Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Vanaf 1 juli 2015 treedt het nieuwe ontslagrecht uit de Wet werk en zekerheid in werking. Dan bepaalt de reden van ontslag de te volgen route. Bedrijfseconomisch ontslag en ontslag door langdurige arbeidsongeschiktheid gaan via het UWV. Voor die ontslagprocedure geldt een aantal regels. Zo moet u in uw verzoek om toestemming van het UWV voor het opzeggen van de arbeidsovereenkomst met uw werknemer, de reden van ontslag vermelden en uitgebreid toelichten.
Voor uw verzoek om toestemming van het UWV voor het opzeggen van de arbeidsovereenkomst met uw werknemer, stelt het UWV een speciaal formulier ter beschikking. Hieruit blijkt welke informatie het UWV nodig heeft om uw verzoek te kunnen beoordelen. Zorg ervoor dat uw verzoek voorzien is van alle benodigde informatie en documentatie, want het UWV zal alleen een volledig verzoek in behandeling nemen.
Uw digitaal bij het UWV ingediend verzoek om toestemming voor ontslag moet in ieder geval:
Bij een onvolledig verzoek deelt het UWV u binnen twee werkdagen mee welke gegevens ontbreken. U krijgt dan acht dagen de tijd om de gegevens aan te vullen. Een termijnverlenging van enkele dagen is onder omstandigheden mogelijk.
Een verzoek om toestemming voor ontslag is niet zinvol als er een opzegverbod geldt. U mag bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst niet opzeggen als uw werkne(e)m(ster)er zwanger of (kortstondig) ziek is of bijvoorbeeld lid is van de ondernemingsraad. Het UWV zal in geval van een opzegverbod geen toestemming voor ontslag geven, behalve als blijkt dat het opzegverbod op korte termijn niet langer van toepassing is.
De verleende toestemming is vier weken geldig. Binnen die termijn moet u de arbeidsovereenkomst met uw werknemer schriftelijk opzeggen. In de opzegbrief bent u – en dat is nieuw vanaf 1 juli 2015 -verplicht de reden van het ontslag te vermelden.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk