Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers.
Door Anneke van Huët, HR-consultant
“Ik ben als interim HR-adviseur als het ware de HR-adviseur op oproepbasis. Voor de ondernemer die werkgeverschap ‘erbij’ doet of een HR-medewerker of team met behoefte aan extra strategische hulp. Ik richt me daarbij op het optimaliseren van HR-processen, het maken en verbeteren van personeelsbeleid en het begeleiden van HR-trajecten die organisaties helpen om toekomstbestendig te worden en blijven.”
“Alles is maatwerk. Een ondernemer of organisatie legt me de uitdagingen voor, ik stel vervolgens heel veel vragen, samen formuleren we de probleemstelling waarmee ik aan de slag ga en we stemmen af hoeveel uur per week of maand en voor welke totale duur ik aan de slag ga. Veelal gaat het om:
“Ik ben de interim HR-adviseur die bij de werkgever of organisatie binnenstapt, dus ja, ik ben de eerste contactpersoon en neem een belangrijk deel van de taken voor mijn rekening. Zeker als het gaat om strategie en beleid. Maar ik schakel waar nodig – in overleg – ook met mijn collega’s die specialist zijn in leren en ontwikkelen, arbodienstverlening en salarisadvies, want ja, ook dat hebben we allemaal in eigen huis. En we hebben natuurlijk ook een sterk netwerk met betrouwbare externe partijen. Zo denk ik met mijn klanten mee in wat kwalitatief maar ook budgettair past. Want het gaat om diens duurzame succes.”
“HR is een enorm breed vakgebied. Het gaat immers over mensen en die zijn met alle onderdelen van een organisatie verbonden. Zij zijn de sleutel naar dat duurzame succes. Maar of je als werkgever nou een klein of groot HR-team hebt of dat je ‘het’ er als ondernemer bijdoet, je hebt sowieso geen tijd voor en specialisme in alles. En de to do’s komen altijd met pieken en dalen. Ik kan als flexibele schil en met mijn collega’s meebewegen in wat er nodig is, qua inhoud en planning.”
“Ik heb voor mijn start bij Vitacon Luteijn inderdaad jarenlang gewerkt als HR-businesspartner binnen één organisatie. Ik weet hoe waardevol het is dat ondernemers en HR-professionals in organisaties hun mensen en bedrijfscultuur kennen. Maar ik weet ook tegen welke uitdagingen je kunt aanlopen en hoe lastig het kan zijn om die van binnenuit aan te gaan. Die kennis van en ervaring met beide kanten kan ik nu goed combineren als interim HR-adviseur. En het mooiste vind ik hiermee een positieve impact te kunnen maken. Ik mag met al mijn enthousiasme teams helpen om hun doelen te behalen en werkplezier voorop te stellen. Heel mooi, want daarin zit écht de sleutel tot duurzaam succes.”
Loop jij tegen HR-uitdagingen aan? Omdat je tijd of wellicht een bepaald specialisme tekortkomt of een specifiek project graag aan één HR-professional wilt overlaten? Bel of mail Anneke voor een vrijblijvend gesprek. Samen bespreken jullie de mogelijkheden.
HR-consultant T +31 (0)316 740 115 E annekevanhuet@vitaconluteijn.nl
Actueel
De RI&E: zorg dat het méér wordt dan een verplicht nummer
Gedragsverandering in organisaties: doorbreek patronen en stimuleer eigenaarschap
Kan jouw bedrijf zonder salarisprofessional?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Per 1 maart 2025 heeft Stolwijk Kelderman (SK) zich aangesloten bij MSI Global Alliance, een toonaangevend internationaal netwerk van onafhankelijke kantoren voor accountancy en fiscaal en juridisch advies. Fiscalist Jeffrey Kemperman en accountant Jos Klein Haneveld zijn nauw betrokken bij de internationale samenwerking. Beide zien de aansluiting als een sterke extra mogelijkheid om klanten op […]
Waar begin ik? Die vraag krijgen we met regelmaat van ondernemers die weten dat ze een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moeten hebben, maar niet goed weten hoe ze dit praktisch aanpakken. Sommigen zien het als een verplichte checklist waar ze vooral “aan moeten voldoen.” Anderen zien het belang wel, maar weten niet hoe ze zorgen […]
Organisaties veranderen continu. Door technologische innovaties, personeelstekorten en veranderende klantverwachtingen moeten bedrijven ook wel. En waar leiders vaak vooruit kijken, blijft echte verandering uit zonder een lerende organisatie. Actief leren en ‘afleren’, initiatief en flexibiliteit zijn daarom de belangrijkste vaardigheden van dit moment. Toch blijkt verandering in de praktijk lastig. Hoe zorg je ervoor dat […]
Wat zijn sleutelposities in jouw organisatie? ‘Sales’ en ‘productie’ zijn veelgehoorde werkgeversantwoorden op die vraag. Maar dan doe je volgens Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies bij Vitacon Luteijn, een hele belangrijke groep tekort: de salarisprofessionals. Want denk je even in, wat gebeurt er als lonen niet goed worden verwerkt en wet- en regelgeving niet […]
Als we het hebben over een dga, zijn er dan voorwaarden voor de aard van werkzaamheden die hij moet verrichten voor een thuiswerkvergoeding? Telt ‘gebruikelijk in de branche’ zoals dat ook geldt voor de werkkostenregeling (WKR)? Vraag: Is het thuis zakelijke mail lezen voldoende voor een gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding? Antwoord: Wel of geen gerichte vrijstelling? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk