Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Preventiemedewerker; stevigere rol in de nieuwe Arbowet
Op 1 juli jl. is de Arbowet grondig gewijzigd. De Preventiemedewerker krijgt een stevigere rol in de nieuwe Arbowet en krijgt nu ook als taak te adviseren aan de en samen te werken met bedrijfsartsen en arbodiensten. De rol van de preventiemedewerker zullen wij in dit artikel verder toelichten.
De preventiemedewerker heeft enkele hoofdtaken:
Elke werkgever is sinds 1994 verplicht om over een actuele RI&E te beschikken. De RI&E heeft het doel risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn in kaart te brengen en daarmee ongevallen en uitval van medewerkers te voorkomen.
Een arbobeleid heeft effect op de gehele organisatie en haar medewerkers, een beleid dat is afgestemd op de wensen en eisen van zowel de organisatie als de OR/PvT voorkomt uitval van medewerkers en vergroot de werkbaarheid. Indien er geen OR/PvT aanwezig is dan is samenwerking met de directie van belang.
De preventiemedewerker speelt dus een zeer actieve rol op het gebied van veiligheid en gezondheid in de organisatie. Denk hierbij aan de bewaking van de voortgang van de uitvoering van het plan van aanpak van de RI&E en het opstellen van procedures en instructies bij het arbobeleidsplan, etc.
Als interne deskundige is het van belang dat de preventiemedewerker de externe deskundigen op de hoogte houdt van ontwikkelingen en mogelijke veranderingen binnen de organisatie zodat hier samen tijdig op ingespeeld kan worden. De preventiemedewerker kan gesprekken met de arbodienst of bedrijfsarts aanvragen.
Elke organisatie is verplicht om intern een preventiemedewerker aan te stellen met goedkeuring van de OR of PvT. Indien er minder dan 25 medewerkers in dienst zijn mag de directeur deze rol zelf op zich nemen. Hoe medewerkers de preventiemedewerker kunnen bereiken moet in de RI&E worden vastgelegd.
De preventiemedewerker moet over voldoende kennis en kunde beschikken om de rol op zich te mogen nemen en voldoende tijd krijgen om zijn taken uit te kunnen voeren. Welke deskundigheid er nodig is in een organisatie is afhankelijk van de risico’s die zijn voortgekomen uit de RI&E. Hoe complexer de risico’s hoe meer kennis er nodig is. Op de websites van inPreventie en Profiel voor preventiemedewerkers kan er een eerste inventarisatie naar gedaan worden van de benodigde kennis en kunde per soort (omvang/branche) organisatie.
Voor meer informatie over het profiel van de preventiemedewerker en hulpmiddelen voor de uitvoering kan de website van het Arboportaal bekeken worden. Voor instructie en training van de preventiemedewerker of voor meer informatie kunt u contact opnemen met Vitacon Luteijn via 0316-740115.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk