Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Zo help je medewerkers goede voornemens volhouden
Onlangs verscheen een ‘top 5 goede voornemens van werknemers’ van een Nederlandse pensioenuitvoerder. Waarschijnlijk herkenbaar voor de mensen in jouw organisatie. Maar hoe help je medewerkers bij het volhouden? Enkele tips.
Er wordt wel gezegd dat het de gemiddelde mens drie maanden kost om een nieuwe routine aan te wennen. Medewerkers die zich eind maart dus nog aan hun goede voornemen houden, maken een goede kans om het nieuwe gedrag vol te houden. Geef medewerkers waar nodig een extra steuntje in de rug en je ziet de tevredenheid in alle geledingen toenemen.
Eerst even naar die top 5. Online-pensioenuitvoerder BeFrank deed er onderzoek naar. De uitkomsten:
Wat kun jij als werkgever of HR-medewerker doen om medewerkers hierbij te helpen?
Gevraagd naar de goede voornemens op werkgebied in 2024 blijkt ‘een betere balans vinden tussen werk en privé’ het meest gegeven antwoord. Ruim 28% van de respondenten heeft die wens.
Zo stimuleer je een betere werk-privé balans:
Bied flexibele werktijden of de mogelijkheid tot thuiswerken aan. Dit geeft medewerkers de vrijheid om zelf hun tijd in te delen. Keuze en zelf in control zijn geeft ze rust, wat bijdraagt aan een betere balans.
Stimuleer een bedrijfscultuur waarin overwerken liever uitzondering dan regel is en respecteer de grenzen en privétijd van medewerkers.
Persoonlijke ontwikkeling blijkt een belangrijke wens: Naast de 22,7% die graag via het werk een opleiding wil volgen, geeft nog eens 12,4% aan zelf een cursus, training of opleiding te willen volgen buiten het werk om.
Zo stimuleer je leren en ontwikkelen:
Stel elke medewerker jaarlijks een persoonlijk ontwikkelbudget ter beschikking voor cursussen of trainingen.
Koppel medewerkers aan mentoren binnen het bedrijf om hen te begeleiden in hun professionele groei.
Bied toegang tot online leerplatforms, waar medewerkers zelf cursussen kunnen kiezen die aansluiten bij hun interesses en carrièredoelen.
Ruim 22% van de respondenten geeft aan kansen te zien om op het werk gezonder te leven, bijvoorbeeld als het aankomt op bewegen en eten.
Zo stimuleer je gezonder leven:
Zorg voor ergonomische werkplekken, met bijvoorbeeld sta-zit bureaus, maak de lift voor uitzonderingen, plaats printers verder weg van werkplekken, laat software na een zekere schermtijd oproepen tot een pauze en van de werkplek weggaan en integreer lunchwandelingen in de bedrijfscultuur.
Het zal voor sommigen even wennen zijn, maar verban ongezonde lunchgerechten uit je bedrijfskantine en geef het goede voorbeeld als het gaat om lekkernijen/traktaties voor bij de koffie. Wie niet beter weet, komt niet op het idee om iets ongezonds in te brengen.
Organiseer sportieve activiteiten of sluit bedrijfsabonnementen af bij lokale sportscholen.
We zijn almaar “druk, druk, druk” en dan schieten familie en vrienden er nogal eens bij in. Maar ook onze eigen collega’s lijden qua social talk onder werkdruk over en weer. Een kleine 18% van de medewerkers zou dit graag anders zien. Als werkgever kun je daar de randvoorwaarden voor scheppen, zodat medewerkers zich niet schuldig voelen en optimaal genieten.
Zo stimuleer je meer sociale tijd:
Organiseer regelmatig teamuitjes of sociale evenementen na werktijd.
Geef medewerkers de vrijheid om vakantiedagen op te nemen wanneer het hen uitkomt.
Faciliteer netwerkevenementen waar medewerkers mensen buiten hun directe werkomgeving kunnen ontmoeten.
Ruim 17% van de respondenten wil dit jaar om een loonsverhoging vragen. Het merendeel vindt dat lastig, vrouwen meer dan mannen. Men weet vaak niet wat binnen het bedrijf geldende gemiddelden zijn, er is angst voor afwijzing en hoe beargumenteer je zo een salarisverhoging? Want stel je toch eens voor dat ze je arrogant vinden… Hoewel slechts 8% de intentie heeft om in 2024 van baan te veranderen, geeft bijna de helft van aan dit te doen vanwege salaris.
Zo stimuleer je openheid over salariswensen:
Zorg voor een duidelijk en transparant beoordelingsproces waarin prestaties gekoppeld zijn aan beloningen.
Creëer een cultuur waarin openlijk om feedback en salarisbesprekingen gevraagd kan worden.
Stel prestatiegerelateerde bonussen in die medewerkers motiveren om hun doelen te behalen.
Enthousiasmeer en motiveer medewerkers om goede voornemens vol te houden. Dit leidt niet alleen tot meer tevredenheid onder de bewuste medewerkers maar versterkt ook jouw organisatie en maakt iedereen samen meer betrokken bij elkaar.
Actueel
Bedrijfsoverdracht bv: voorkom fiscale valkuilen bij aandelenoverdracht
Gebruikelijk loon dga: wat als collega-dga de ‘meestverdienende werknemer’ is?
Nieuwe regels UBO-register brengen gevolgen en kansen voor het mkb
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Als dga van een bv moet je jaarlijks een gebruikelijk loon uit je bv opnemen; een zakelijk salaris ontvangen. Een van de manieren om de hoogte van dat zakelijke salaris vast te stellen is om aan te sluiten op het loon van de meestverdienende werknemer. Maar wat als een collega met zijn gebruikelijk loon dga […]
Per 16 juli 2025 is door een wetswijziging de toegang tot het UBO-register aanzienlijk beperkt. Dit verandert de beschikbaarheid van jouw bedrijfs- en eigendomsgegevens voor derden, zoals de Belastingdienst, toezichthouders, banken, accountants en belangenorganisaties. De nieuwe regels van het UBO-register geven je meer grip op privacy en informatiebeveiliging, maar zijn ook een kans om breder […]
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk