Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Menige zakelijke deal wordt afgesloten bij een goed diner. De kosten hiervan zijn aftrekbaar van de winst, dit jaar in sommige gevallen iets meer.
De kosten van een zakelijk etentje zijn slechts beperkt aftrekbaar. De wetgever wil op deze manier rekening houden met het privé voordeel van degene die de kosten maakt. Deze bespaart zich immers de kosten van een maaltijd.
Kosten die slechts gedeeltelijk aftrekbaar zijn, worden fiscaal aangemerkt als gemengde kosten. Naast de kosten van voedsel, drank en genotmiddelen zijn dit ook representatiekosten, zoals recepties en zakelijke feestjes, en de kosten van congressen en dergelijke.
De aftrek is afhankelijk van de vraag hoe de winst belast is. De winst in de eenmanszaak en vof is belast met inkomstenbelasting, de winst van de bv met vennootschapsbelasting. Voor de inkomstenbelasting is bepaald dat de aftrek van bovengenoemde kosten beperkt is tot 80%. Voor de vennootschapsbelasting is de beperking groter en bedraagt de aftrek slechts 73,5%.
Voorbeeld: Een zakelijk gezelschap komt dineren. De rekening bedraagt €500. Voor de eenmanszaak en de vof is hiervan 80% ofwel €400 aftrekbaar. Voor een bv is 73,5% aftrekbaar ofwel €367,50.
Let op! Tot dit jaar was voor de eenmanszaak en de vof ook slechts 73,5% aftrekbaar. Door de maatregel is voor hen het etentje dus ‘goedkoper’ geworden. Overigens kunnen bedrijven die veel gemengde kosten maken, er ook voor kiezen een vast bedrag niet ten laste van de winst te brengen.
Tip: Is uw klant een eenmanszaak of vof, breng, dan onder de aandacht dat sinds dit jaar de aftrek van een etentje, receptie of zakelijk feestje is verruimd.
Voor u als horecaondernemer verandert er in principe weinig. Alleen als u zelf zakelijk uit eten gaat en u drijft uw horecabedrijf in de vorm van een eenmanszaak of vof, is de rekening ook voor u voor een groter deel aftrekbaar van de winst.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk