Skip to main content
21 maart 2025

Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?

HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers.

Door Anneke van Huët, HR-consultant

Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen?

“Ik ben als interim HR-adviseur als het ware de HR-adviseur op oproepbasis. Voor de ondernemer die werkgeverschap ‘erbij’ doet of een HR-medewerker of team met behoefte aan extra strategische hulp. Ik richt me daarbij op het optimaliseren van HR-processen, het maken en verbeteren van personeelsbeleid en het begeleiden van HR-trajecten die organisaties helpen om toekomstbestendig te worden en blijven.”

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

“Alles is maatwerk. Een ondernemer of organisatie legt me de uitdagingen voor, ik stel vervolgens heel veel vragen, samen formuleren we de probleemstelling waarmee ik aan de slag ga en we stemmen af hoeveel uur per week of maand en voor welke totale duur ik aan de slag ga. Veelal gaat het om:

  1. Het inventariseren van HR-processen en die optimaliseren.
  2. Ambities bespreken en organiseren wat daarvoor nodig is, van scholing en extra personeel tot cultuurverandering.
  3. Urgente personeelsvraagstukken oplossen, van advies en ondersteuning bij het invullen van een plotselinge vacature tot het begeleiden van een reorganisatie of conflict op de werkvloer.

Doe je dat allemaal zelf?

“Ik ben de interim HR-adviseur die bij de werkgever of organisatie binnenstapt, dus ja, ik ben de eerste contactpersoon en neem een belangrijk deel van de taken voor mijn rekening. Zeker als het gaat om strategie en beleid. Maar ik schakel waar nodig – in overleg – ook met mijn collega’s die specialist zijn in leren en ontwikkelen, arbodienstverlening en salarisadvies, want ja, ook dat hebben we allemaal in eigen huis. En we hebben natuurlijk ook een sterk netwerk met betrouwbare externe partijen. Zo denk ik met mijn klanten mee in wat kwalitatief maar ook budgettair past. Want het gaat om diens duurzame succes.”

Wat is het voordeel van een interim HR-adviseur?

“HR is een enorm breed vakgebied. Het gaat immers over mensen en die zijn met alle onderdelen van een organisatie verbonden. Zij zijn de sleutel naar dat duurzame succes. Maar of je als werkgever nou een klein of groot HR-team hebt of dat je ‘het’ er als ondernemer bijdoet, je hebt sowieso geen tijd voor en specialisme in alles. En de to do’s komen altijd met pieken en dalen. Ik kan als flexibele schil en met mijn collega’s meebewegen in wat er nodig is, qua inhoud en planning.”

En jouw ervaring aan werkgeverskant komt ook goed van pas toch?

“Ik heb voor mijn start bij Vitacon Luteijn inderdaad jarenlang gewerkt als HR-businesspartner binnen één organisatie. Ik weet hoe waardevol het is dat ondernemers en HR-professionals in organisaties hun mensen en bedrijfscultuur kennen. Maar ik weet ook tegen welke uitdagingen je kunt aanlopen en hoe lastig het kan zijn om die van binnenuit aan te gaan. Die kennis van en ervaring met beide kanten kan ik nu goed combineren als interim HR-adviseur. En het mooiste vind ik hiermee een positieve impact te kunnen maken. Ik mag met al mijn enthousiasme teams helpen om hun doelen te behalen en werkplezier voorop te stellen. Heel mooi, want daarin zit écht de sleutel tot duurzaam succes.”

Nieuwsgierig naar wat een interim HR-adviseur voor jou kan doen?

Loop jij tegen HR-uitdagingen aan? Omdat je tijd of wellicht een bepaald specialisme tekortkomt of een specifiek project graag aan één HR-professional wilt overlaten? Bel of mail Anneke voor een vrijblijvend gesprek. Samen bespreken jullie de mogelijkheden.

Anneke van Huet

Anneke van Huët

HR-consultant
T +31 (0)316 740 115
E annekevanhuet@vitaconluteijn.nl

Terug

Nog niet uitgelezen?