Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Werkplekonderzoek: zowel preventief als curatief
Een werkplekonderzoek wordt vaak ingezet om een computerwerkplek te bekijken: zijn het bureau en de bureaustoel goed afgesteld en hoe is de totale indeling van de werkplek. Maar, een écht werkplekonderzoek is meer dan alleen kijken naar de facilitaire zaken. Een goed onderzoek van de werkplek is een professioneel en geïntegreerd onderdeel van het bedrijfsbeleid, inclusief passend advies.
Een werkplekonderzoek en -advies kan worden ingezet om klachten en verzuim te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
Een preventief werkplekonderzoek en advies kan zowel op individueel als op groepsniveau plaatvinden. Op individueel niveau wordt er met name gekeken naar de persoonlijke instellingen. Een onderzoek op groeps- of afdelingsniveau wordt vaak ingezet als meerdere werknemers problemen ervaren tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Een onderzoek op afdelingsniveau kan ook aanleiding zijn om het onderzoek op individueel niveau te specificeren. Het advies gaat uiteindelijk verder dan alleen het aanpassen van de werkplek, het kan ook knelpunten uit de beleidsvoering, werkwijze of beleid aan het licht brengen.
Indien een werknemer verzuimt als gevolg van klachten kan een werkplekonderzoek en -advies worden ingezet, curatief dus. Deze situatie is altijd complexer, gezien klachten een voorgeschiedenis hebben. Bij dit type werkplekonderzoek wordt onderzocht of er een relatie is tussen de klachten en de werkzaamheden of dat we misschien wel breder moeten kijken. Geen enkele situatie is hetzelfde en soms blijkt dat de klachten niet worden veroorzaakt door de werkzaamheden of de werkwijze, maar juist uit activiteiten buiten het werk.
Op individueel niveau is er dan ook aandacht voor de totale dagbesteding, inclusief privétijd, om het daadwerkelijke pijnpunt aan het licht te krijgen. Dit kan in bepaalde situaties ook in samenspraak met de bedrijfsarts zijn.
Iedere situatie vraagt om een eigen aanpak, maar grofweg kun je stellen dat een werkplekonderzoek bestaat uit:
Al bovenstaande punten, inclusief adviezen, komen terug in de rapportage van het werkplekonderzoek. Maar daarmee zijn we nog niet klaar: vier tot zes weken na het onderzoek hebben we nogmaals contact om te evalueren wat de veranderingen naar aanleiding van het onderzoek gebracht hebben.
Een werkplekonderzoek omvat dus meer dan alleen het aanpassen van de werkplek volgens de basis instelregels. Wij kijken verder dan deze standaard instelregels van een werkplek, omdat iedere situatie nu eenmaal anders is. Onze werkplekadviseur heeft oog en aandacht voor persoonlijke eigenschappen en legt de focus op de mens en zijn gewoontes. Zo kan een kleine investering voor een werkplekonderzoek hoge verzuimkosten reduceren of zelfs voorkomen.
Wil jij meer weten over het inzetten van een werkplekadviseur? Neem dan contact op met onze collega Ricardo Tesink, specialist op het gebied van werkplekonderzoek.
Actueel
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Bedrijfsoverdracht bv: voorkom fiscale valkuilen bij aandelenoverdracht
Gebruikelijk loon dga: wat als collega-dga de ‘meestverdienende werknemer’ is?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Als dga van een bv moet je jaarlijks een gebruikelijk loon uit je bv opnemen; een zakelijk salaris ontvangen. Een van de manieren om de hoogte van dat zakelijke salaris vast te stellen is om aan te sluiten op het loon van de meestverdienende werknemer. Maar wat als een collega met zijn gebruikelijk loon dga […]
Per 16 juli 2025 is door een wetswijziging de toegang tot het UBO-register aanzienlijk beperkt. Dit verandert de beschikbaarheid van jouw bedrijfs- en eigendomsgegevens voor derden, zoals de Belastingdienst, toezichthouders, banken, accountants en belangenorganisaties. De nieuwe regels van het UBO-register geven je meer grip op privacy en informatiebeveiliging, maar zijn ook een kans om breder […]
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk