Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Waardering van je werknemers: appeltje-eitje?
De laatste tijd verschijnen in de HR literatuur meer en meer berichten en blogs die ingaan op de behoefte aan waardering van medewerkers.
Een onderwerp dat ook in de management literatuur geen onbekend onderwerp is. Al in 1934 ontwikkelde Maslow zijn theorie die bekend staat onder de naam ‘ de piramide van Maslow’. Hierin rangschikt hij (van onder naar boven) de volgens hem universele behoeften van de mens die achtereenvolgens worden nagestreefd:
Alhoewel de theorie van Maslow vanuit het wetenschappelijk veld inhoudelijk de nodige kritiek heeft ontvangen, en er na hem vanuit allerlei verschillende invalshoeken theorieën hierover zijn ontwikkeld, is men het vandaag de dag nog steeds over één ding eens: de behoefte aan waardering en erkenning van de mens is er. Meer dan vroeger is er verlangen naar echt contact met die ander, de klant, de collega, maar vooral de leidinggevende …..
Behoefte aan erkenning, respect en zingeving doet zich meer en meer voor op het werk. Uit recent onderzoek[1] blijkt dat veel werknemers op zoek gaan naar een andere werkkring omdat ze in hun huidige baan van hun werkgever niet genoeg erkenning krijgen voor hun bijdrage. Meer en meer kiezen werknemers voor energie gevende werkzaamheden en contacten. Het belang daarvan wordt kennelijk nog schromelijk onderschat.
Vaak wordt gedacht dat een goed salaris, dito arbeidsvoorwaarden en een leeftijdsbewust personeelsbeleid voldoende motiverend zijn voor een werknemer. Natuurlijk helpt dat. Maar aan de grootste behoefte van werknemers is veel eenvoudiger tegemoet te komen : een gemeend ‘goedemorgen!’, een bedankje voor het gemaakte kopietje, een schouderklop voor de super prestatie, een oprecht luisterend oor voor visies, voor ontwikkelwensen en behoeften, etc. etc..
‘Appeltje-eitje’ zult u denken. Maar zeg eens eerlijk: wanneer hebt ú dat in alle rust en oprechtheid voor het laatst gedaan? Weet u wat uw werknemers bezig houdt, wat hen drijft, wat hen motiveert? Kent uw organisatie eigenlijk een waarderende cultuur? Een waarin werknemers niet gepamperd worden maar waarin ze duidelijk en eerlijk antwoord krijgen op al hun vragen, vanuit authenticiteit?
[1] Onder andere uit Europees onderzoek door vacaturesite www.stepstone.nl in zeven Europese landen
Actueel
Bedrijfsoverdracht familiebedrijf in 2025-2026? Let extra op deze wijzigingen in de BOR en DSR
Sanneke en Jeroen sparren: Verborgen kosten van werkdruk en hoe je verzuim voorkomt
Loonadministratie 2024-2025: bereid je voor op de jaarwisseling
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ook in 2025 zijn er flinke wijzigingen in de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR). Senior Fiscalist Han Schut signaleert dat deze veranderingen vooral familiebedrijven raken die willen overdragen naar de volgende generatie. Hij heeft de belangrijkste wijzigingen en to do’s van bedrijfsoverdracht voor je samengevat en waarschuwt: Heb je een familiebedrijf en wil je die […]
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk