Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u gebruik van een auto van de zaak, dan geldt voor u een bijtelling wanneer u op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage. De populaire bijtellingscategorieën van 4%, 7%, 14% en 20% blijven ook in 2015 bestaan. Onlangs is echter bekend geworden dat deze bijtellingspercentages in 2016 gedeeltelijk op de schop gaan. Grote hervormingen in de autobelastingen zijn pas te verwachten vanaf 2017.
Er waren al geruchten, maar inmiddels is duidelijk dat de autobelastingen in hun huidige vorm de langste tijd hebben gehad. Rond de zomer van 2015 komt het kabinet met voorstellen over de fiscale toekomst van de auto. Mogelijk gaat dan ook het bijtellingssysteem voor de auto van de zaak op de schop. Zo ver is het nog niet. Eventuele voorstellen kunnen namelijk op z’n vroegst pas ingaan per 1 januari 2017. Het jaar 2016 wordt beschouwd als tussenjaar. Om de autobranche voldoende voorbereidingstijd te geven zijn nu al de wijzigingen in de bijtellingspercentages voor 2016 bekend gemaakt. Die wijzigingen moeten nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden aanvaard.
In 2016 verdwijnt de bijtellingscategorie van 7%. Deze categorie geldt nu nog voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr/km. In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen plaats:
De bijtellingspercentages worden in 2016 weliswaar verhoogd, maar dit is minder drastisch dan wat staatssecretaris Wiebes van Financiën in eerste instantie voorstelde. Na felle kritiek heeft hij zijn plannen aangepast. Bovenstaande bijtellingscategorieën zijn het resultaat hiervan. Het percentage bij aanschaf of lease blijft geldig voor een periode van maximaal zestig maanden. Leasecontracten die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, blijven onder het huidige bijtellingsregime vallen.
Ook in de motorrijtuigenbelasting is een wijziging op komst. Voor het tussenjaar 2016 geldt voor elektrische auto’s (nulemissie-auto’s: CO2-uitstoot van 0 gr/km) een hele en voor semi-elektrische auto’s (CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gr/km) een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting.
Tot slot worden in de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) de drie hoogste schijven (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) verhoogd.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk