Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u gebruik van een auto van de zaak, dan geldt voor u een bijtelling wanneer u op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage. De populaire bijtellingscategorieën van 4%, 7%, 14% en 20% blijven ook in 2015 bestaan. Onlangs is echter bekend geworden dat deze bijtellingspercentages in 2016 gedeeltelijk op de schop gaan. Grote hervormingen in de autobelastingen zijn pas te verwachten vanaf 2017.
Er waren al geruchten, maar inmiddels is duidelijk dat de autobelastingen in hun huidige vorm de langste tijd hebben gehad. Rond de zomer van 2015 komt het kabinet met voorstellen over de fiscale toekomst van de auto. Mogelijk gaat dan ook het bijtellingssysteem voor de auto van de zaak op de schop. Zo ver is het nog niet. Eventuele voorstellen kunnen namelijk op z’n vroegst pas ingaan per 1 januari 2017. Het jaar 2016 wordt beschouwd als tussenjaar. Om de autobranche voldoende voorbereidingstijd te geven zijn nu al de wijzigingen in de bijtellingspercentages voor 2016 bekend gemaakt. Die wijzigingen moeten nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden aanvaard.
In 2016 verdwijnt de bijtellingscategorie van 7%. Deze categorie geldt nu nog voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr/km. In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen plaats:
De bijtellingspercentages worden in 2016 weliswaar verhoogd, maar dit is minder drastisch dan wat staatssecretaris Wiebes van Financiën in eerste instantie voorstelde. Na felle kritiek heeft hij zijn plannen aangepast. Bovenstaande bijtellingscategorieën zijn het resultaat hiervan. Het percentage bij aanschaf of lease blijft geldig voor een periode van maximaal zestig maanden. Leasecontracten die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, blijven onder het huidige bijtellingsregime vallen.
Ook in de motorrijtuigenbelasting is een wijziging op komst. Voor het tussenjaar 2016 geldt voor elektrische auto’s (nulemissie-auto’s: CO2-uitstoot van 0 gr/km) een hele en voor semi-elektrische auto’s (CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gr/km) een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting.
Tot slot worden in de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) de drie hoogste schijven (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) verhoogd.
Actueel
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
UWV herintroduceert 60-plusmaatregel per 1 september 2025
Werkelijk rendement box 3: wet aangenomen, OWR-formulier nu beschikbaar
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
De Eerste Kamer heeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen. Daarmee zijn de regels om belasting te betalen over je werkelijk rendement box 3 nu definitief. Bovendien is sinds 10 juli 2025 ook het formulier Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR) beschikbaar via de website van de Belastingdienst. Dus is jouw werkelijke rendement lager dan het forfaitaire […]
Data speelt een steeds grotere rol in het HR-landschap. Toch blijven veel organisaties steken in losse rapportages, Excel-overzichten of een vaag ‘onderbuikgevoel’. Zonde, want met de juiste dashboards en een slimme aanpak haal je méér uit je HR- en salarissystemen dan je denkt. In deze blog nemen we je mee in de wereld van data […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk