Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Waardering van je werknemers: appeltje-eitje?
De laatste tijd verschijnen in de HR literatuur meer en meer berichten en blogs die ingaan op de behoefte aan waardering van medewerkers.
Een onderwerp dat ook in de management literatuur geen onbekend onderwerp is. Al in 1934 ontwikkelde Maslow zijn theorie die bekend staat onder de naam ‘ de piramide van Maslow’. Hierin rangschikt hij (van onder naar boven) de volgens hem universele behoeften van de mens die achtereenvolgens worden nagestreefd:
Alhoewel de theorie van Maslow vanuit het wetenschappelijk veld inhoudelijk de nodige kritiek heeft ontvangen, en er na hem vanuit allerlei verschillende invalshoeken theorieën hierover zijn ontwikkeld, is men het vandaag de dag nog steeds over één ding eens: de behoefte aan waardering en erkenning van de mens is er. Meer dan vroeger is er verlangen naar echt contact met die ander, de klant, de collega, maar vooral de leidinggevende …..
Behoefte aan erkenning, respect en zingeving doet zich meer en meer voor op het werk. Uit recent onderzoek[1] blijkt dat veel werknemers op zoek gaan naar een andere werkkring omdat ze in hun huidige baan van hun werkgever niet genoeg erkenning krijgen voor hun bijdrage. Meer en meer kiezen werknemers voor energie gevende werkzaamheden en contacten. Het belang daarvan wordt kennelijk nog schromelijk onderschat.
Vaak wordt gedacht dat een goed salaris, dito arbeidsvoorwaarden en een leeftijdsbewust personeelsbeleid voldoende motiverend zijn voor een werknemer. Natuurlijk helpt dat. Maar aan de grootste behoefte van werknemers is veel eenvoudiger tegemoet te komen : een gemeend ‘goedemorgen!’, een bedankje voor het gemaakte kopietje, een schouderklop voor de super prestatie, een oprecht luisterend oor voor visies, voor ontwikkelwensen en behoeften, etc. etc..
‘Appeltje-eitje’ zult u denken. Maar zeg eens eerlijk: wanneer hebt ú dat in alle rust en oprechtheid voor het laatst gedaan? Weet u wat uw werknemers bezig houdt, wat hen drijft, wat hen motiveert? Kent uw organisatie eigenlijk een waarderende cultuur? Een waarin werknemers niet gepamperd worden maar waarin ze duidelijk en eerlijk antwoord krijgen op al hun vragen, vanuit authenticiteit?
[1] Onder andere uit Europees onderzoek door vacaturesite www.stepstone.nl in zeven Europese landen
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk