Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Wet verbetering poortwachter – jouw do’s en don’ts
De Wet verbetering poortwachter (Wvp) helpt langdurig zieke medewerkers. Er staan regels voor zowel de werkgever als medewerker in. We hebben de belangrijkste stappen en tips voor je opgesomd.
Samen met een arbodienst of bedrijfsarts, help je zieke werknemers zo snel mogelijk terug te keren naar werk. Door de impact van corona heeft het UWV in 2022 een aanvulling gegeven op de Wet verbetering poortwachter , waarin staat hoe ze omgaat met eventuele vertragingen door Covid-maatregelen van de overheid.
Meld een zieke medewerker bij de arbodienst of bedrijfsarts. Wettelijk gezien moet dit uiterlijk binnen één week, maar ben je verzekerd tegen ziekteverzuim, dan eist de verzekeraar vaak al gelijk op de eerste dag een melding bij de arbodienst. Documenteer en bewaar alle afspraken die je maakt, ook de afspraken die je telefonisch met de zieke medewerker overeenkomt. Je kunt deze bewijsvoering nodig hebben voor stap 5 en 9.
Na zes weken ziekte moet de arbodienst of bedrijfsarts een probleemanalyse opstellen. De inhoud: waarom de medewerker niet kan werken, wat de herstelmogelijkheden zijn en per wanneer de medewerker denkt weer aan het werk te gaan.
Stel binnen acht weken na de ziekmelding een plan van aanpak op. Dit doe je samen met de medewerker. In het plan beschrijf je concreet wat de medewerker en jij gaan doen om de werkzaamheden (op den duur) te hervatten. Zorg dat je de inhoud regelmatig bespreekt met de medewerker en paar waar nodig aan.
Neem ook de visie op de re-integratie van jou en de medewerker op in het plan van aanpak, stel waar nodig tussentijds bij en geef tijdens de jaarevaluatie opnieuw jullie visie. Dit is sinds 1 juli 2023 verplicht.
Iedere zes weken bespreek je met de medewerker de voortgang of stel een casemanager aan om dit voor je te doen. De casemanager begeleidt en controleert ook de uitvoering van het plan van aanpak. Let op: als werkgever blijf je zelf eindverantwoordelijk. Zorg dus dat je op de hoogte blijft van de voortgang.
Dreigt langdurig verzuim? Houd dan een re-integratiedossier bij. Hierin vermeld je het verloop van de ziekte en alle stappen die de medewerker en jij hebben genomen om re-integratie mogelijk te maken. Je vormt het re-integratiedossier met alle afspraken, formulieren en documenten van stap 1 tot en met 4 maar ook de nog volgende stappen.
Is de medewerker 42 weken ziek, dan meld je dit bij het UWV.
Evalueer tussen week 46 en 52 na de ziekmelding het re-integratieproces. Je kunt dit als werkgever zelf doen of de casemanager vragen dit te doen. Stel vast welk re-integratieresultaat jullie in het tweede ziektejaar willen behalen en hoe jullie dit samen willen bereiken. Je geeft de medewerker hiertoe ook een verzuimprotocol. Daarin staan alle stappen en specifieke regels die gelden voor jouw organisatie.
Uiterlijk na een jaar moet je het werk, de werkplek en/of de arbeidsmiddelen van de zieke medewerker waar nodig aanpassen.
Is de zieke medewerker na twintig maanden nog niet volledig hersteld, dan maak je in overleg met de medewerker een re-integratieverslag. Hierin vermeld je alle afspraken en resultaten van de geplande werkhervatting.
Na 87 weken ziekteduur ontvangt de medewerker een WIA-aanvraagformulier van het UWV. Dit moet hij binnen drie weken invullen en terugsturen. Vervolgens beoordeelt het UWV het re-integratieverslag en voert de WIA-keuring uit. Is aan de wettelijke voorwaarden voldaan, dan start de WIA-uitkering voor de medewerker.
Heb je een andere mening dan de bedrijfsarts, arboarts en/of medewerker? Vraag bij het UWV een deskundigenoordeel aan.
Meer details over de Wet verbetering poortwachter vind je onder andere in de Werkwijzer poortwachter van het UWV en een overzicht van de te volgen stappen vind je in de Quick start behorende bij deze werkwijzer.
Daarnaast kun je natuurlijk bij ons terecht. Naast specialist in preventie en verzuim zijn we namelijk ook gecertificeerd arbodienstverlener. Lees hier meer over op onze Arbodienst-pagina . Heb je een vraag of wens je advies? We helpen je graag. Bel of mail ons.
Bron: UWV, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Actueel
Governance en duurzaam ondernemen: 10 trends voor het mkb
Arbeidsrelatie beoordelen: praktijkvoorbeelden helpen schijnzelfstandigheid voorkomen
Subsidie praktijkleren 2025 – Wij helpen je aanvragen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Duurzaam ondernemen vraagt om meer dan alleen milieumaatregelen of sociale impact. Steeds vaker staat governance centraal als onmisbare schakel in ESG-beleid. Maar wat betekent governance eigenlijk voor het mkb – en hoe pas je dit praktisch toe in jouw organisatie? Ontdek 10 belangrijkste trends op het snijvlak van governance en duurzaam ondernemen in het mkb. […]
“Mag ik drie weken vanuit Spanje werken, aansluitend op mijn vakantie?” Steeds vaker krijgen werkgevers dit soort vragen. Flexibel als je bent, overweeg je misschien direct om ‘ja’ te zeggen. Toch is het verstandig om eerst stil te staan bij de juridische en fiscale gevolgen van een workation? Want hoe zit het eigenlijk met aansprakelijkheid, […]
Hoe beoordeel je een arbeidsrelatie: wanneer gaat het om loondienst en wanneer om zelfstandig ondernemerschap? Om het te verduidelijken heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) onlangs een aantal praktijkvoorbeelden gepubliceerd. Hiermee kun jij jouw arbeidsrelaties toetsen aan herkenbare situaties en schijnzelfstandigheid voorkomen. De vraag hoe je een arbeidsrelatie moet beoordelen – en […]
Per 16 mei 2025 treedt een wijziging van de Successiewet 1956 in werking. Deze aanpassing moet dubbele belastingheffing voorkomen bij internationale schenkingen en nalatenschappen. Ontvang je een schenking of erfenis uit het buitenland? Dan biedt de nieuwe regeling fiscale verlichting. Wanneer je een erfenis ontvangt uit het buitenland, kun je te maken krijgen met erfbelasting […]
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk