Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Waarom een financiële pleister de bestaanszekerheid niet gaat redden
1 miljoen Nederlanders dreigen komend jaar door de financiële bodem te zakken. Bestaanszekerheid is, met de verkiezingen in aantocht, dan ook een populair punt in menig verkiezingsprogramma. Noodmaatregelen worden verlengd en diverse politieke partijen sturen aan op zaken zoals het verhogen van toeslagen zoals Kindgebonden budget, het verhogen van het minimumloon, het invoeren van belastingkortingen en meer. Klinkt goed, maar ik heb er twijfels bij. Ik leg je uit waarom.
Door Jeroen van Alst, Specialist Publiek Advies
Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de koopkracht van de Nederlandse bevolking ten opzichte van het voorafgaand jaar met 1,2 procent is gedaald. Dit is de grootste koopkrachtdaling van de afgelopen veertig jaar. De daling wordt onder andere veroorzaakt door sterk gestegen prijzen, duurdere energie en hogere woonlasten. Het gevolg? Komend jaar dreigen maar liefst 1 miljoen Nederlanders door de bodem te zakken.
Het kabinet hoopt met het verlengen van een aantal noodregelingen voor de laagste- en middeninkomens (hogere zorg- en huurtoeslag, Kindgebonden budget, etc.) gezinnen te kunnen helpen. Politieke partijen willen maatregelen om te voorkomen dat het aantal mensen in armoede afneemt. Met de verkiezingen in aantocht hebben veel politieke partijen ‘bestaanszekerheid’ in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen. Enkele partijen sturen op het verhogen van het minimumloon, het invoeren van gerichte belastingkortingen en het verhogen van toeslagen. Het is echter de vraag of deze tijdelijke maatregelen bijdragen aan de bestaanszekerheid van de Nederlandse bevolking.
Ik heb die sterke twijfel, omdat ik ervan overtuigd ben, dat bestaanszekerheid niet alleen de financiële situatie van mensen omvat, maar ook gaat over kansen op de arbeidsmarkt en gezondheid. In dat licht bezien: Waarom zou het verhogen van toeslagen op zichzelf een significante verandering teweegbrengen? Ik ben ervan overtuigd dat meer structurele maatregelen en langetermijnbeleid nodig zijn, om als overheid blijvend bestaanszekerheid te bieden aan kwetsbare inwoners.
Daarnaast rijst de vraag: Wie gaat het extra geld dat voor genoemde maatregelen nodig is eigenlijk betalen? De 17e Studiegroep Begrotingsruimte adviseert een koerswijzing om te voorkomen dat de Rijksfinanciën verslechtert door oplopende begrotingstekorten. Vanaf 2028 becijfert men een structureel tekort van 17 miljard euro. Dit tekort kan worden tegengegaan door bezuinigen, belastingverhogingen of het doorschuiven naar de volgende generaties.
Deze financiële situatie vraagt om scherpe politieke keuzes. Als we de bestaanszekerheid van de Nederlandse bevolking willen verbeteren, dan kan ik niet anders dan zeggen dat we verder moeten kijken dan de 2 miljard euro die de overheid wil inzetten om “alleen” armoede te bestrijden. Kansen op de woningmarkt, de zekerheid van een vaste baan, kansen binnen het onderwijs en goede gezondheidszorg bevorderen immers ook bestaanszekerheid.
Veel van deze onderwerpen komen uiteindelijk ook op het bord van de gemeenten te liggen, die hun handen al vol hebben aan bijstand, schuldhulpverlening, intergenerationele armoede en veiligheidsvraagstukken. Deze samenloop van maatschappelijke vraagstukken stelt je dus voor forse inhoudelijke en financiële uitdagingen.
Daar komt bij, dat je als gemeente niet verantwoordelijk bent voor inkomensbeleid. Daarvoor staat het Rijk aan de lat. Op korte termijn stelt de Commissie sociaal minimum voor om het minimumloon en de bijstand te verhogen en eventueel de huurtoeslag. Structureel is er echter meer nodig dan het plakken van een pleister om te voorkomen dat er straks een miljoen mensen door de hoeven zakken.
Je merkt, bestaanszekerheid gaat me aan het hart. Bovendien is het een fascinerend divers thema waar ik me graag in verdiep. Ook samen met jou en jouw organisatie. Dus wil je inspiratie opdoen? Sparren? Advies inwinnen over hoe je als gemeente kunt omgaan met deze situatie? Als specialisten in de publieke sector kunnen mijn collega’s van Stolwijk Publiek Advies helpen bij het maken van scherpe keuzes. Ook zijn we ervoor beleidsanalyses en -advies, organisatieadvies, project- of programmamanagement en/of het tot stand brengen van succesvolle samenwerkingsverbanden. Want waarom zou je het wiel steeds zelf opnieuw uitvinden?
Bel of mail ons. We helpen je graag.
Jeroen van AlstAdviseur Publiek AdviesE j.v.alst@stolwijkpubliekadvies.nlT 06 265 413 04
Marcel MoesAdviseur/Eigenaar Stolwijk Publiek AdviesE m.moes@stolwijkpubliekadvies.nlT 06 198 547 58
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk