Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u gebruik van een auto van de zaak, dan geldt voor u een bijtelling wanneer u op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage. De populaire bijtellingscategorieën van 4%, 7%, 14% en 20% blijven ook in 2015 bestaan. Onlangs is echter bekend geworden dat deze bijtellingspercentages in 2016 gedeeltelijk op de schop gaan. Grote hervormingen in de autobelastingen zijn pas te verwachten vanaf 2017.
Er waren al geruchten, maar inmiddels is duidelijk dat de autobelastingen in hun huidige vorm de langste tijd hebben gehad. Rond de zomer van 2015 komt het kabinet met voorstellen over de fiscale toekomst van de auto. Mogelijk gaat dan ook het bijtellingssysteem voor de auto van de zaak op de schop. Zo ver is het nog niet. Eventuele voorstellen kunnen namelijk op z’n vroegst pas ingaan per 1 januari 2017. Het jaar 2016 wordt beschouwd als tussenjaar. Om de autobranche voldoende voorbereidingstijd te geven zijn nu al de wijzigingen in de bijtellingspercentages voor 2016 bekend gemaakt. Die wijzigingen moeten nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden aanvaard.
In 2016 verdwijnt de bijtellingscategorie van 7%. Deze categorie geldt nu nog voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr/km. In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen plaats:
De bijtellingspercentages worden in 2016 weliswaar verhoogd, maar dit is minder drastisch dan wat staatssecretaris Wiebes van Financiën in eerste instantie voorstelde. Na felle kritiek heeft hij zijn plannen aangepast. Bovenstaande bijtellingscategorieën zijn het resultaat hiervan. Het percentage bij aanschaf of lease blijft geldig voor een periode van maximaal zestig maanden. Leasecontracten die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, blijven onder het huidige bijtellingsregime vallen.
Ook in de motorrijtuigenbelasting is een wijziging op komst. Voor het tussenjaar 2016 geldt voor elektrische auto’s (nulemissie-auto’s: CO2-uitstoot van 0 gr/km) een hele en voor semi-elektrische auto’s (CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gr/km) een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting.
Tot slot worden in de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) de drie hoogste schijven (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) verhoogd.
Actueel
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
10 tips voor duurzaamheid in het mkb
Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk