Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wijziging Aof premie vanaf 2022
Vanaf 2022 is er sprake van een gedifferentieerde Aof-premie (WAO/WIA-basispremie), met een lagere premie voor kleine werkgevers en een hogere premie voor (middel)grote werkgevers. We delen de belangrijkste punten met je.
De premiedifferentiatie voor het Aof werkt als volgt: de werkgevers worden onderscheiden in twee categorieën:
De indeling naar grootte van de werkgever voor een kalenderjaar wordt gemaakt op basis van het totaal van het premieplichtige loon van de werkgever twee jaar eerder.
Per saldo betekent dit dat:
Het verschil in premie tussen kleine en (middel)grote werkgevers bedraagt dus ongeveer 1,1%-punt.
Met deze lagere premie worden kleine werkgevers financieel tegemoet gekomen voor hun loondoorbetalingsverplichtingen bij ziekte.
In de premiesystematiek voor de Whk wordt op dit moment nog een andere grens gehanteerd tussen kleine en middelgrote werkgevers. Met een wijzigingsbesluit is deze grens aangepast om ervoor te zorgen dat de definitie van kleine werkgevers voor de gedifferentieerde premie voor de Whk en Aof gelijk is.
De loonsomgrens Whk tussen kleine en middelgrote werkgevers ligt vanaf 2022 op 25 maal het gemiddelde loon per medewerker. Tot en met 2021 lag deze grens op 10 maal het gemiddelde loon per medewerker. Door het verhogen van de grens tussen kleine en middelgrote werkgevers van 10 naar 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon per medewerker per jaar, worden werkgevers met een premieplichtige loonsom tot en met 100 maal het gemiddelde premieplichtige loon in mindere mate individueel belast voor de WGA-lasten (en ZW-lasten) van hun (ex-)medewerkers.
De verwachting is dat dit in beperkte mate leidt tot minder inspanningen van (kleine en deels middelgrote) werkgevers om arbeidsongeschiktheid te voorkomen en te beperken. De extra WGA-lasten die dit tot gevolg heeft zijn naar verwachting beperkt.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
SDE++ subsidie 2025: voor duurzame energieprojecten in 2025 en 2026
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk