Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Werkplekonderzoek: zowel preventief als curatief
Een werkplekonderzoek wordt vaak ingezet om een computerwerkplek te bekijken: zijn het bureau en de bureaustoel goed afgesteld en hoe is de totale indeling van de werkplek. Maar, een écht werkplekonderzoek is meer dan alleen kijken naar de facilitaire zaken. Een goed onderzoek van de werkplek is een professioneel en geïntegreerd onderdeel van het bedrijfsbeleid, inclusief passend advies.
Een werkplekonderzoek en -advies kan worden ingezet om klachten en verzuim te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
Een preventief werkplekonderzoek en advies kan zowel op individueel als op groepsniveau plaatvinden. Op individueel niveau wordt er met name gekeken naar de persoonlijke instellingen. Een onderzoek op groeps- of afdelingsniveau wordt vaak ingezet als meerdere werknemers problemen ervaren tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden.
Een onderzoek op afdelingsniveau kan ook aanleiding zijn om het onderzoek op individueel niveau te specificeren. Het advies gaat uiteindelijk verder dan alleen het aanpassen van de werkplek, het kan ook knelpunten uit de beleidsvoering, werkwijze of beleid aan het licht brengen.
Indien een werknemer verzuimt als gevolg van klachten kan een werkplekonderzoek en -advies worden ingezet, curatief dus. Deze situatie is altijd complexer, gezien klachten een voorgeschiedenis hebben. Bij dit type werkplekonderzoek wordt onderzocht of er een relatie is tussen de klachten en de werkzaamheden of dat we misschien wel breder moeten kijken. Geen enkele situatie is hetzelfde en soms blijkt dat de klachten niet worden veroorzaakt door de werkzaamheden of de werkwijze, maar juist uit activiteiten buiten het werk.
Op individueel niveau is er dan ook aandacht voor de totale dagbesteding, inclusief privétijd, om het daadwerkelijke pijnpunt aan het licht te krijgen. Dit kan in bepaalde situaties ook in samenspraak met de bedrijfsarts zijn.
Iedere situatie vraagt om een eigen aanpak, maar grofweg kun je stellen dat een werkplekonderzoek bestaat uit:
Al bovenstaande punten, inclusief adviezen, komen terug in de rapportage van het werkplekonderzoek. Maar daarmee zijn we nog niet klaar: vier tot zes weken na het onderzoek hebben we nogmaals contact om te evalueren wat de veranderingen naar aanleiding van het onderzoek gebracht hebben.
Een werkplekonderzoek omvat dus meer dan alleen het aanpassen van de werkplek volgens de basis instelregels. Wij kijken verder dan deze standaard instelregels van een werkplek, omdat iedere situatie nu eenmaal anders is. Onze werkplekadviseur heeft oog en aandacht voor persoonlijke eigenschappen en legt de focus op de mens en zijn gewoontes. Zo kan een kleine investering voor een werkplekonderzoek hoge verzuimkosten reduceren of zelfs voorkomen.
Wil jij meer weten over het inzetten van een werkplekadviseur? Neem dan contact op met onze collega Ricardo Tesink, specialist op het gebied van werkplekonderzoek.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk