Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Pensioen 1-2-3: zorg dat u uw werknemers informeert
Per 1 juli 2016 zijn uitvoerders wettelijk verplicht om ‘Pensioen 1-2-3’ te communiceren; een onderdeel van de nieuwe wet Pensioencommunicatie. Doelstelling van de wet is om het pensioenbewustzijn van werknemers te vergroten. Vanuit de wet is ook een belangrijke rol weggelegd voor de werkgever. Let hierop, want u kunt aansprakelijk gesteld worden voor schade als uw werknemer niet goed was geïnformeerd.
De nieuwe wet Pensioencommunicatie heeft als uitgangspunt dat u als werkgever een zorgplicht heeft en een spilfunctie vervult in de vergroting van de pensioenbewustwording van werknemers. Pensioen 1-2-3 vervangt de startbrief en moet binnen drie maanden na indiensttreding aan de deelnemer verstrekt worden. Het geeft de deelnemer informatie over de belangrijkste onderdelen van de pensioenregeling. Bijvoorbeeld: Wat biedt de pensioenregeling wel en niet? Hoe bouw ik pensioen op en welke keuzes heb ik? Hoe zeker is mijn pensioen en wanneer moet ik zelf in actie komen?
Het alleen verstrekken van Pensioen 1-2-3 is voor u als werkgever niet voldoende. Werknemers hebben veel momenten in hun leven waarop zij een beslissing moeten nemen over hun pensioen. Denk aan in- en uitdiensttreding, pensionering, samenwonen, trouwen, scheiden en kinderen krijgen. De kans dat een werknemer een belangrijk keuzemoment mist of dat hij een verkeerde beslissing neemt is aanwezig. Wie wordt er als eerste aangekeken? En mogelijk met succes aansprakelijk gesteld voor de schade? De kans is groot dat dit de werkgever is.
Als werkgever doet u er goed aan om een eigen pensioen-communicatieplan te ontwikkelen. Enerzijds om het pensioenbewustzijn van werknemers te vergroten, anderzijds om de kans op aansprakelijkheid te verkleinen. Hulp of advies nodig? Neem gerust contact met ons op.
Bron: SRA
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk