Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Buitenlandse uitzendkrachten moeten dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als Nederlandse chauffeurs en dit contractueel vastleggen. Het Nederlandse transportbedrijf moet hier op toezien. Bijvoorbeeld door de loonstrook te controleren. Zo staat vermeld in artikel 9 in de CAO Beroepsgoederenvervoer.
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft op 3 oktober 2016 een brief gestuurd aan alle Europese bedrijven die bij de KvK ingeschreven zijn, waarvan bekend is dat nevenactiviteiten worden ontplooid op het gebied van uitzendarbeid, arbeidsbemiddeling of payrolling in Nederland. In deze brief wordt ook gewezen op de gevolgen van de algemeen bindend verklaarde cao. Bij niet-naleving kunnen werknemers en/ of sociale partners een vordering jegens de werkgever instellen.
Let op! Onder de arbeidsvoorwaarden vallen niet alleen het loon en overige vergoedingen – zoals overuren – maar ook de arbeidstijden. Denk aan overwerk, rusttijden, pauzes, duur van de vakantie en werken op feestdagen.
Transportbedrijven zijn bij een controle door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) verplicht om de gehele bedrijfsadministratie direct af te geven. Ook Vakbond FNV controleert vrachtwagens bij de grens en vraagt gegevens op via een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid Bestuur). Mochten transportbedrijven de CAO Beroepsgoederenvervoer niet nakomen, is de hamvraag uiteindelijk in de rechtszaal of wel of niet het Nederlandse loon betaald had moeten worden en dus of terecht het Nederlandse loon niet is betaald.
Let op! ISZW kan boetes opleggen op grond van de Wet Arbeid Vreemdelingen en op grond van de Wet Minimumloon ( € 8.000 per werknemer). ILT legt boetes op in verband met bijvoorbeeld overtreding van de Wet arbeidstijden (rij – en rusttijden), oplopend tot boven de € 100.000 per bedrijf.
Nederlandse transportbedrijven lopen bij een controle – wanneer zij niet goed zijn geïnformeerd – het risico op een aanzienlijke boete en/ of negatieve publiciteit. Om deze risico’s te voorkomen, overwegen deze bedrijven om naar het buitenland uit te wijken. Immers, het personeelstekort in Nederland is nijpend en het inhuren van buitenlandse chauffeurs vanuit Nederland is kostbaar en risicovol. Alleen een buitenlandse vestiging openen is in dit geval niet voldoende. Belangrijk criterium is vooral vanuit waar de aansturing plaatsvindt.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk