Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Pensioen 1-2-3: zorg dat u uw werknemers informeert
Per 1 juli 2016 zijn uitvoerders wettelijk verplicht om ‘Pensioen 1-2-3’ te communiceren; een onderdeel van de nieuwe wet Pensioencommunicatie. Doelstelling van de wet is om het pensioenbewustzijn van werknemers te vergroten. Vanuit de wet is ook een belangrijke rol weggelegd voor de werkgever. Let hierop, want u kunt aansprakelijk gesteld worden voor schade als uw werknemer niet goed was geïnformeerd.
De nieuwe wet Pensioencommunicatie heeft als uitgangspunt dat u als werkgever een zorgplicht heeft en een spilfunctie vervult in de vergroting van de pensioenbewustwording van werknemers. Pensioen 1-2-3 vervangt de startbrief en moet binnen drie maanden na indiensttreding aan de deelnemer verstrekt worden. Het geeft de deelnemer informatie over de belangrijkste onderdelen van de pensioenregeling. Bijvoorbeeld: Wat biedt de pensioenregeling wel en niet? Hoe bouw ik pensioen op en welke keuzes heb ik? Hoe zeker is mijn pensioen en wanneer moet ik zelf in actie komen?
Het alleen verstrekken van Pensioen 1-2-3 is voor u als werkgever niet voldoende. Werknemers hebben veel momenten in hun leven waarop zij een beslissing moeten nemen over hun pensioen. Denk aan in- en uitdiensttreding, pensionering, samenwonen, trouwen, scheiden en kinderen krijgen. De kans dat een werknemer een belangrijk keuzemoment mist of dat hij een verkeerde beslissing neemt is aanwezig. Wie wordt er als eerste aangekeken? En mogelijk met succes aansprakelijk gesteld voor de schade? De kans is groot dat dit de werkgever is.
Als werkgever doet u er goed aan om een eigen pensioen-communicatieplan te ontwikkelen. Enerzijds om het pensioenbewustzijn van werknemers te vergroten, anderzijds om de kans op aansprakelijkheid te verkleinen. Hulp of advies nodig? Neem gerust contact met ons op.
Bron: SRA
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk