Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Privacy en ziekte
Afgelopen zomer heeft de Autoriteit Persoonsgegevens nieuwe beleidsregels opgesteld om de privacy van de verzuimende medewerker te beschermen.
In deze beleidsregels is nog eens duidelijk aangegeven wat u als werkgever mag vastleggen bij het ontvangen van een ziekmelding. Als werkgever mag u enkel de onderstaande gegevens vastleggen. Ook naar de arbodienst of de bedrijfsarts mag u geen andere informatie over uw verzuimende medewerker verstrekken dan die hieronder genoemd:
– het telefoonnummer en (verpleeg)adres; – de vermoedelijke duur van het verzuim; – hoe om te gaan de lopende afspraken en werkzaamheden; – of de medewerker onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (maar u mag niet vragen, vastleggen onder welke vangnetbepaling hij valt); – of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval; – of er sprake is van een verkeersongeval waarbij een eventueel aansprakelijke derde betrokken is (de regresmogelijkheid).
Let op: u mag niet vragen wat er concreet aan de hand is en ook al geeft de medewerker dit zelf aan u door, dan mag dit niet worden vastgelegd in het personeelsdossier. Ook naar uw arbodienst mag u geen medische informatie verstrekken.
Arbeidsrechtadvocaat Pascal Willems geeft in een interview in PW | De Gids aan dat de Autoriteit Persoonsgegevens ‘een waakhond is, die iets te ver uit zijn hok is gekomen’. Een werkgever mag volgens hem best een beetje ongehoorzaam zijn. U bent als werkgever immers wel aansprakelijk en u hebt een zorgplicht; dan zou u ook moeten kunnen vragen of de beperkingen bijvoorbeeld arbeidsgerelateerd zijn. Pascal Willems adviseert om een duidelijk protocol op te stellen voor alle leidinggevenden of HR adviseurs zodat er een goede basis wordt gevormd voor een goed verzuimbeleid. Wij als geregistreerde casemanagers van Vitacon Luteijn zijn het helemaal met hem eens.
Vitacon Luteijn kan u ondersteunen bij het opstellen van zo’n protocol of het controleren van uw huidige protocol. Daarnaast kunnen wij leidinggevenden of HR adviseurs ook trainen in het omgaan met verzuimende medewerkers of hoe u een preventie verzuimbeleid kunt gaan voeren.
Met betrekking tot de verwerking van gegevens van een verzuimende medewerker vindt u als gebruiker van VerzuimSignaal van Vitacon Luteijn na het inloggen op de startpagina een ‘downloadcentrum’ met hierin het document ‘Lijst met niet medische termen’. Wij adviseren u bij de verslaglegging van de contactmoment met uw verzuimende medewerker deze woordenlijst te hanteren in zowel het verzuimdossier in VerzuimSignaal, als voor uw eigen personeelsdossier.
Wilt u meer informatie omtrent dit onderwerp of wilt u geholpen worden met het opstellen van een verzuimprotocol? Neem dan contact op met Suzan Bruggink:
E s.bruggink@vitaconluteijn.nl T 0316 – 740 115
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk