Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Werkplekonderzoek: zowel preventief als curatief
Een werkplekonderzoek wordt vaak ingezet om een computerwerkplek te bekijken: zijn het bureau en de bureaustoel goed afgesteld en hoe is de totale indeling van de werkplek. Maar, een écht werkplekonderzoek is meer dan alleen kijken naar de facilitaire zaken. Een goed onderzoek van de werkplek is een professioneel en geïntegreerd onderdeel van het bedrijfsbeleid, inclusief passend advies.
Een werkplekonderzoek en -advies kan worden ingezet om klachten en verzuim te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
Een preventief werkplekonderzoek en advies kan zowel op individueel als op groepsniveau plaatvinden. Op individueel niveau wordt er met name gekeken naar de persoonlijke instellingen. Een onderzoek op groeps- of afdelingsniveau wordt vaak ingezet als meerdere werknemers problemen ervaren tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Een onderzoek op afdelingsniveau kan ook aanleiding zijn om het onderzoek op individueel niveau te specificeren. Het advies gaat uiteindelijk verder dan alleen het aanpassen van de werkplek, het kan ook knelpunten uit de beleidsvoering, werkwijze of beleid aan het licht brengen.
Indien een werknemer verzuimt als gevolg van klachten kan een werkplekonderzoek en -advies worden ingezet, curatief dus. Deze situatie is altijd complexer, gezien klachten een voorgeschiedenis hebben. Bij dit type werkplekonderzoek wordt onderzocht of er een relatie is tussen de klachten en de werkzaamheden of dat we misschien wel breder moeten kijken. Geen enkele situatie is hetzelfde en soms blijkt dat de klachten niet worden veroorzaakt door de werkzaamheden of de werkwijze, maar juist uit activiteiten buiten het werk.
Op individueel niveau is er dan ook aandacht voor de totale dagbesteding, inclusief privétijd, om het daadwerkelijke pijnpunt aan het licht te krijgen. Dit kan in bepaalde situaties ook in samenspraak met de bedrijfsarts zijn.
Iedere situatie vraagt om een eigen aanpak, maar grofweg kun je stellen dat een werkplekonderzoek bestaat uit:
Al bovenstaande punten, inclusief adviezen, komen terug in de rapportage van het werkplekonderzoek. Maar daarmee zijn we nog niet klaar: vier tot zes weken na het onderzoek hebben we nogmaals contact om te evalueren wat de veranderingen naar aanleiding van het onderzoek gebracht hebben.
Een werkplekonderzoek omvat dus meer dan alleen het aanpassen van de werkplek volgens de basis instelregels. Wij kijken verder dan deze standaard instelregels van een werkplek, omdat iedere situatie nu eenmaal anders is. Onze werkplekadviseur heeft oog en aandacht voor persoonlijke eigenschappen en legt de focus op de mens en zijn gewoontes. Zo kan een kleine investering voor een werkplekonderzoek hoge verzuimkosten reduceren of zelfs voorkomen.
Wil jij meer weten over het inzetten van een werkplekadviseur? Neem dan contact op met onze collega Ricardo Tesink, specialist op het gebied van werkplekonderzoek.
Actueel
Wetsvoorstel nieuw box 3-stelsel ongewijzigd naar Tweede Kamer
Schade aan leaseauto onder werktijd: wie moet betalen?
Antwoord op vragen over schijnzelfstandigheid en handhaving
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nederland staat wereldwijd bekend om zijn gunstige ondernemersklimaat. Met een sterke economie, goed ontwikkelde infrastructuur en gunstige belastingregelingen trekt ons land veel ondernemers aan, nationaal én internationaal. Ook ondernemen in Nederland? Houd dan wel rekening met een aantal fiscale aspecten. Fiscalist Ricardo te Kaat licht er 5 voor je uit. Door Ricardo te Kaat, Fiscalist […]
De staatssecretaris van Financiën heeft laten weten dat hij van plan is om het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel ongewijzigd aan de Tweede Kamer aan te bieden. In december 2024 adviseerde de Raad van State nog om dit wetsvoorstel aan te passen. Eind 2024 werd nog bekend dat de invoering van een nieuw box […]
Als een van jouw medewerkers onder werktijd schade rijdt aan zijn leaseauto, krijgt hij het eigen risico vaak doorberekend. Maar let op: dat mag alleen in geval van opzet, bewuste roekeloosheid of nalatigheid. Volgens artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek is een werknemer in principe niet aansprakelijk voor schade die hij tijdens zijn werkzaamheden veroorzaakt. […]
De Belastingdienst handhaaft sinds 1 januari 2025 weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dit heeft onder zelfstandigen en opdrachtgevers geleid tot vragen over schijnzelfstandigheid en arbeidsrelaties. Het Ministerie van Financiën heeft de meest gestelde vragen nu verzameld in een overzicht. 1. Wanneer is sprake van schijnzelfstandigheid? Als organisaties een zzp’er inschakelen voor een opdracht die in loondienst […]
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk