Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Jubileumuitkering onbelast: wanneer mag dat wel en wanneer niet?
Een jubileumuitkering is een mooie manier om een medewerker te bedanken voor jarenlang dienstverband. Maar hoe zit het met de belasting? Als werkgever mag je de jubileumuitkering onder bepaalde voorwaarden onbelast uitkeren. Voldoe je niet aan alle regels, dan betaalt de medewerker wél belasting over het bedrag.
De Belastingdienst noemt dit de diensttijdvrijstelling. Die geldt alleen als de jubileumuitkering aan drie voorwaarden voldoet:
Voldoe je aan deze drie eisen, dan is de uitkering onbelast en hoeft die niet op de loonstrook te staan.
De grens van 25 of 40 jaar is hard. Ontbreekt er één dag, dan geldt de vrijstelling niet. Ook eerdere dienstverbanden bij dezelfde werkgever tellen mee, zolang er sprake was van betaald werk. Tijdelijke werkloosheid mag je meerekenen, mits de medewerker in die periode niet elders werkte.
Heeft iemand eerst via een uitzendbureau gewerkt, dan tellen die jaren níet mee. Dienstjaren bij een andere werkgever mag je alleen meetellen als sprake is van een overgang van onderneming, een concernverhouding of als je de diensttijd volgt die de pensioenuitvoerder hanteert.
De vrijstelling mag je maximaal twee keer gebruiken:
Heb je de vrijstelling bij 25 jaar niet gebruikt, dan mag je bij 40 jaar zelfs twee keer vrijstellen.
De maximale vrijstelling is het fiscale loon over één maand. Dat is het loon uit kolom 14 van de loonstaat, inclusief:
Bij deeltijders geldt het deeltijdloon als uitgangspunt, ook als de uitkering gebaseerd is op een voltijdloon.
Ja, de uitkering mag bestaan uit geld of goederen. Als je voldoet aan de drie hoofdvoorwaarden, is de diensttijdvrijstelling van toepassing — ongeacht de vorm.
Dan is het deel boven het maandloon belast loon. Je kunt dit als werkgever wel aanwijzen als eindheffingsloon binnen de werkkostenregeling (WKR). Let op: bij overschrijding van de vrije ruimte betaal je 80 procent eindheffing.
Dan wordt de uitkering wél belast. Je kunt deze nog steeds aanwijzen als eindheffingsloon binnen de WKR, maar dan moet de uitkering gebruikelijk zijn. De Belastingdienst ziet bedragen tot € 2.400 per medewerker per jaar als gebruikelijk.
De regeling voor de diensttijdvrijstelling is negatief geëvalueerd. Er wordt dus nagedacht over aanpassing of afschaffing. Voorlopig blijft de vrijstelling echter bestaan en kun je deze nog toepassen bij medewerkers die 25 of 40 jaar in dienst zijn.
Bekijk de officiële uitleg in het Handboek Loonheffingen 2025 van de Belastingdienst.
Bron: Salaris Vanmorgen
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk