Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De automotive heeft een positief jaar achter de rug. De omzetgroei trok in 2016 verder aan tot bijna 9 procent. In 2015 was de groei nog 5,5 en in 2014 -1,1 procent. Daarmee deed de autobranche het beter dan het mkb als geheel dat een omzetgroei van 7,4 procent telde. De winst nam eveneens toe met 12,9 procent, maar de groei was wel aanzienlijk lager dan in de voorgaande twee jaren. Dit werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door een stijging van de personeelskosten met 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2017, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’.
De verkoop van nieuwe auto’s is in 2016 behoorlijk gedaald, vooral door de nieuwe bijtellingsregels die vanaf 1 januari 2016 golden. De autobranche kon echter profiteren van de gestegen verkoop van gebruikte personenauto’s. Het gevolg was dat de omzet fors toenam tot boven het mkb-gemiddelde. De winstgroei bleef achter ten opzichte van het gemiddelde en in vergelijking met de voorgaande jaren, bijna 100% in 2015 en 52% in 2014. Daarnaast lieten minder bedrijven in de automotive een winstgroei zien. Zo daalde het percentage autobedrijven met een stabiele of hogere winst van 79% naar 49%. Hiermee bleef de branche duidelijk achter bij het landelijk gemiddelde.
Vooral de personeelskosten en de verkoopkosten (onder meer voor promotie en showrooms) liepen relatief sterk op. De verkoopkosten stegen met ruim 17%, versus 4% gemiddeld. De personeelskosten kwamen 11% hoger uit, versus 0,5% in 2015 en 6% gemiddeld. Dit kwam vooral door hogere loonkosten en kosten voor sociale zekerheid. Aangezien de personeelskosten per saldo ruim een kwart van de omzet bedragen, is dat een verklaring voor de stagnerende winst. Verder bracht de automotive als enige de schulden verder terug: zowel de langlopende als de kortlopende schulden namen af.
De verkoop van nieuwe personenauto’s is in het eerste kwartaal van dit jaar weer gestegen, maar het aantal blijft in vergelijking met eerdere jaren bescheiden. Daarbij heeft de branche te maken met een aantal ingrijpende structurele veranderingen, zoals een kleinere vraag naar onderhoud en reparatie en nieuwe spelers op de markt. Om de groei vast te houden, zullen autobedrijven nieuwe initiatieven moeten ontplooien, zoals klantenbinding, merkspecialisme en nieuwe samenwerkingsvormen.
Actueel
Rendementspercentage 2026 box 3: mogelijk zwaardere lasten voor beleggers
Geen bijtelling betalen? Registreer privé en zakelijke kilometers
Special Lonen 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het rendementspercentage 2026 box 3 is bekend: Het forfaitaire rendement voor de categorie ‘overige bezittingen’ stijgt naar verwachting van 5,88% in 2025 naar 5,99% in 2026. Daarnaast overweegt het kabinet een aanvullende verhoging naar 7,77%. De verhogingsmaatregel is mogelijk bedoeld om financiële tekorten door de vertraagde invoering van het nieuwe box 3-stelsel te compenseren. Het […]
Je betaalt geen bijtelling als je jaarlijks minder dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak. Maar wist je dat je dan wel álle ritten moet bijhouden in je rittenregistratie en niet alleen je privékilometers? Wil je geen bijtelling hoeven te betalen, dan is het belangrijk om aan te kunnen tonen dat […]
De Special Lonen 2025 staat weer voor je klaar! De ‘Special Lonen 2025’ is een complete gids met alle relevante informatie die je nodig hebt als werkgever of HR-professional. Dit handige naslagwerk bevat de meest recente cijfers en wet- en regelgeving, zoals premiepercentages werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zvw, premies WW, en arbeidskortingen. Het biedt ook inzicht […]
Het ministerie van Economische Zaken heeft 5 ‘best practices’ en 10 andere praktijkvoorbeelden van CSRD-rapportage in een rapport laten bundelen. Dit ter inspiratie voor hen die nog moeten of willen beginnen met hun CSRD-reis of gaan voor verdere verbetering. Ontdek de voorbeelden en CSRD-lessen. Grote beursgenoteerde ondernemingen met meer dan 500 medewerkers moeten met ingang […]
‘Hoeveel is mijn bedrijf waard?’ Het is dé hamvraag voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Manager M&A Janneke adviseert om voor de berekening de DCF-methode te gebruiken: “Dit vraagt om een integrale meerjarenprognose en flink wat input, maar levert je veel meer op. Niet alleen een waarderingsuitkomst, maar ook inzichten voor strategische beslissingen waarmee […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk