Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers.
Door Anneke van Huët, HR-consultant
“Ik ben als interim HR-adviseur als het ware de HR-adviseur op oproepbasis. Voor de ondernemer die werkgeverschap ‘erbij’ doet of een HR-medewerker of team met behoefte aan extra strategische hulp. Ik richt me daarbij op het optimaliseren van HR-processen, het maken en verbeteren van personeelsbeleid en het begeleiden van HR-trajecten die organisaties helpen om toekomstbestendig te worden en blijven.”
“Alles is maatwerk. Een ondernemer of organisatie legt me de uitdagingen voor, ik stel vervolgens heel veel vragen, samen formuleren we de probleemstelling waarmee ik aan de slag ga en we stemmen af hoeveel uur per week of maand en voor welke totale duur ik aan de slag ga. Veelal gaat het om:
“Ik ben de interim HR-adviseur die bij de werkgever of organisatie binnenstapt, dus ja, ik ben de eerste contactpersoon en neem een belangrijk deel van de taken voor mijn rekening. Zeker als het gaat om strategie en beleid. Maar ik schakel waar nodig – in overleg – ook met mijn collega’s die specialist zijn in leren en ontwikkelen, arbodienstverlening en salarisadvies, want ja, ook dat hebben we allemaal in eigen huis. En we hebben natuurlijk ook een sterk netwerk met betrouwbare externe partijen. Zo denk ik met mijn klanten mee in wat kwalitatief maar ook budgettair past. Want het gaat om diens duurzame succes.”
“HR is een enorm breed vakgebied. Het gaat immers over mensen en die zijn met alle onderdelen van een organisatie verbonden. Zij zijn de sleutel naar dat duurzame succes. Maar of je als werkgever nou een klein of groot HR-team hebt of dat je ‘het’ er als ondernemer bijdoet, je hebt sowieso geen tijd voor en specialisme in alles. En de to do’s komen altijd met pieken en dalen. Ik kan als flexibele schil en met mijn collega’s meebewegen in wat er nodig is, qua inhoud en planning.”
“Ik heb voor mijn start bij Vitacon Luteijn inderdaad jarenlang gewerkt als HR-businesspartner binnen één organisatie. Ik weet hoe waardevol het is dat ondernemers en HR-professionals in organisaties hun mensen en bedrijfscultuur kennen. Maar ik weet ook tegen welke uitdagingen je kunt aanlopen en hoe lastig het kan zijn om die van binnenuit aan te gaan. Die kennis van en ervaring met beide kanten kan ik nu goed combineren als interim HR-adviseur. En het mooiste vind ik hiermee een positieve impact te kunnen maken. Ik mag met al mijn enthousiasme teams helpen om hun doelen te behalen en werkplezier voorop te stellen. Heel mooi, want daarin zit écht de sleutel tot duurzaam succes.”
Loop jij tegen HR-uitdagingen aan? Omdat je tijd of wellicht een bepaald specialisme tekortkomt of een specifiek project graag aan één HR-professional wilt overlaten? Bel of mail Anneke voor een vrijblijvend gesprek. Samen bespreken jullie de mogelijkheden.
HR-consultant T +31 (0)316 740 115 E annekevanhuet@vitaconluteijn.nl
Actueel
Pensioen voor ondernemers: zo bouw je aanvullend pensioen op
Zo verloopt een RI&E in de praktijk en wat jij eraan hebt als werkgever
Van HR-rompslomp naar regie: zo krijg je grip op je HR-processen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk