Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u gebruik van een auto van de zaak, dan geldt voor u een bijtelling wanneer u op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage. De populaire bijtellingscategorieën van 4%, 7%, 14% en 20% blijven ook in 2015 bestaan. Onlangs is echter bekend geworden dat deze bijtellingspercentages in 2016 gedeeltelijk op de schop gaan. Grote hervormingen in de autobelastingen zijn pas te verwachten vanaf 2017.
Er waren al geruchten, maar inmiddels is duidelijk dat de autobelastingen in hun huidige vorm de langste tijd hebben gehad. Rond de zomer van 2015 komt het kabinet met voorstellen over de fiscale toekomst van de auto. Mogelijk gaat dan ook het bijtellingssysteem voor de auto van de zaak op de schop. Zo ver is het nog niet. Eventuele voorstellen kunnen namelijk op z’n vroegst pas ingaan per 1 januari 2017. Het jaar 2016 wordt beschouwd als tussenjaar. Om de autobranche voldoende voorbereidingstijd te geven zijn nu al de wijzigingen in de bijtellingspercentages voor 2016 bekend gemaakt. Die wijzigingen moeten nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden aanvaard.
In 2016 verdwijnt de bijtellingscategorie van 7%. Deze categorie geldt nu nog voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr/km. In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen plaats:
De bijtellingspercentages worden in 2016 weliswaar verhoogd, maar dit is minder drastisch dan wat staatssecretaris Wiebes van Financiën in eerste instantie voorstelde. Na felle kritiek heeft hij zijn plannen aangepast. Bovenstaande bijtellingscategorieën zijn het resultaat hiervan. Het percentage bij aanschaf of lease blijft geldig voor een periode van maximaal zestig maanden. Leasecontracten die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, blijven onder het huidige bijtellingsregime vallen.
Ook in de motorrijtuigenbelasting is een wijziging op komst. Voor het tussenjaar 2016 geldt voor elektrische auto’s (nulemissie-auto’s: CO2-uitstoot van 0 gr/km) een hele en voor semi-elektrische auto’s (CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gr/km) een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting.
Tot slot worden in de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) de drie hoogste schijven (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) verhoogd.
Actueel
Hoeveel mag je belastingvrij schenken in 2025?
Btw corrigeren moet voortaan binnen 8 weken
De belangrijkste loon- en HR-wijzigingen van 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Welke bedragen mag je belastingvrij schenken in 2025? Op een rij wat er mogelijk is voor schenken aan je kind, kleinkind of een ander en tips om rekening mee te houden. Schenken aan je kinderen De meeste vrijstellingen bestaan voor schenkingen aan kinderen. In 2025 kun je jouw kind belastingvrij een bedrag van € 6.713 […]
Heb je te weinig btw aangegeven en afgedragen aan de Belastingdienst? Dan moet je je aangifte btw corrigeren met een btw-suppletie. Hiervoor gold altijd ‘zo snel mogelijk’, maar dit moet per 1 januari 2025 binnen 8 weken. Niet (op tijd) indienen kan leiden tot een vergrijpboete. Heb je te weinig btw aangegeven in je btw-aangiften […]
Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Welke loon- en HR-wijzigingen zijn op 1 januari 2025 ingegaan? En wat moet je daar als werkgever over weten? De belangrijkste punten voor je op een rij. Bron: Salaris Vanmorgen
Ben je inhoudingsplichtig en heb je in 2024 bedragen betaald aan natuurlijke personen? Geef deze vóór 1 februari 2025 door aan de Belastingdienst met de opgaaf UBD 2024. Betalingen aan natuurlijke personen die bij je in dienst waren of waarvoor jij een factuur met btw hebt gekregen hoef je niet op te geven. Voor wie […]
Ontsla je een medewerker of krijgt hij geen contractverlenging, dan heeft hij mogelijk recht op een transitievergoeding. De maximale transitievergoeding wordt per 1 januari 2025 verhoogd naar € 98.000 (in 2024 € 94.000). Wanneer geen transitievergoeding? Er geldt een aantal uitzonderingen op het recht op transitievergoeding. Een medewerker heeft het recht niet als het ontslag […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk