Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Vanwege de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. Hoe zit het eigenlijk met de kosten die daarbij komen kijken, wie betaalt die?
Volgens het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (het Nibud) kost thuiswerken ongeveer € 2 per dag. Als je als werknemer maanden vanuit huis werkt, kunnen de kosten dus oplopen tot een paar honderd euro. Denk hierbij aan het gebruik van koffie en toilet, energie en afschrijving op het meubilair.
Als werkgever mag je deze kosten belastingvrij vergoeden. Dat kan sowieso als er een zelfstandige werkkamer is met eigen sanitair en een eigen ingang en je de werknemer bovendien huur betaalt voor het gebruik van de werkkamer. Aan deze voorwaarden zal meestal niet voldaan zijn. Toch kun je dan de kosten belastingvrij vergoeden, namelijk via de werkkostenregeling.
Vergoedingen en verstrekkingen zijn belastingvrij voor zover ze binnen de zogenaamde vrije ruimte vallen. De werkkostenregeling kent dit jaar een extra grote ‘vrije ruimte’ vanwege corona. Deze bedraagt 3% van de loonsom tot € 400.000 en 1,2% over het meerdere. Ben je in 2020 meer kwijt aan vergoedingen en verstrekkingen, dan betaal je als werkgever 80% belasting over het meerdere.
Naast de extra vrije ruimte heb je als werkgever dit jaar wellicht ook minder personeelskosten vanwege corona. Denk hierbij aan bijvoorbeeld minder energie- en waterverbruik in het kantoor vanwege het vele thuiswerken en gaat ook het jaarlijkse personeelsuitje vanwege corona niet door.
Het Nibud raadt werkgevers en werknemers aan met elkaar te overleggen over de kosten van thuiswerken voor zover dit al niet gebeurd is. Neem daarbij ook mee dat thuiswerken minder reiskosten oplevert, of deze al dan niet vergoed worden en of dit ook tijdens het thuiswerken zo blijft. Werkgevers mogen dit namelijk onbelast blijven doen.
Wil je meer weten over hoe je de vrije ruimte binnen de WKR kunt benutten? Onze adviseurs zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar voor al je vragen.
Actueel
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
10 tips voor duurzaamheid in het mkb
Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk