Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Specifieke uitkeringen: pleister op de gemeentefinanciën?
Het is een echte trend geworden binnen de gemeentefinanciën: specifieke uitkeringen. Het Rijk maakt er steeds meer gebruik van. Ter illustratie; in de gemeente Vught waren er in 2014 vier specifieke uitkeringen en in 2022 was dit opgelopen tot negentien. Bij de G4 is het nog veel extremer. Het Rijk lijkt specifieke uitkeringen te zien als een pleister die op willekeurige plekken van de gemeentefinanciën worden geplakt. Het helpt misschien tegen het bloeden, maar het is geen geneesmiddel.
De afgelopen jaren maakt het Rijk steeds meer gebruik van specifieke uitkeringen waarbij verantwoord moet worden via de zogeheten SiSa-regelingen. Aan het eind van het jaar moet iedere gemeente precies verantwoorden hoe ze deze middelen hebben besteed en dit moet worden gecontroleerd door een accountant. Dit in tegenstelling tot het Gemeentefonds, waarbij op basis van allerlei indicatoren wordt bepaald hoeveel iedere gemeente van het Rijk krijgt. Vervolgens kunnen gemeenten zelf bepalen hoe ze dit geld willen uitgeven. De ene gemeente kiest bijvoorbeeld voor een ruimhartiger minimabeleid en de andere gemeente voor een uitgebreider subsidiebeleid.
Het Rijk kiest voor deze specifieke uitkeringen omdat ze dan zeker weten dat gemeentes het geld voor het bestemde doel inzetten. Er kleven echter ook een aantal nadelen aan. Zo beperkt het gemeenten in de vrije bestedingsruimte. Out-of-the-box denken waarbij een maatschappelijk probleem op een hele andere manier wordt aangepakt wordt hier niet mee gestimuleerd; want zonder goedkeuring van de accountant moet de gemeente het hele bedrag weer terugbetalen aan het Rijk. Bovendien zijn gemeentes veel meer tijd kwijt aan administreren en verantwoorden. Het Rijk geeft ook van te voren al aan hoeveel gemeentes maximaal mogen verantwoorden. Dit heeft als gevolg dat gemeentes geneigd zijn om precies dat bedrag te verantwoorden; ze willen immers geen “gratis” geld mislopen. Dit stimuleert gemeentes niet om het geld zo effectief mogelijk te besteden.
Het toenemend aantal specifieke uitkeringen gaat ten koste van de veerkracht van gemeenten. Veerkrachtige organisaties denken integraal en kunnen zich aanpassen aan de omstandigheden. Ze moeten dan de vrijheid hebben om (tijdelijk) meer middelen in te zetten voor beleidsdoel A in plaats van beleidsdoel B. Bij specifieke uitkeringen moet er juist in hokjes worden gedacht. Veerkrachtige organisaties moeten kunnen anticiperen op kansen en bedreigingen die ze zien aankomen. Ze moeten niet wachten totdat het Rijk er geld voor beschikbaar stelt.
Kom op 28 september 2023 naar de Public Class over veerkracht van het Stolwijk Kennisnetwerk. Meld je dan hier aan! Deelname is gratis.
Actueel
Update Special Lonen 2025
SDE++ subsidie 2025: voor duurzame energieprojecten in 2025 en 2026
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Update Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! Deze handige gids bundelt alle actuele cijfers en regels over loonheffingen, arbeidskortingen en werkgeversvoordelen. Zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. En het geeft inzicht in voordelen zoals het lage-inkomstenvoordeel (LIV) en loonkostenvoordeel (LKV). Niet alleen cijfers De ‘Update Special Lonen 2025’ […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aaVan 7 oktober 2025 09:00 uur tot en met 6 november 2025 17:00 uur kunnen ondernemers subsidie aanvragen voor de regeling Stimulering Duurzame Energieproductie […]
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk