Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Als ondernemer moet u een administratie bijhouden. Hieruit moet de fiscus binnen een redelijke termijn uw financiële verplichtingen kunnen afleiden. Lukt dit niet, dan kan de inspecteur u een informatiebeschikking opleggen. Probeer dit altijd te voorkomen.
Hoe uw administratie er precies uit moet zien, is niet wettelijk omschreven. Dat hangt van de aard en omvang van uw bedrijf af. De administratie van een snackbar zit nu eenmaal anders in elkaar dan die van een internationale transportonderneming.
Schiet uw administratie tekort, dan kan de inspecteur via een informatiebeschikking de nodige gegevens proberen te achterhalen. De beschikking geeft aan welke gegevens u dient aan te leveren. Doet u dat niet, dan kan de inspecteur u een aanslag opleggen op basis van een schatting. Het zal niet verbazen dat deze schatting aan de royale kant zal zijn. Logisch ook, want door het ontbreken van de benodigde gegevens is een nauwkeurige schatting nu eenmaal niet mogelijk. De schatting moet uiteraard wel redelijk blijven.
Let op! U kunt een informatiebeschikking aanvechten. Als u het niet eens bent met de informatiebeschikking, kunt u deze via bezwaar en beroep aanvechten. Bijvoorbeeld als u van mening bent dat de gevraagde gegevens niet ter zake doen of als de gevraagde gegevens ook makkelijk op een andere wijze te achterhalen zijn. Bovendien moeten de gevraagde gegevens in relatie staan tot het fiscale belang.
Tip: Vecht een informatiebeschikking aan als u het er niet mee eens bent en wacht niet totdat de aanslag in de bus valt. U zult dan namelijk aan moeten tonen dat de aanslag te hoog is vastgesteld. Dit heet de omgekeerde bewijslast en valt vrijwel altijd nadelig voor u uit.
Een recente uitspraak leert dat een administratie best fouten kan bevatten, maar dat dit niet betekent dat de inspecteur dan altijd een informatiebeschikking op kan leggen. Dit hangt af van de aard en omvang van de fouten. Ook is van belang in hoeverre de inspecteur, zonder de gevraagde gegevens, niet in staat is een correcte aanslag op te leggen.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk