Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Veel werkgevers hebben klokkenluidersregeling niet op orde
Veel bedrijven hebben nog geen goede regeling voor klokkenluiders. Hoewel een meerderheid van de ondernemingen wel een procedure heeft, voldoet bij maar 42 procent van de bedrijven de regeling aan de wettelijke eisen.
Dit schrijft dagblad Trouw onlangs op basis van een enquête die Huis voor Klokkenluiders heeft uitgevoerd onder ruim 430 ondernemingsraden. Bedrijven en andere organisaties met meer dan vijftig medewerkers zijn sinds 1 juli 2016 verplicht om een procedure te hebben waarmee het personeel op een vertrouwelijke manier meldingen kan doen.
Zo moeten ondernemingen vastleggen hoe met een melding wordt omgegaan en bij welke persoon binnen het bedrijf de melding vertrouwelijk gedaan kan worden. Ook moet een klokkenluider de mogelijkheid hebben om vertrouwelijk een adviseur te raadplegen.
Door: NU.nl
Vitacon Luteijn beschikt over externe vertrouwenspersonen integriteit, bij wie mensen in uw organisatie vertrouwelijk terechtkunnen. De vertrouwenspersoon kan een belangrijke functie hebben in uw integriteitsbeleid en meldregeling. Onze vertrouwenspersonen zijn gecertificeerd en ingeschreven in het beroepsregister.
Overigens kunt u de functie van vertrouwenspersoon integriteit ook heel goed combineren met de vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen van Vitacon Luteijn. U hoeft dan niet twee vertrouwenspersonen aan te stellen. Dit scheelt u tijd en kosten. Wilt u meer informatie over de vertrouwenspersoon? Neem dan contact op met Remco Lefering 0316-740115 of lees hier meer.
Voor uitgebreid advies over integriteitsmanagement en good governance kunt u contact opnemen met Nicole den Hartigh 06 29 73 18 04. Haar website: https://stolwijkdenhartigh.nl/
Actueel
Zelfstandig afschrijven op zonnepanelen of niet?
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk