Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Privégebruik van een motor van de zaak: dit zijn de spelregels voor werkgevers
Om bijvoorbeeld files te vermijden kiezen medewerkers soms voor een motor. Maar wat betekent een motor van de zaak voor jou als werkgever? Hoe zit het met het privégebruik, de belasting en de vergoedingen? In dit artikel zetten we de belangrijkste regels op een rij.
Bij het gebruik van een auto van de zaak geldt een bekende bijtelling voor privégebruik. Voor een motor van de zaak ligt dit anders. De Belastingdienst stelt dat er géén standaard bijtelling bestaat voor het privégebruik van een motor van de zaak. De regels zijn dus afwijkend en vragen om een andere aanpak.
De volgende ritten vallen onder zakelijk gebruik:
Alle andere kilometers zijn privé en moeten als zodanig worden aangemerkt. Zorg er daarom voor dat je medewerker de zakelijke kilometers nauwkeurig bijhoudt.
Brengt je medewerker een eigen bijdrage in rekening? Dan mag je dit bedrag aftrekken van het privévoordeel. Er is wel een belangrijke beperking: het eindresultaat mag nooit negatief zijn.
Bij het gebruik van een motor voor privédoeleinden bereken je het voordeel op basis van de werkelijke kosten.
Privékilometers × kilometerkostprijs van de motor = belastbaar voordeel
Dit bedrag reken je als loon aan de medewerker toe. Wil je dit via de werkkostenregeling laten lopen? Dan kan dat, mits het gebruikelijk is binnen jouw organisatie (gebruikelijkheidstoets).
Het privévoordeel mag ook worden opgenomen in de werkkostenregeling (WKR), zolang je je houdt aan de regels die daarvoor gelden. Een praktische vuistregel:
Bij een waarde van maximaal € 2.400 per jaar aan loon in de vrije ruimte mag je hier binnen redelijkheid van uitgaan.
Wanneer de medeweker besluit op een regenachtige dag zijn eigen auto te gebruiken in plaats van de motor van de zaak, mag je hiervoor wél een kilometervergoeding van € 0,23 verstrekken. Voorwaarde is wel dat dit aannemelijk is en dat de medewerker zelf het vervoermiddel bezit.
Privégebruik van een motor van de zaak vraagt om aandacht voor details. Door het verschil in belastingregels ten opzichte van een auto van de zaak is het belangrijk om:
Zo voorkom je verrassingen bij de loonheffing en benut je de ruimte binnen de werkkostenregeling optimaal.
Bron: SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk