Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Zorgsector | Wet toetreding zorgaanbieders: wat gaat er veranderen?
Op 1 januari 2022 zijn de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) in werking getreden. Wat betekent dit voor jouw organisatie?
De Wtza kent in hoofdlijnen de volgende vier onderdelen:
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de vier bovenstaande punten verwerkt in een handige en overzichtelijke infographic. De eerste stap is melden: zorg- en jeugdhulpaanbieders moeten zich vóór 1 juli 2022 melden. Meer daarover lees je hier.
Hieronder vind je algemene informatie over de Wtza:
Beide zijn per 1 januari 2022 in werking getreden. De AWtza omvat de (technische) wijzigingen die voortvloeien uit de Wtza en de Wkkgz. Beide hebben gevolgen voor startende zorg- en/of jeugdhulpaanbieders, maar ook voor sommige bestaande aanbieders zijn er gevolgen.rnrnDe Wtza vervangt de WTZi (Wet Toelating Zorginstellingen).
Jaarlijks schrijven meer dan 20.000 zorg- en jeugdhulpaanbieders zich in het handelsregister in. Het doel van de Wtza is dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) beter inzicht krijgt in alle zorgaanbieders, beter toezicht kan houden en fraude in de zorg beter aan kan pakken.rnrnVoldoe je als zorg- en/of jeugdhulpaanbieder aan de voorschriften van de Wtza, dan laat je zien dat je staat voor goede zorg en transparantie naar alle betrokken. Je kunt daar als aanbieder ook op aangesproken worden. Zo wordt het vertrouwen in de kwaliteit van de zorg versterkt.
De Wtza is van toepassing op alle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).rnrnIn de Wtza wordt de definitie ‘zorginstelling’ vervangen door ‘zorgaanbieder’. Zo wordt het bereik van de wet verhoogd: vrijwel iedere organisatie die zorg verleend valt nu onder de Wtza.rnrnDe Wtza is niet van toepassing op aanbieders die uitsluitend maatschappelijke ondersteuning op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) verlenen. Maatschappelijke ondersteuning is namelijk geen zorg als bedoeld bij of krachtens de Wkkgz.rnrnAanbieders die alleen jeugdhulp verlenen vallen niet onder de Wtza. Wel is de meldplicht uit de Wtza via de AWtza opgenomen in de Jeugdwet. Als de jeugdhulpaanbieder de jaarverantwoording voor het verslagjaar 2021 voor 1 juli 2022 heeft aangeleverd, hoeft de jeugdhulpaanbieder niet aan de meldplicht te voldoen. De Wtza is wél van toepassing op jeugdhulpaanbieders die ook zorg op grond van de Zorgverzekeringswet en/of Wet langdurige zorg verlenen.
Met de komst van de Wtza zijn er ook nieuwe toetredingsregels gekomen. Dit verbetert de zorgkwaliteit en het zorgt voor een betere bewustwording bij startende aanbieders.
De Wtza en AWtza zijn per 1 januari 2022 in werking getreden. Voor bestaande zorgaanbieders zijn er twee overgangsperioden:rnu003culu003ern tu003cliu003eJe moet je vóór 1 juli 2022 melden.u003c/liu003ern tu003cliu003eBeschik je nog niet over een toelatingsvergunning, maar val je wel onder de vergunningsplicht, dan heb je een overgangsperiode van twee jaar.u003c/liu003ernu003c/ulu003ernVoor nieuwe zorgaanbieders geldt dat zij zich vanaf 1 januari 2022 eerst moeten melden en een vergunning moeten aanvragen alvorens zij zorg mogen verlenen (tenzij zij van deze verplichting uitgezonderd zijn). Zie ook LINK NAAR ANDERE ARTIKEL OPNEMEN
De IGJ blijft toezien op de meldplicht, vergunningplicht en de jaarverslaggeving van jeugdhulpaanbieders, gecertificeerde instellingen en Veilig Thuis organisaties. Voor combinatie-instellingen ligt het toezicht bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).rnrnDe NZa zal ook toezicht gaan houden op naleving van de transparantie-eisen aan de financiële bedrijfsvoering, de aanlevering van de jaarverantwoording, de voorwaarden voor het aantrekken van derivaten en het verbod op winstoogmerk. Deze nieuwe toezichtstaken sluiten goed aan bij de huidige toezichtstaken van de NZA op financieel economische aspecten van de zorg.
Wil je meer informatie of wil je weten wat de nieuwe wet voor jouw organisatie betekent, neem dan contact op met onze adviseurs Jan Willem van Zoomeren of Gert Bouwhuis:
Jan Willem van Zoomeren MSc, controleleider t 06 1227 8942e j.v.zoomeren@stolwijkkelderman.nl
drs. Gert Bouwhuis RA, accountantt 06 2276 0339e g.bouwhuis@stolwijkkelderman.nl
Actueel
UWV herintroduceert 60-plusmaatregel per 1 september 2025
Werkelijk rendement box 3: wet aangenomen, OWR-formulier nu beschikbaar
Per 1 juli 2025 veranderen deze regels voor HR
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
De zomer begint met een volle wetgevingsagenda. Per 1 juli 2025 gaan meerdere nieuwe regels in die impact hebben op je HR-beleid, arbeidsrelaties en duurzaamheidsrapportage. Welke veranderingen zijn belangrijk? Wat moet je als werkgever of HR-professional regelen of scherp houden? We zetten de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. 1. CO₂-rapportage: vanaf 1 juli […]
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk