Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Wat te doen in een krappe arbeidsmarkt
Als u het nieuws volgt, dan weet u dat de spanning op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen naar een nieuw hoogtepunt. Ook het aantal vacatures heeft een recordniveau bereikt. Wat betekent dit voor u als werkgever?
Tenzij u in een branche opereert, waar potentiële medewerkers in de rij staan voor uw vacatures, heeft u waarschijnlijk moeite met het vervullen ervan. Daar komt bij dat het steeds belangrijker wordt om goede medewerkers te behouden. Maar, wat kunt u daar nou aan doen? Hieronder vindt u een aantal tips:
Als u kijkt naar uw huidige personeelsbestand zijn er wellicht parttimers die best iets meer willen gaan werken. Zo’n 10 procent van de deeltijders is bereid om meer uren te willen werken, dus bespreek het eens!
Ontwikkel een inhouse opleidingstraject. Zo vergroot u niet alleen uw kweekvijver, maar kunt u medewerkers ook heel gericht opleiden. Mooie bijkomstigheid: Aandacht hebben voor leren en ontwikkeling draagt bij aan een positief werkgeversimago.
Procesoptimalisatie (tla-advies.nl) en IT oplossingen zoals kunstmatige intelligentie, augmented reality of de inzet van robots kunnen een oplossing bieden bij de krapte op de arbeidsmarkt.
Medewerkers willen gezien worden. Spreek uw waardering uit en laat hen merken dat u oog voor ze heeft. Daarnaast zijn er verschillende methodes die u kunt inzetten om uw medewerkers fit en energiek aan het werk te houden. De inzet van een vitaliteitsbeleid is hiervoor een hele mooie oplossing.
Denk bijvoorbeeld aan 50-plussers, herintreders en arbeidsbeperkten. Deze mensen willen maar wat graag aan de slag en zijn enorm gemotiveerd om er een succes van te maken.
Wilt u sparren? Mail me gerust. Ik denk graag mee! e.adams@vitaconluteijn.nl
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk