Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Veel werkgevers hebben klokkenluidersregeling niet op orde
Veel bedrijven hebben nog geen goede regeling voor klokkenluiders. Hoewel een meerderheid van de ondernemingen wel een procedure heeft, voldoet bij maar 42 procent van de bedrijven de regeling aan de wettelijke eisen.
Dit schrijft dagblad Trouw onlangs op basis van een enquête die Huis voor Klokkenluiders heeft uitgevoerd onder ruim 430 ondernemingsraden. Bedrijven en andere organisaties met meer dan vijftig medewerkers zijn sinds 1 juli 2016 verplicht om een procedure te hebben waarmee het personeel op een vertrouwelijke manier meldingen kan doen.
Zo moeten ondernemingen vastleggen hoe met een melding wordt omgegaan en bij welke persoon binnen het bedrijf de melding vertrouwelijk gedaan kan worden. Ook moet een klokkenluider de mogelijkheid hebben om vertrouwelijk een adviseur te raadplegen.
Door: NU.nl
Vitacon Luteijn beschikt over externe vertrouwenspersonen integriteit, bij wie mensen in uw organisatie vertrouwelijk terechtkunnen. De vertrouwenspersoon kan een belangrijke functie hebben in uw integriteitsbeleid en meldregeling. Onze vertrouwenspersonen zijn gecertificeerd en ingeschreven in het beroepsregister.
Overigens kunt u de functie van vertrouwenspersoon integriteit ook heel goed combineren met de vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen van Vitacon Luteijn. U hoeft dan niet twee vertrouwenspersonen aan te stellen. Dit scheelt u tijd en kosten. Wilt u meer informatie over de vertrouwenspersoon? Neem dan contact op met Remco Lefering 0316-740115 of lees hier meer.
Voor uitgebreid advies over integriteitsmanagement en good governance kunt u contact opnemen met Nicole den Hartigh 06 29 73 18 04. Haar website: https://stolwijkdenhartigh.nl/
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk