Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Meervoudig uitstel van betaling belastingen
Als uw onderneming betalingsproblemen ervaart als gevolg van de Corona crisis, kunt u de Belastingdienst verzoeken om voor 3 maanden bijzonder uitstel van betaling te verlenen. Het verzoek kan tegelijk gelden voor alle (naheffings)aanslagen inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, loonheffingen en omzetbelasting. Voor de overige belastingen, zoals bijvoorbeeld de kansspel- of assurantiebelasting, vraagt u apart uitstel van betaling aan.
Het is niet nodig om te wachten met uw verzoek. Zodra de eerste (naheffings)aanslag is opgelegd, kunt u het verzoek tot uitstel voor alle aanslagen indienen. De eerst binnenkomende aanslagen zullen in de meeste gevallen de naheffingsaanslagen loonheffingen en omzetbelasting zijn met betrekking tot de maand februari 2020. Naar verwachting worden deze eind april opgelegd.
Vanaf het moment van indiening krijgt u automatisch 3 maanden uitstel van betaling voor de (eerste) opgelegde (naheffings)aanslag en voor de (naheffings)aanslagen die nog volgen gedurende deze driemaandsperiode. Stel dat u de eerste (naheffings)aanslag ontvangt op 24 april en het verzoek om uitstel van betaling wordt ingediend op 1 mei 2020, dan wordt automatisch uitstel van betaling verleend tot 1 augustus 2020. Dit uitstel geldt dan voor alle aanslagen die tussen 1 mei en 1 augustus worden opgelegd. De uitsteltermijn van 3 maanden kunt u dus optimaal benutten door het uitstelverzoek pas in te dienen tegen het einde van de uiterste betalingsdatum van de eerste opgelegde (naheffings)aanslag.
Let op! in geval van deblokkering van de G-rekening kunt u er juist belang bij hebben om het verzoek tot uitstel zo snel mogelijk in te dienen. Lees ook ons artikel ‘Liquiditeitsvoordeel voor ondernemers met een G-rekening’.
U kunt het verzoek zowel schriftelijk als digitaal indienen. Bij digitale indiening dient u de beschikking te hebben over een DigiD code. In geval van een rechtspersoon kan dit bijvoorbeeld de code van de bestuurder of een werknemer van de organisatie zijn. Lees hier meer over de digitale aanvraag.
Let op! Heeft u een maatschap of een VOF? Dan dient u de uitstelverzoeken voor (naheffings)aanslagen te doen op naam van het samenwerkingsverband (bijvoorbeeld loonheffingen en omzetbelasting). De uitstelverzoeken voor aanslagen op naam van de participanten (bijvoorbeeld inkomstenbelasting en Zorgverzekeringswet) moet u apart indienen.
Wilt u hulp bij het aanvragen van uitstel van belastingbetaling? Stuur ons dan de eerst ontvangen (naheffings)aanslag toe. Wilt u dat wij (ook) de opgelegde (naheffings)aanslagen in de driemaandsperiode bewaken? Dan ontvangen we deze graag spoedig nadat deze aan u opgelegd zijn. Als wij alle, in de driemaandsperiode opgelegde, belastingaanslagen volledig in beeld hebben, kunnen wij bijvoorbeeld meedenken in de liquiditeitsplanning. Ook zijn wij dan in staat om sneller te schakelen als na verloop van de driemaandsperiode een aanvullende periode van 3 maanden uitstel nodig is. Afhankelijk van de hoogte van de totale belastingschuld, na afloop van de driemaandsperiode, is aanvullende informatie nodig voor aanvullend uitstel. Bij een totale belastingschuld van meer dan € 20.000 is in ieder geval een verklaring nodig van een derde-deskundige (bijvoorbeeld een accountant). Nadere concretisering op dit punt zal later volgen.
Voor de volledigheid: een afzonderlijke melding betalingsonmacht is niet nodig als u om uitstel van betaling voor loonheffingen en omzetbelasting hebt verzocht. Wij verwijzen ook naar ons bericht van 8 april over dit onderwerp: ‘Aparte melding betalingsonmacht is niet meer nodig‘.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Nieuwe wet versterkt bescherming medewerkers bij faillissement
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Ondernemers die een failliet bedrijf willen doorstarten, krijgen straks veel minder vrijheid in de keuze van medewerkers. Een nieuw wetsvoorstel verplicht hen de meeste werknemers over te nemen om misbruik van faillissementsprocedures te voorkomen. We zetten op een rij wat dit betekent voor de selectie van personeel, de rol van de OR en de gevolgen […]
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUMAVA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk