Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Specifieke uitkeringen: pleister op de gemeentefinanciën?
Het is een echte trend geworden binnen de gemeentefinanciën: specifieke uitkeringen. Het Rijk maakt er steeds meer gebruik van. Ter illustratie; in de gemeente Vught waren er in 2014 vier specifieke uitkeringen en in 2022 was dit opgelopen tot negentien. Bij de G4 is het nog veel extremer. Het Rijk lijkt specifieke uitkeringen te zien als een pleister die op willekeurige plekken van de gemeentefinanciën worden geplakt. Het helpt misschien tegen het bloeden, maar het is geen geneesmiddel.
De afgelopen jaren maakt het Rijk steeds meer gebruik van specifieke uitkeringen waarbij verantwoord moet worden via de zogeheten SiSa-regelingen. Aan het eind van het jaar moet iedere gemeente precies verantwoorden hoe ze deze middelen hebben besteed en dit moet worden gecontroleerd door een accountant. Dit in tegenstelling tot het Gemeentefonds, waarbij op basis van allerlei indicatoren wordt bepaald hoeveel iedere gemeente van het Rijk krijgt. Vervolgens kunnen gemeenten zelf bepalen hoe ze dit geld willen uitgeven. De ene gemeente kiest bijvoorbeeld voor een ruimhartiger minimabeleid en de andere gemeente voor een uitgebreider subsidiebeleid.
Het Rijk kiest voor deze specifieke uitkeringen omdat ze dan zeker weten dat gemeentes het geld voor het bestemde doel inzetten. Er kleven echter ook een aantal nadelen aan. Zo beperkt het gemeenten in de vrije bestedingsruimte. Out-of-the-box denken waarbij een maatschappelijk probleem op een hele andere manier wordt aangepakt wordt hier niet mee gestimuleerd; want zonder goedkeuring van de accountant moet de gemeente het hele bedrag weer terugbetalen aan het Rijk. Bovendien zijn gemeentes veel meer tijd kwijt aan administreren en verantwoorden. Het Rijk geeft ook van te voren al aan hoeveel gemeentes maximaal mogen verantwoorden. Dit heeft als gevolg dat gemeentes geneigd zijn om precies dat bedrag te verantwoorden; ze willen immers geen “gratis” geld mislopen. Dit stimuleert gemeentes niet om het geld zo effectief mogelijk te besteden.
Het toenemend aantal specifieke uitkeringen gaat ten koste van de veerkracht van gemeenten. Veerkrachtige organisaties denken integraal en kunnen zich aanpassen aan de omstandigheden. Ze moeten dan de vrijheid hebben om (tijdelijk) meer middelen in te zetten voor beleidsdoel A in plaats van beleidsdoel B. Bij specifieke uitkeringen moet er juist in hokjes worden gedacht. Veerkrachtige organisaties moeten kunnen anticiperen op kansen en bedreigingen die ze zien aankomen. Ze moeten niet wachten totdat het Rijk er geld voor beschikbaar stelt.
Kom op 28 september 2023 naar de Public Class over veerkracht van het Stolwijk Kennisnetwerk. Meld je dan hier aan! Deelname is gratis.
Actueel
Subsidie praktijkleren 2025 – Wij helpen je aanvragen
Massaal bezwaar belastingrente nu voor meer belastingen
Voorjaarsnota 2025: wat zijn de belangrijke wijzigingen?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Heb je het afgelopen schooljaar studenten of leerlingen begeleid via een praktijkleerplek of werkleerplaats? Dan kun je ook dit jaar weer gebruikmaken van de subsidie praktijkleren. De aanvraagperiode loopt van 2 juni 9:00 uur tot 17 september 2025 17:00 uur. Lees waar je op moet letten – of laat ons je helpen bij de aanvraag. […]
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk […]
Vrijdag 18 april is de Voorjaarsnota 2025 gepresenteerd. In deze plannen staan zowel lastenverlichtingen als lastenverzwaringen. Wat zijn de belangrijke wijzigingen voor ondernemers, werkgevers en huishoudens? Let op! Onderstaande voorgenomen wijzigingen moeten nog in wetsvoorstellen worden gegoten en de Tweede en Eerste Kamer moeten ze vervolgens nog goedkeuren. Voorgenomen wijzigingen voor ondernemers en werkgevers Voorgenomen […]
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk