Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Verandering voor onbelast laadkosten auto van de zaak vergoeden
Kan een werkgever laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van de consumentenprijs, zonder dat dit als loon wordt gezien? Die vraag kreeg de ‘Kennisgroep loonheffing algemeen’ van de Belastingdienst voorgelegd. En wil het geval? De groep heeft hiertoe een nieuw standpunt gepubliceerd en het oude verworpen.
Een werkgever stelt medewerkers een elektrische auto van de zaak ter beschikking. Hij laat hiervoor laadpalen plaatsen bij de woning van medewerkers. Deze medewerkers betalen de elektriciteit voor het opladen van de auto zelf via hun eigen energiemeter aan hun eigen energieleverancier. Elke laadpaal registreert automatisch het stroomverbruik (kWh), waarna de administrerende partij dit verbruik doorgeeft aan de werkgever. De werkgever vergoedt op basis daarvan de laadkosten aan de medewerkers.
Componenten elektriciteitsprijs
De elektriciteitsprijs bestaat uit:
Verzoek gebruik consumentenprijs
Berekenen wat een medewerker betaalt, en dus wat de werkgever moet vergoeden, is complex, door de vele verschillen in energiecontracten en -prijzen. De werkgever vraagt de belastinginspecteur daarom of hij de consumentenprijs (de gemiddelde prijs voor consumenten, gepubliceerd door het CBS) mag hanteren.
Waarom de consumentenprijs? Het CBS publiceert immers ook een eindgebruikersprijs. De werkgever stelt dat het verschil tussen de consumentenprijs en eindgebruiksprijs zit in de eerdergenoemde prijscomponenten 3 tot en met 5. De werkgever wil deze kosten buiten beschouwing laten, omdat ze niet specifiek te maken hebben met het opladen van de auto.
Kan de werkgever in deze situatie de laadkosten van een auto van de zaak vergoeden op basis van een de elektriciteitsprijs voor consumenten, zonder dat dit als loon wordt gezien?
Nee, dat kan niet. De werkgever laat niet zien dat de vergoeding gelijk is aan wat de werknemer echt betaalt aan elektriciteit voor het opladen van de auto (intermediaire kosten). Daarom ziet de Belastingdienst de vergoeding niet als een terugbetaling van werkelijke kosten maar als loon. Dit betekent dat de vergoeding kan worden belast.
De Kennisgroep heeft nu het eerdere standpunt KG:204:2022:31 over laadkosten van een auto van de zaak ingetrokken. Dit betekent niet dat je als werkgever niet meer onbelast kunt vergoeden, maar je moet wel nauwkeurig kunnen aantonen hoe je laadkosten van een auto van de zaak vergoedt.
Een toelichting en voorbeeld van de nieuwe situatie lees je in ‘KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaak’ van de Belastingdienst.
Meer lezen over zakelijke mobiliteit en de auto van de zaak? Op onze pagina ‘Zakelijke mobiliteit’ vind je alle actualiteiten op een rij.
Bron: Belastingdienst
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk