Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Kan voor het bedrijfsgedeelte van een woon-/bedrijfspand een aparte zuiveringsheffing worden opgelegd en zo ja, waarvan is dit afhankelijk? Hierover is een interessante rechterlijke uitspraak gedaan.
Zuiveringsheffing wordt geheven door de Waterschappen en is bedoeld voor de zuivering van ons afvalwater. Een aanslag zuiveringsheffing wordt opgelegd aan eigenaren van zowel woon- als bedrijfspanden. Veel ondernemers in het mkb verrichten hun werkzaamheden vanuit een gecombineerd woon-/bedrijfspand. Denkt u bijvoorbeeld aan de vele dienstverleners die vanuit huis werken en aan de detailhandel met een winkel aan huis.
Volgens het gerechtshof Amsterdam kreeg een bed and breakfast terecht een aanslag zuiveringsheffing voor het bedrijfsgedeelte. Waarom? Volgens het hof vormt het B&B-gedeelte een afzonderlijke bedrijfsruimte, omdat het niet meer dan bijkomstig afhankelijk is van buiten de ruimte aanwezige voorzieningen. Dat bepaalde diensten (klaarmaken ontbijt, wassen en strijken van linnengoed) buiten het B&B-gedeelte worden verricht, is niet van belang, aldus het hof.
In de praktijk betekent deze uitspraak dat alleen een aparte aanslag voor een bedrijfsruimte kan worden opgelegd als deze ruimte dus niet of nauwelijks afhankelijk is van de voorzieningen in het woongedeelte. Waar de grens precies ligt, is afhankelijk van de situatie, maar ‘meer dan bijkomstig’ betekent in beginsel meer dan 10%. Bijvoorbeeld de aanwezigheid van toiletten zal voor de meeste bedrijfsruimtes essentieel zijn, maar bijvoorbeeld een douche weer niet. Het ontbreken van eigen toiletten zal dus in de meeste gevallen betekenen dat een bedrijfsruimte niet zelfstandig is en u hiervoor dus geen eigen aparte aanslag zuiveringsheffing kunt krijgen.
Tip Heeft u een aparte aanslag zuiveringsheffing ontvangen voor uw bedrijfsruimte, terwijl deze ruimte volgens u onvoldoende zelfstandig is, neem dan contact met ons op.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk