Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u gebruik van een auto van de zaak, dan geldt voor u een bijtelling wanneer u op jaarbasis meer dan 500 kilometer privé met de auto rijdt. Hoe lager de CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage. De populaire bijtellingscategorieën van 4%, 7%, 14% en 20% blijven ook in 2015 bestaan. Onlangs is echter bekend geworden dat deze bijtellingspercentages in 2016 gedeeltelijk op de schop gaan. Grote hervormingen in de autobelastingen zijn pas te verwachten vanaf 2017.
Er waren al geruchten, maar inmiddels is duidelijk dat de autobelastingen in hun huidige vorm de langste tijd hebben gehad. Rond de zomer van 2015 komt het kabinet met voorstellen over de fiscale toekomst van de auto. Mogelijk gaat dan ook het bijtellingssysteem voor de auto van de zaak op de schop. Zo ver is het nog niet. Eventuele voorstellen kunnen namelijk op z’n vroegst pas ingaan per 1 januari 2017. Het jaar 2016 wordt beschouwd als tussenjaar. Om de autobranche voldoende voorbereidingstijd te geven zijn nu al de wijzigingen in de bijtellingspercentages voor 2016 bekend gemaakt. Die wijzigingen moeten nog wel door de Tweede en Eerste Kamer worden aanvaard.
In 2016 verdwijnt de bijtellingscategorie van 7%. Deze categorie geldt nu nog voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen de 1 en 50 gr/km. In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen plaats:
De bijtellingspercentages worden in 2016 weliswaar verhoogd, maar dit is minder drastisch dan wat staatssecretaris Wiebes van Financiën in eerste instantie voorstelde. Na felle kritiek heeft hij zijn plannen aangepast. Bovenstaande bijtellingscategorieën zijn het resultaat hiervan. Het percentage bij aanschaf of lease blijft geldig voor een periode van maximaal zestig maanden. Leasecontracten die vóór 1 januari 2016 zijn aangegaan, blijven onder het huidige bijtellingsregime vallen.
Ook in de motorrijtuigenbelasting is een wijziging op komst. Voor het tussenjaar 2016 geldt voor elektrische auto’s (nulemissie-auto’s: CO2-uitstoot van 0 gr/km) een hele en voor semi-elektrische auto’s (CO2-uitstoot niet hoger dan 50 gr/km) een halve vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting.
Tot slot worden in de BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) de drie hoogste schijven (106-155 gram/km; 156-174 gram/km en meer dan 174 gram/km) verhoogd.
Actueel
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Bedrijfsoverdracht bv: voorkom fiscale valkuilen bij aandelenoverdracht
Gebruikelijk loon dga: wat als collega-dga de ‘meestverdienende werknemer’ is?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Als dga van een bv moet je jaarlijks een gebruikelijk loon uit je bv opnemen; een zakelijk salaris ontvangen. Een van de manieren om de hoogte van dat zakelijke salaris vast te stellen is om aan te sluiten op het loon van de meestverdienende werknemer. Maar wat als een collega met zijn gebruikelijk loon dga […]
Per 16 juli 2025 is door een wetswijziging de toegang tot het UBO-register aanzienlijk beperkt. Dit verandert de beschikbaarheid van jouw bedrijfs- en eigendomsgegevens voor derden, zoals de Belastingdienst, toezichthouders, banken, accountants en belangenorganisaties. De nieuwe regels van het UBO-register geven je meer grip op privacy en informatiebeveiliging, maar zijn ook een kans om breder […]
Steeds meer ondernemers en organisaties investeren in zonnepanelen. Goed voor milieu én de energierekening. Maar mag je de kosten van zonnepanelen nou wel of niet zelfstandig afschrijven? Het antwoord hangt af van hoe de installatie wordt aangemerkt voor de belasting: als zelfstandig bedrijfsmiddel of als onderdeel van het gebouw. Dat zit zo. Wat zijn de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk