Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Status wetsvoorstel box 3 en aankomende box 3-arresten
Staatssecretaris Van Rij informeerde onlangs de Tweede Kamer met een Kamerbrief over onder meer het toekomstige box 3-stelsel en de voorbereidingen op de aankomende box 3-arresten van de Hoge Raad. Meer over de status van het wetsvoorstel box 3.
In de Kamerbrief gaat de staatssecretaris in op:
Uit een (extern getoetste) staatssteunanalyse blijkt dat een uitzonderingsbehandeling voor vermogensaanwasbelasting voor aandelen in familiebedrijven kan leiden tot onrechtmatige staatssteun. Daarom is deze afwijkende behandeling uit het wetsvoorstel gehaald. Dit betekent dat in het wetsvoorstel deze aandelen niet volgens de uitzondering van de vermogenswinstbelasting, maar volgens de hoofdregel van de vermogensaanwasbelasting worden belast.
Voor aandelen in familiebedrijven geldt straks toch geen uitzondering van de vermogenswinstbelasting. Voor onroerende zaken en aandelen in startups blijft die uitzondering wél bestaan.
In een van de beslisnota’s bij de Kamerbrief (reguliere nota box 3, d.d. 18-03-2024, no 2024-0000213237) is opgenomen, dat bij de vormgeving van het inkomensbegrip in het wetsvoorstel de totaalwinstgedachte niet meer als basis wordt gebruikt. Dit omdat dat veel uitzonderingen op deze gedachte zijn gemaakt. De totaalwinstgedachte en het goedkoopmansgebruik worden in het wetsvoorstel daarom vervangen door concrete regels voor het inkomensbegrip voor box 3. Dit verandert beleidsmatig overigens niets.
In het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 geldt voor alle onroerende zaken in box 3 de vermogenswinstbelasting. Hierbij zijn drie componenten te onderscheiden:
Voor het voordeel van het eigen gebruik van een onroerende zaak komt een forfait vergelijkbaar met het eigenwoningforfait in box 1. De hoogte van dit forfait is nog onbekend, maar zal mede worden vastgesteld op basis van empirisch onderzoek naar de hoogte en spreiding van rendementen van verhuurde woningen. Ook dragen extern juridisch advies en burgeronderzoek bij.
De Kamerbrief benadrukt nogmaals dat in het wetsvoorstel de eigen woning in box 1 niet in box 3 wordt belast. Deze blijft in box 1.
Uit de voorlopige uitkomsten van de uitvoeringstoets van de Belastingdienst voor het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 blijkt onder andere:
De Hoge Raad doet naar de verwachting uiterlijk eind augustus 2024 uitspraak in de twee zaken waarin A-G Wattel conclusie nam. De uitspraken in de vijf zaken waarin A-G Pauwels conclusie nam worden in augustus/september 2024 verwacht.
Voor het geval de arresten ten gunste van belastingplichtigen uitvallen, ontwikkelt de Belastingdienst nu een digitaal formulier ‘Opgaaf werkelijk rendement’. Dit vergemakkelijkt het uniform en geautomatiseerd registreren van het werkelijke rendement, indien nodig.
Implementatie van het digitale formulier ‘Opgaaf werkelijk rendement’ zal leiden tot verdere vertraging van de voorbereidingen en inwerkingtreding van de Wet werkelijk rendement box 3.
Voor de Belastingdienst is het opleggen van definitieve aanslagen IB 2023 on hold als daarin box 3-inkomen staat, dat uit meer bestaat dan alleen banktegoeden. Datzelfde geldt nu ook nog voor de IB 2021 en 2022. De belastingdienst legt de definitieve aanslag IB 2023 (net als die voor 2021 en 2022) pas op na meer duidelijkheid over de lopende box 3-cassatieprocedures.
De staatssecretaris geeft aan dat de Belastingdienst van ongeveer 55.000 “on hold” aanslagen IB 2021 toch op korte termijn definitief moet opleggen in verband met de verjaringstermijn.
Meer over box 3 en de status wetsvoorstel box 3 vind je ook in ons Box 3-actualiteitenoverzicht.
Bron: SRA
Actueel
Werkgever mag in 2026 maximaal € 2.098,80 inhouden op minimumloon voor zorgpremie
Cyberbeveiligingswet en NIS2: bedrijven moeten zich nú voorbereiden
Wajong-uitkering stopt mogelijk na 5 jaar werken: wat kun je als werkgever doen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Vanaf 2026 mag je als werkgever maximaal € 2.098,80 per jaar inhouden op het minimumloon van een medewerker om de zorgverzekeraar te betalen. Dat blijkt uit de Regeling geraamde gemiddelde nominale premie 2026 van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De verhoging volgt uit de afspraak dat de inhoudingsgrens jaarlijks 10 procent boven de […]
Naar verwachting treedt in 2026 de Cyberbeveiligingswet (Cbw) in werking. De Cbw verplicht organisaties om hun digitale weerbaarheid te versterken. Dat vergt voorbereiding. Organisaties moeten bijvoorbeeld zelf op tijd checken of ze onder de wet vallen en stappen zetten. Actie lijkt bij velen echter uit te blijven. Het Nationaal Cybersecurity Center (NCSC) waarschuwt en legt […]
Vanaf 1 januari 2026 kan de Wajong-uitkering van werknemers die al langer werken stoppen. Als werkgever is het belangrijk om te weten wat dit betekent en hoe je je werknemer kunt ondersteunen. Zo voorkom je dat iemand onbedoeld zijn uitkering kwijtraakt. Wanneer stopt de Wajong-uitkering precies? UWV gaat vanaf 2026 elke maand controleren of een […]
Een jubileumuitkering is een mooie manier om een medewerker te bedanken voor jarenlang dienstverband. Maar hoe zit het met de belasting? Als werkgever mag je de jubileumuitkering onder bepaalde voorwaarden onbelast uitkeren. Voldoe je niet aan alle regels, dan betaalt de medewerker wél belasting over het bedrag. Wanneer geldt de diensttijdvrijstelling? De Belastingdienst noemt dit […]
Als een personeelsobligatie een rente heeft die hoger is dan marktconform, valt alleen de marktconforme rente onder het werkelijke rendement in box 3. Hoe zit dit? Mogelijk rentevoordeel met personeelsobligatie Een personeelsobligatie is een niet-verhandelbare obligatie, die een onderneming tegen speciale voorwaarden aan medewerkers aanbiedt. Als de rente op deze obligatie op het moment van […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk