Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Als dga van een bv moet u zichzelf een gebruikelijk loon toekennen van minstens € 45.000 in 2017. Stelt de inspecteur dit hoger vast, let er dan op dat hij wel de doelmatigheidsmarge toepast, anders doet u zichzelf tekort.
Als u als dga financiën aan uw bv wilt onttrekken, kan dit als salaris, ofwel gebruikelijk loon, of als dividend. Dividend uitkeren is vaak fiscaal aantrekkelijker dan loon uitbetalen, maar je moet aan veel voorwaarden voldoen. In de praktijk is dat dus niet altijd haalbaar. In het verleden zagen veel dga’s nog wel eens af van een salaris of betaalden zij zich een laag salaris om dit vervolgens aan te vullen met een dividenduitkering. Dat mag allang niet meer.
Als dga dient u zich daarom ieder jaar een gebruikelijk loon toe te kennen. Over dit salaris betaalt u progressief belasting in box 1. Het loon is het salaris dat u bij een onafhankelijke derde zou kunnen verdienen, maar moet dit jaar minstens € 45.000 bedragen. Het gebruikelijk loon mag ook niet minder zijn dan het salaris van uw best verdienende werknemer.
Als de inspecteur van mening is dat u bij een derde meer kunt verdienen dan € 45.000, rust op hem de bewijslast dit aannemelijk te maken. Hij kan dit doen aan de hand van een vergelijkbare dienstbetrekking. Hij dient echter wel rekening te houden met de zogenaamde doelmatigheidsmarge.
De doelmatigheidsmarge is vastgesteld op 25% en is bedoeld om gesteggel over geringe afwijkingen te voorkomen. Stelt de inspecteur bijvoorbeeld dat u bij een ander een salaris van € 80.000 per jaar zou kunnen verdienen, dan mag hij uw gebruikelijk loon vaststellen op maximaal € 60.000 (€ 80.000 -/- 25% x € 80.000).
U mag ook een lager gebruikelijk loon bepleiten als dit naar uw mening redelijk is. De bewijslast ligt dan bij u. Zou uw best betaalde werknemer meer dan 75% verdienen van wat u bij een derde in een vergelijkbare functie betaald krijgt, dan mag u uitgaan van deze 75%. Dat geldt ook als u vindt dat wat u bij een derde kunt verdienen, minder is dan € 45.000. U mag dan van dit lagere bedrag uitgaan, mits u het kunt bewijzen.
Actueel
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
10 tips voor duurzaamheid in het mkb
Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk