Skip to main content
6 februari 2018

Van uw eigen irritaties kunt u veel leren

Hoe kan het toch dat u zich zo stoort aan die ene dominante collega terwijl iedereen om u heen helemaal geen last van die persoon heeft? Niets menselijks is u vreemd. Net als bij iedereen zijn uw irritaties in veel gevallen te herleiden tot uw eigen kwaliteiten én valkuilen. Het oordeel dat u over anderen vormt zegt uiteindelijk dus vooral ook iets over uzelf. Wanneer u uzelf beter leert kennen en begrijpen, zou u waarschijnlijk anders op de mensen om u heen reageren.

De hele dag door interpreteren wij de gebeurtenissen om ons heen en kijken we naar het gedrag van mensen. Wij zien de wereld gekleurd op basis van onze eigen voorkeuren. Iemand die rustig is en liever op de achtergrond blijft, zal een ander die heel extravert is en graag in het middelpunt van de belangstelling staat misschien snel bestempelen als ‘erg aanwezig’ of, nog erger, ‘een blaaskaak’. Terwijl deze persoon die ander op zijn beurt misschien vooral ziet als ‘stil’ of misschien zelfs ‘saai’. Geen van beiden doet hiermee recht aan de gedragsstijl van de ander. Elk type gedrag heeft, afhankelijk van de situatie, heel veel goede kanten en – gelukkig maar, anders bleef er niets meer over om ons aan te storen – ook wat minder leuke kanten.

De één zijn valkuil is de ander zijn allergie

Die vervelende eigenschap van de ander kan u zien als een kwaliteit waarin hij is doorgeschoten, oftewel dit is zijn valkuil. Dus die dominante collega zou wel eens heel besluitvaardig en daadkrachtig kunnen zijn. En het mooie is dat juist voor degene die zich hieraan ergert, de kwaliteit die achter deze uitdaging ligt een belangrijk ontwikkelpunt kan zijn. Het kan dus leerzaam zijn om na te gaan welke kwaliteit achter dat irritante gedrag van uw collega schuil gaat en wat u van hem of haar zou kunnen leren.

Leer uzelf en anderen begrijpen!

Op de werkvloer hebben we met verschillende karakters te maken. Ieder persoon heeft zijn eigen behoeften en elke persoonlijkheid vraagt om een specifieke benadering. Zo werkt zakelijkheid en duidelijkheid beter bij een krachtig, besluitvaardig persoon. En een goede voorbereiding en inhoudelijke onderbouwing past beter bij een perfectionistisch persoon die weloverwogen te werk gaat. Om onze doelen te kunnen bereiken en constructief met anderen te kunnen samenwerken, is het waardevol om onszelf en anderen te kunnen begrijpen. Waar komt iemands gedrag vandaan en hoe kan ik hem of haar het beste overtuigen?

DISC gedragsanalyse

Een mooi hulpmiddel om het hiervoor beschrevene in de praktijk te brengen is DISC. Met het DISC kleurenmodel leert u zichzelf beter begrijpen (inzicht in hoe u zaken aanpakt). Tegelijkertijd krijgt u handvatten om het gedrag van anderen in te schatten en hier op de juiste wijze mee om te gaan. Het invullen van de bijbehorende online vragenlijst duurt ongeveer vijftien minuten en leidt tot een uitgebreid persoonlijk rapport dat we samen doornemen. De DISC gedragsanalyse is in te zetten voor zowel individuele doeleinden als voor teamontwikkeling.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met mij op via s.peters@vitaconluteijn.nl of telefonisch: 0316 740 134

 

Sanneke Peters | Gecertificeerd DISC specialist

Terug

Nog niet uitgelezen?