Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ondernemers moeten écht kunnen ondernemen
Gedrevenheid, creativiteit, risico’s durven nemen, flexibel, denken in oplossingen en een tikkeltje eigenwijs… dat zijn eigenschappen die ondernemers vaak noemen als je hen vraagt naar wat een ondernemer succesvol maakt. Weet je wat eigenlijk nooit genoemd wordt? Administratief goed onderlegd. Terwijl, als je het mij vraagt, een volledige administratie een vereiste is voor een succesvolle onderneming.
Veel ondernemers ervaren de administratie als een last. Dat is het moment dat mijn collega’s en ik in beeld komen. Wij krijgen juist energie van het omzetten van deze last in iets positiefs. We kennen het belang van een volledige én goede administratie en ontzorgen ondernemers hierin. Dit gaat verder dan alleen het boeken van de administratie.
Iedere ondernemer is uniek. Iedere ondernemer werkt op zijn eigen manier en heeft zijn eigen wensen wat betreft zijn betrokkenheid in de administratie. Je kent vast wel de verhalen van de bonnetjes in een schoenendoos… Soms gaat het nog steeds zo, maar veelal worden documenten digitaal bij ons aangeleverd. Maar hoe weet ik nou wat een ondernemer wil en hoe ver ik kan en mag gaan in het ontzorgen?
Komt er een nieuwe klant bij ons, dan gaan we eerst zijn wensen in kaart brengen. Dat is vaak een mix van wat hij wil op het gebied van gemak, de gewenste mate van betrokkenheid en het kostenplaatje. Daarop stemmen we onze samenwerking af.
In het begin van de samenwerking is het contact vaak intensief: we spreken elkaar soms wel iedere week. Zo krijgen we een goed beeld van de wederzijdse verwachtingen. Naar mate de samenwerking langer loopt, wordt het contact minder intensief: we weten wat we van elkaar kunnen verwachten en de samenwerking loopt op rolletjes. De ondernemer kan weer écht gaan ondernemen, hij hoeft zich geen zorgen te maken om zijn administratie.
Maar dat is niet alles. We zijn ook alert op afwijkingen en signaleren kansen en bedreigingen. Zo was ik laatst de administratie van een klant aan het bijwerken en viel me iets vreemds op: er stonden al langere tijd debiteuren open met een verlopen betalingstermijn. Dit heb ik teruggekoppeld naar de klant. Wat bleek, de verkoopfacturen waren niet (goed) verzonden naar zijn/haar klanten. Zonde natuurlijk! Je kunt je wel voorstellen dat deze klant erg blij was met dit bericht!
Bijkomend voordeel van een volledige en goede administratie, is dat je als ondernemer altijd inzicht hebt in hoe het met je onderneming gaat. Daarbij wordt ook het opstellen van de jaarrekening een stuk gemakkelijker. Dat is niet alleen fijn voor de assistent-accountant die de jaarrekening opstelt, maar ook voor de ondernemer zelf. Die krijgt dan namelijk een stuk minder mails met het verzoek om (missende) documenten aan te leveren.
Wat ik zelf het allermooiste vind aan mijn vak? Ik kijk verder dan alleen de cijfers, ik analyseer ze: wat valt op, wat gaat goed en wat kan anders. Ik deel mijn bevindingen met de klant en krijg daar super mooie reacties op. We hebben onderling fijn contact, ondernemers zijn enthousiast en dankbaar. Ik neem ze werk uit handen. Werk dat echt een must is, maar door hen vaak wordt gezien als een last. Ik zorg dat ondernemers weer écht kunnen gaan ondernemen, en daar krijg ik energie van!
Wil jij ook ontlast worden in je administratieve verplichtingen? Neem gerust contact met me op. Ik vertel je graag, geheel vrijblijvend, meer over de mogelijkheden.
Kelly van Oene, Assistent Accountantt 024 6488 666e kellyvanoene@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Groeiend mkb gaat steeds meer voor alternatieve financiering
Verbod op verpanding van jouw schuld straks niet meer mogelijk
Vergoeding voor de Raad van Toezicht: 3 gangbare opties
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het laatste kwartaal van 2024 is ingegaan. Wil je medewerkers nog dit jaar iets extra’s geven zonder daarover loonbelasting af te hoeven dragen? Check of je nog beschikt over vrije ruimte van de werkkostenregeling 2024. Hier nog een overzicht met de voorwaarden en wat je zoal onbelast kunt vergoeden. Wat is de werkkostenregeling (WKR)? De […]
Het succesvol laten groeien van een bedrijf vereist vaak aanzienlijke financiële middelen. Of je nu je productaanbod wilt uitbreiden, nieuwe markten wilt betreden of nieuw talent wilt aantrekken: financiële ondersteuning is van essentieel belang. Waar je in het verleden vooral geld kon lenen bij de Nederlandse grootbanken is het speelveld de laatste jaren flink veranderd. […]
Onlangs heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Wet opheffing verpandingsverboden aangenomen. Binnenkort wordt het voorstel in de Eerste Kamer behandeld. Komt de wet er, dan betekent dit dat je niet meer kunt voorkomen dat jouw schuld bij een wederpartij wordt verpand aan diens financier. Jurist Claudia Herstel legt uit hoe het zit met dit verbod […]
De Raad van Toezicht (RvT) speelt een essentiële rol in veel organisaties. Soms wettelijk soms statutair bepaald. Maar wat is gebruikelijk qua vergoeding voor de Raad van Toezicht? En waar moet je fiscaal gezien rekening mee houden? Mijn collega’s en ik krijgen er regelmatig vragen over. Daarom licht ik de 3 meest voorkomende vergoedingen er […]
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk