Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Vakantie-uren
Op 1 juli as. vervallen de wettelijke vakantie-uren die medewerkers hebben opgebouwd in 2013, maar nog niet hebben opgenomen. In het kader van goed werkgeverschap adviseren wij uw medewerkers erop te wijzen dat zij deze uren moeten opnemen vóór 1 juli as.
Het wettelijke aantal vakantie-uren per jaar is 4 keer het aantal uren dat een medewerker per week werkt. Soms krijgt hij meer dan het minimum aantal vakantie-uren. Deze extra vakantie-uren heten bovenwettelijke vakantie-uren. In een CAO of arbeidsovereenkomst kunnen hierover afspraken zijn gemaakt.
Door de nieuwe vakantiewetgeving (per 1 januari 2012) dienen uw medewerkers hun wettelijke vakantie-uren binnen een half jaar na het jaar van opbouw op te nemen. Een uitzondering geldt voor medewerkers die ‘redelijkerwijs’ niet in staat zijn geweest om vakantie op te nemen. U kunt met hen afspreken om de vervaltermijn te verlengen. Informeer uw medewerkers tijdig over deze mogelijkheid. Voor opgebouwde vakantie-uren voor 2012 geldt nog een vervaltermijn van 5 jaar.
Er zijn mogelijkheden om van de wettelijke vervaltermijn af te wijken. Zo kan in de bij u van toepassing zijnde CAO staan dat de wettelijke vakantie-uren langer houdbaar zijn. Ook mag u met uw medewerkers afspreken dat u de wettelijke uren langer laat gelden. Wij adviseren deze afwijkende afspraken schriftelijk vast te leggen.
Verder bestaat de mogelijkheid om vakantie-uren aan uw medewerkers uit te betalen. Dit kan een oplossing zijn als de medewerker zijn vakantiedagen niet heeft opgenomen voor een bepaalde datum. Let op: alleen bovenwettelijke vakantiedagen mogen worden uitbetaald.
Niet opgenomen wettelijke vakantiedagen mogen alleen worden uitbetaald aan het einde van een contract van een medewerker.
Mocht u hierover nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk