Skip to main content
27 maart 2014

Verborgen conflicten: voorkom nog meer ellende

Een conflict op de werkvloer is vervelend, maar nog lastiger wordt het wanneer medewerkers het probleem verbergen. Zes tips om daar wat aan te doen.

Soms is het duidelijk wanneer er iemand boos is: er wordt ruzie gemaakt, geschreeuwd of er worden verwijten gemaakt. Op kantoor kiezen werknemers er echter vaak voor hun problemen en frustraties in stilte te ondergaan. Dat meldt OverManagement.nl.

De organisatie blijft dan buiten schot, maar zit ondertussen wel met een groot probleem: verborgen conflicten veroorzaken stress, frustratie en zijn slecht voor de werksfeer. Op de lange termijn kunnen ze een organisatie uithollen.

Een verstandige werkgever herkent die problemen en doet er wat aan.

Zo herkent u het verborgen conflict:

1. Tegenwerking, sabotage of afwezigheid

Dit komt vooral voor bij vergaderingen of bijeenkomsten. Mensen blijven weg, zijn niet geïnteresseerd (een vorm van ‘payback’), spreken alles tegen of gaan over de meest basale zaken met je in discussie.

2. Uitstelgedrag

De meest bekende vorm van weerstand is uitstelgedrag. Voor alles wat mensen eng of vervelend vinden zoeken ze, bewust of onbewust, naar manieren om zaken uit te stellen. Er bleek tóch geen tijd te zijn, de opdracht was niet duidelijk of er kwam van alles tussendoor. Dat kan natuurlijk, maar het wordt oppassen als het structureel wordt.

3. Ziekteverzuim

Iedereen heeft wel eens last van een griepje of verkoudheid. Maar langlopend ziekteverzuim zonder directe medische oorzaak is vaak een gevolg van stress of frustratie.

 

Zo lost u het op:

1. Accepteer de situatie

Je kunt er van uitgaan dat ook jouw organisatie te maken heeft met verborgen conflicten. Dat maakt het zoeken ernaar een stuk eenvoudiger. Je weet dat ze er zijn, je hoeft ze alleen nog maar op te merken en bespreekbaar te maken.

2. Bespreek het probleem

Verborgen conflicten zijn goed op te lossen. Aan de ene kant door ze bespreekbaar te maken. Aan de andere kant door de wetenschap dat het merendeel van deze conflicten te maken heeft met dat mensen zich willen verbeteren en zich daarbij niet gehoord voelen.

3. Luister naar ideeën

Goed luisteren, open staan voor ideeën die niet de jouwe zijn en meewerken aan zaken die je lastig of eng vindt. Dat verwacht u van uw medewerkers, maar doe het zelf ook. Want dat is precies waarmee u verborgen conflicten en hun schadelijke gevolgen uit de weg ruimt.

 

Bron: PWdegids

Terug

Nog niet uitgelezen?