. Leer omdenken. Wat voor jou een kleinigheid lijkt, kan voor een ander – en daarmee ook voor jouw organisatie en cliënten – een enorm verschil maken. Het gevoel van gehoord en gerespecteerd worden alleen al, kan zorgen voor een draai van 180 graden. En wat ik onlangs zo mooi ergens hoorde zeggen: laat medewerkers niet alleen meedenken maar ook meebeslissen!
Weet je trouwens dat jij als werkgever of HR-medewerker in de zorg een heel groot voordeel hebt? Jouw collega’s zijn intrinsiek gemotiveerd en doen hun werk met heel hun hart. Ze willen hun handen uit hun mouwen steken en zorgen is hun eerste natuur. Ze zullen dan ook zeker bereid zijn om hun collega’s en organisatie te helpen. En ze kunnen en weten vaak nog veel meer dan wij en zij denken.
Dus vraag je collega’s naar ideeën om het anders te doen in het algemeen, maar ook specifiek. Wat valt iemand op? Wat zou hij of zij anders doen? Elk jaar loop je op dezelfde momenten weer tegen dezelfde planningspieken en roosterchaos aan. Hoe zou je collega dit oplossen of hoe zou hij of zij de efficiëntie verhogen en daarmee de werkdruk verlagen? Zijn er uitdagingen of tijdrovende taken op de werkvloer waar je collega’s steeds opnieuw tegenaan lopen? Heeft hij of zij daar zelf al oplossingen voor en kun je die wellicht voor meer collega’s inzetten?
En als je collega’s dan met mooie ideeën komen: laat die ideeën dan ook van hen zijn. Luister, onderzoek, gebruik ervan wat haalbaar is, betrek de bewuste collega’s bij de implementatie en geef de collega’s bij succes een podium. Bijvoorbeeld met het bekendmaken van een ‘idee van de maand’ of ‘mede mogelijk gemaakt door’. Of ga voor een leuk artikel met de bewuste collega’s op intranet of in je interne nieuwsbrief.
Blijkt een idee in de praktijk toch minder of niet geslaagd? Dan niet vingerwijzen, maar als management de verantwoordelijkheid nemen. Durf toe te geven dat je iets verkeerd hebt ingeschat, want “fouten” maken mag. Behalve dat je er samen veel van leert, kan dat kwetsbaar op durven stellen je organisatiecultuur ook zomaar een mooie nieuwe impulsgeven.
Ben je al aan de slag geweest met ideeën van collega’s? Of wens je tips over hoe je informatie het meest prettig en effectief bij mensen kunt ophalen? Natuurlijk mag je me dan bellen. Graag zelfs!
Marina van ’t Klaphek, HR-consultant
T +31 (0)316 740133
E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk