Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Accountancy: regels of reflectie?
De controlerend accountant van vandaag voert een innerlijke strijd als het gaat om belangenbehartiging en tijdsbesteding. Enerzijds is daar de klant, die baat heeft bij meer betrokkenheid en reflectie. Anderzijds zijn er de regelgevende instanties die eisen dat dossiers tot in detail onderbouwd worden. Beide kosten tijd, hoe ga je daarmee om? Controlerend accountant en SKN partner Roeland Scheuter geeft zijn mening.
Het is duidelijk zichtbaar dat de accountant vaker dan vroeger achter zijn beeldscherm te vinden is. Waar er voorheen ook geregeld een bezoek gebracht werd aan de klant, ligt de nadruk nu meer op het uitgebreid onderbouwen van dossiers. Dreigt er beroepsdeformatie in de accountancy? Roeland: “Wat we zien is dat er steeds meer regels komen. Elk incident leidt weer tot meer regels en meer toezicht. Dat stapelt zich op. Sommige van die regels zijn in mijn ogen bedacht voor de bühne. Andere zijn onmiskenbaar nuttig. Duidelijk is dat, ook in onze dienstverlening, zaken absoluut zijn verbeterd. Als accountantsorganisatie hebben wij, mede dankzij de regelgeving, grote stappen gemaakt. Daardoor slagen wij tegenwoordig met vlag en wimpel tijdens een toetsing door SRA en AFM. Die regels leveren mij dus een dubbel gevoel op.”
Maar hoe zit het met die beroepsdeformatie? Roeland vervolgt: “Nu zijn we met z’n allen wel heel druk met die regels en het naleven daarvan. In mijn ogen dreigt dit ten koste te gaan van onze toegevoegde waarde. Denk bijvoorbeeld aan de toetsing, de beoordeling van de cijfers. En onze ondersteunende adviesrol daarin. Ik heb het dan over een bedrijfseconomische beoordeling, risico’s duiden en kansen verzilveren. De budgetten voor het controlewerk worden opgeslokt door het bureauwerk, dat vind ik wel zorgelijk. Als accountants die versobering associëren met beroepsdeformatie, dan begrijp ik dat wel.”
“Als we doorslaan in het opleggen van regels, wordt het wel erg ‘schraal’ voor ons én onze klant”
Doordat accountants controlewerkzaamheden bij de klant uitvoeren, zien zij wat er speelt in zo’n organisatie. Accountants kunnen als gevolg daarvan een sterke, signalerende rol vervullen. “Ja zeker. Onze onafhankelijkheid hoeft daarbij ook niet ter discussie te staan. Advies en audit worden in Engeland bijvoorbeeld volledig van elkaar gescheiden. Ik vind dat veel te ver gaan. Klanten binnen het MKB hebben op bepaalde punten ook behoefte aan een klankbord. Wij kunnen die rol nu nog voldoende vervullen, maar wat brengt de toekomst? Als we doorslaan in het opleggen van regels, wordt het wel erg ‘schraal’ voor ons én onze klant.”
Is de rol van de accountant nu – bijna – volledig dichtgetimmerd; of is er nog ruimte voor interpretatie? “Een goede accountant benadert regels met een gepaste hoeveelheid lef. We hoeven niet altijd een afgewogen, dichtgetimmerd oordeel te vellen. Soms moet je ook iets ter discussie kunnen stellen. Bijvoorbeeld als het gaat om toekomstverwachtingen of bedrijfseconomische zaken. Soms als proefballon, beredeneerd vanuit een onderbuikgevoel. Het één leg je na een korte beschouwing weer naast je neer, het andere leidt tot een waardevolle discussie”. Roeland besluit: “Nee, onze rol kan niet zodanig dichtgetimmerd worden dat we alleen nog maar heel taakgericht cijfers mogen controleren, daar beginnen we wat mij betreft ook niet aan.”
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk