Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Kunnen werknemers en ondernemers straks in 2017 de standaardbijtelling van 25% van de cataloguswaarde (inclusief btw en BPM) voor het privégebruik van hun huidige zakelijke auto met allerlei constructies verlagen naar 22%? Het antwoord is nee. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft onlangs aangegeven dat de 25%-bijtelling niet te ontlopen is voor bestaande gevallen. Wel kan men inspelen op de nieuwe situatie.
Vanaf 2017 gaat het algemene bijtellingspercentage van 25% naar verwachting omlaag naar 22%. De vrees bestaat dat de zakelijke automobilist op deze verlaging gaat inspelen, door bijvoorbeeld zijn auto op een ander kenteken te zetten of het leasecontract over te sluiten om zo alsnog in aanmerking te kunnen komen voor het bijtellingspercentage van 22%.
Volgens staatssecretaris Wiebes is deze vrees ongegrond. De 22%-bijtelling geldt alleen voor een nieuwe auto (CO2-uitstoot vanaf 107 gr/km) met een datum van eerste toelating op de weg op of na 1 januari 2017. Voor bestaande auto’s ligt die datum juist vóór 1 januari 2017. De datum eerste toelating op de weg is gekoppeld aan de auto en wijzigt niet gedurende het bestaan van de auto, dus ook niet als de auto om wat voor reden dan ook een ander kenteken, andere eigenaar of berijder krijgt.
Het is wel mogelijk om in te spelen op de nieuwe situatie door bepaalde zaken uit te stellen of naar voren te halen. Men zou bijvoorbeeld een bestaand leasecontract dat in 2017 nog loopt, voortijdig kunnen eindigen en vervangen door een leasecontract voor een auto waarvan de datum eerste toelating op de weg is gelegen in 2017. Een andere mogelijkheid is het verlengen met een aantal maanden van een leasecontract dat bijvoorbeeld tot oktober 2016 loopt om op die manier pas in 2017 de beschikking te krijgen over een nieuwe auto. Welke mogelijkheden er zijn hangt af van de afspraken met de leasemaatschappij en de afspraken tussen werkgever en werknemer over de auto van de zaak.
Let op! Men mag dan kunnen inspelen op de nieuwe situatie, het feit blijft dat het algemeen bijtellingspercentage van 22% alleen van toepassing is voor een auto die in of na 2017 voor het eerst is toegelaten op de weg.
De verlaging van het algemeen bijtellingspercentage van 25% naar 22% voor nieuwe auto’s vanaf 2017 is overigens nog niet helemaal zeker. Dit is namelijk een van de maatregelen uit de Autobrief II. Op 12 april aanstaande zal de Tweede Kamer hierover stemmen. Daarna is ook de Eerste Kamer nog aan zet.
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk