Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Status wetsvoorstel box 3 en aankomende box 3-arresten
Staatssecretaris Van Rij informeerde onlangs de Tweede Kamer met een Kamerbrief over onder meer het toekomstige box 3-stelsel en de voorbereidingen op de aankomende box 3-arresten van de Hoge Raad. Meer over de status van het wetsvoorstel box 3.
In de Kamerbrief gaat de staatssecretaris in op:
Uit een (extern getoetste) staatssteunanalyse blijkt dat een uitzonderingsbehandeling voor vermogensaanwasbelasting voor aandelen in familiebedrijven kan leiden tot onrechtmatige staatssteun. Daarom is deze afwijkende behandeling uit het wetsvoorstel gehaald. Dit betekent dat in het wetsvoorstel deze aandelen niet volgens de uitzondering van de vermogenswinstbelasting, maar volgens de hoofdregel van de vermogensaanwasbelasting worden belast.
Voor aandelen in familiebedrijven geldt straks toch geen uitzondering van de vermogenswinstbelasting. Voor onroerende zaken en aandelen in startups blijft die uitzondering wél bestaan.
In een van de beslisnota’s bij de Kamerbrief (reguliere nota box 3, d.d. 18-03-2024, no 2024-0000213237) is opgenomen, dat bij de vormgeving van het inkomensbegrip in het wetsvoorstel de totaalwinstgedachte niet meer als basis wordt gebruikt. Dit omdat dat veel uitzonderingen op deze gedachte zijn gemaakt. De totaalwinstgedachte en het goedkoopmansgebruik worden in het wetsvoorstel daarom vervangen door concrete regels voor het inkomensbegrip voor box 3. Dit verandert beleidsmatig overigens niets.
In het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 geldt voor alle onroerende zaken in box 3 de vermogenswinstbelasting. Hierbij zijn drie componenten te onderscheiden:
Voor het voordeel van het eigen gebruik van een onroerende zaak komt een forfait vergelijkbaar met het eigenwoningforfait in box 1. De hoogte van dit forfait is nog onbekend, maar zal mede worden vastgesteld op basis van empirisch onderzoek naar de hoogte en spreiding van rendementen van verhuurde woningen. Ook dragen extern juridisch advies en burgeronderzoek bij.
De Kamerbrief benadrukt nogmaals dat in het wetsvoorstel de eigen woning in box 1 niet in box 3 wordt belast. Deze blijft in box 1.
Uit de voorlopige uitkomsten van de uitvoeringstoets van de Belastingdienst voor het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 blijkt onder andere:
De Hoge Raad doet naar de verwachting uiterlijk eind augustus 2024 uitspraak in de twee zaken waarin A-G Wattel conclusie nam. De uitspraken in de vijf zaken waarin A-G Pauwels conclusie nam worden in augustus/september 2024 verwacht.
Voor het geval de arresten ten gunste van belastingplichtigen uitvallen, ontwikkelt de Belastingdienst nu een digitaal formulier ‘Opgaaf werkelijk rendement’. Dit vergemakkelijkt het uniform en geautomatiseerd registreren van het werkelijke rendement, indien nodig.
Implementatie van het digitale formulier ‘Opgaaf werkelijk rendement’ zal leiden tot verdere vertraging van de voorbereidingen en inwerkingtreding van de Wet werkelijk rendement box 3.
Voor de Belastingdienst is het opleggen van definitieve aanslagen IB 2023 on hold als daarin box 3-inkomen staat, dat uit meer bestaat dan alleen banktegoeden. Datzelfde geldt nu ook nog voor de IB 2021 en 2022. De belastingdienst legt de definitieve aanslag IB 2023 (net als die voor 2021 en 2022) pas op na meer duidelijkheid over de lopende box 3-cassatieprocedures.
De staatssecretaris geeft aan dat de Belastingdienst van ongeveer 55.000 “on hold” aanslagen IB 2021 toch op korte termijn definitief moet opleggen in verband met de verjaringstermijn.
Meer over box 3 en de status wetsvoorstel box 3 vind je ook in ons Box 3-actualiteitenoverzicht.
Bron: SRA
Actueel
Dringend advies AWVN: beoordeel je cafetaria- en uitruilregelingen fiscaal
Zieke medewerkers bouwen ook vakantie-uren op bij slapend dienstverband
Subsidietip: DUVAMA voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Nieuwe standpunten van de Belastingdienst zorgen voor forse fiscale gevolgen bij cafetaria- en uitruilregelingen. Werkgevers riskeren dubbele loonheffing en extra administratieve lasten als zij hun regelingen niet opnieuw beoordelen. In dit artikel lees je wat er verandert, welke uitruilvormen nog zijn toegestaan en waarom AWVN werkgevers oproept nu in actie te komen. Wat verandert er […]
Werkgevers moeten zieke medewerkers ook bij een slapend dienstverband vakantiedagen blijven vergoeden. Dat bepaalde de kantonrechter onlangs, met mogelijk tienduizenden euro’s extra kosten tot gevolg. In dit artikel lees je hoe Europees recht daarbij zwaarder weegt dan de Nederlandse wet én welke financiële risico’s werkgevers lopen. Europese regels wegen zwaarder dan nationale wetgeving Volgens artikel […]
Ben je eigenaar van maatschappelijk vastgoed? Of houd je je bezig met het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed zoals scholen, overheidsgebouwen, zorginstellingen, sportaccommodaties of monumenten? Onder voorwaarden kun je dan gebruikmaken van de DUVAMA-subsidie. De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) komt eigenaren van bestaand maatschappelijk vastgoed tegemoet in de kosten om te verduurzamen. Het doel: energie besparen […]
Een fout in de eindafrekening bij ontslag kan werkgevers duur komen te staan. Niet alleen is een correcte afrekening wettelijk verplicht, ook voorkomt het rente, claims en juridische discussies. Maar wat moet er allemaal in zo’n eindafrekening staan en waar gaat het vaak mis? Wanneer uitbetalen verplicht is De wet schrijft voor dat je de […]
Vanaf 2026 vervalt het fiscale voordeel voor elektrische leaseauto’s en geldt voor alle nieuwe auto’s een bijtelling van 22%, gelijk aan benzine en diesel. Daarmee komt een einde aan de korting die nu nog geldt. In dit artikel lees je waarom de timing van bestellingen in 2025 cruciaal is, welke extra heffing in 2027 op […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk