Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Ondernemers moeten écht kunnen ondernemen
Gedrevenheid, creativiteit, risico’s durven nemen, flexibel, denken in oplossingen en een tikkeltje eigenwijs… dat zijn eigenschappen die ondernemers vaak noemen als je hen vraagt naar wat een ondernemer succesvol maakt. Weet je wat eigenlijk nooit genoemd wordt? Administratief goed onderlegd. Terwijl, als je het mij vraagt, een volledige administratie een vereiste is voor een succesvolle onderneming.
Veel ondernemers ervaren de administratie als een last. Dat is het moment dat mijn collega’s en ik in beeld komen. Wij krijgen juist energie van het omzetten van deze last in iets positiefs. We kennen het belang van een volledige én goede administratie en ontzorgen ondernemers hierin. Dit gaat verder dan alleen het boeken van de administratie.
Iedere ondernemer is uniek. Iedere ondernemer werkt op zijn eigen manier en heeft zijn eigen wensen wat betreft zijn betrokkenheid in de administratie. Je kent vast wel de verhalen van de bonnetjes in een schoenendoos… Soms gaat het nog steeds zo, maar veelal worden documenten digitaal bij ons aangeleverd. Maar hoe weet ik nou wat een ondernemer wil en hoe ver ik kan en mag gaan in het ontzorgen?
Komt er een nieuwe klant bij ons, dan gaan we eerst zijn wensen in kaart brengen. Dat is vaak een mix van wat hij wil op het gebied van gemak, de gewenste mate van betrokkenheid en het kostenplaatje. Daarop stemmen we onze samenwerking af.
In het begin van de samenwerking is het contact vaak intensief: we spreken elkaar soms wel iedere week. Zo krijgen we een goed beeld van de wederzijdse verwachtingen. Naar mate de samenwerking langer loopt, wordt het contact minder intensief: we weten wat we van elkaar kunnen verwachten en de samenwerking loopt op rolletjes. De ondernemer kan weer écht gaan ondernemen, hij hoeft zich geen zorgen te maken om zijn administratie.
Maar dat is niet alles. We zijn ook alert op afwijkingen en signaleren kansen en bedreigingen. Zo was ik laatst de administratie van een klant aan het bijwerken en viel me iets vreemds op: er stonden al langere tijd debiteuren open met een verlopen betalingstermijn. Dit heb ik teruggekoppeld naar de klant. Wat bleek, de verkoopfacturen waren niet (goed) verzonden naar zijn/haar klanten. Zonde natuurlijk! Je kunt je wel voorstellen dat deze klant erg blij was met dit bericht!
Bijkomend voordeel van een volledige en goede administratie, is dat je als ondernemer altijd inzicht hebt in hoe het met je onderneming gaat. Daarbij wordt ook het opstellen van de jaarrekening een stuk gemakkelijker. Dat is niet alleen fijn voor de assistent-accountant die de jaarrekening opstelt, maar ook voor de ondernemer zelf. Die krijgt dan namelijk een stuk minder mails met het verzoek om (missende) documenten aan te leveren.
Wat ik zelf het allermooiste vind aan mijn vak? Ik kijk verder dan alleen de cijfers, ik analyseer ze: wat valt op, wat gaat goed en wat kan anders. Ik deel mijn bevindingen met de klant en krijg daar super mooie reacties op. We hebben onderling fijn contact, ondernemers zijn enthousiast en dankbaar. Ik neem ze werk uit handen. Werk dat echt een must is, maar door hen vaak wordt gezien als een last. Ik zorg dat ondernemers weer écht kunnen gaan ondernemen, en daar krijg ik energie van!
Wil jij ook ontlast worden in je administratieve verplichtingen? Neem gerust contact met me op. Ik vertel je graag, geheel vrijblijvend, meer over de mogelijkheden.
Kelly van Oene, Assistent Accountantt 024 6488 666e kellyvanoene@stolwijkphilipsen.nl
Actueel
Waarom zou je een interim HR-adviseur inschakelen?
Gedragsverandering in organisaties: doorbreek patronen en stimuleer eigenaarschap
Kan jouw bedrijf zonder salarisprofessional?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
HR-specialist Anneke werkte tot eind vorig jaar als HR-businesspartner aan werkgeverszijde. Nu gaat ze bij ons haar kennis en ervaring voor tal van werkgevers inzetten als interim HR-adviseur. Anneke vertelt hoe dat in de praktijk werkt en wat de voordelen zijn voor ondernemers en werkgevers. Door Anneke van Huët, HR-consultant Waarvoor kunnen werkgevers jou inschakelen? […]
Organisaties veranderen continu. Door technologische innovaties, personeelstekorten en veranderende klantverwachtingen moeten bedrijven ook wel. En waar leiders vaak vooruit kijken, blijft echte verandering uit zonder een lerende organisatie. Actief leren en ‘afleren’, initiatief en flexibiliteit zijn daarom de belangrijkste vaardigheden van dit moment. Toch blijkt verandering in de praktijk lastig. Hoe zorg je ervoor dat […]
Wat zijn sleutelposities in jouw organisatie? ‘Sales’ en ‘productie’ zijn veelgehoorde werkgeversantwoorden op die vraag. Maar dan doe je volgens Matthijs Koppelaar, Manager Salaris & Advies bij Vitacon Luteijn, een hele belangrijke groep tekort: de salarisprofessionals. Want denk je even in, wat gebeurt er als lonen niet goed worden verwerkt en wet- en regelgeving niet […]
Als we het hebben over een dga, zijn er dan voorwaarden voor de aard van werkzaamheden die hij moet verrichten voor een thuiswerkvergoeding? Telt ‘gebruikelijk in de branche’ zoals dat ook geldt voor de werkkostenregeling (WKR)? Vraag: Is het thuis zakelijke mail lezen voldoende voor een gericht vrijgestelde thuiswerkvergoeding? Antwoord: Wel of geen gerichte vrijstelling? […]
Dien op tijd je belastingaangifte in of vraag nu een voorlopige aanslag aan. Hiermee voorkom je dat je belastingrente moet betalen. Deze rente is per 1 januari 2025 verlaagd naar 9% voor vennootschapsbelasting en naar 6,5% voor overige belastingen zoals inkomstenbelasting. 1 mei is de eerstvolgende deadline. Wanneer betaal je belastingrente? De Belastingdienst brengt je […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk