Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Hoe ziet de fiscale toekomst eruit van de auto? In de media verschijnen diverse berichten over de plannen die het kabinet heeft voor de autobelastingen 2017-2020. En zoals tegenwoordig vaker gebeurt, zijn de plannen uitgelekt. Dat geldt ook voor de belastingherziening. We zetten alvast wat zaken op een rij.
Naar het schijnt gaan de autobelastingen flink op de schop. Nu kennen we nog vijf bijtellingscategorieën voor de zakelijke auto. In 2016 worden dat er vier en vanaf 2017 blijven er slechts twee bijtellingscategorieën over. Dan is er alleen nog een laag bijtellingspercentage van 4% voor de volledig elektrische auto. Voor alle overige auto’s geldt een 22%-bijtelling. De motorrijtuigenbelasting wordt vanaf 2017 met 2% verlaagd, maar voor een oude diesel betaalt u juist meer wegenbelasting. Verder schijnt de BPM (aanschafbelasting voor auto’s) drastisch omlaag te gaan: deze wordt vanaf 2017 met 12% afgebouwd.
Ook de belastingplannen zijn uitgelekt en inmiddels in de media breed uitgemeten. De wens van het kabinet voor verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 21% zorgt voor de meeste ophef. Levensmiddelen worden hiervan uitgezonderd. Daarvoor blijft het lage btw-tarief gelden. Verder gaat het belastingtarief voor middenkomens omlaag van 42 naar 40% en wordt de inkomensgrens voor het 52%-belastingtarief 8000 euro hoger. Ook de arbeidskorting gaat omhoog, evenals de inkomensafhankelijke combinatiekorting en de kinderopvangtoeslag. Tot slot valt te lezen dat het kabinet zo’n vijf miljard aan meevallers sowieso wil inzetten voor lastenverlichting.
Al het bovenstaande is nog niet officieel bevestigd. Zodra dit wel gebeurt volgt uiteraard nader nieuws.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk