Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
De automotive heeft een positief jaar achter de rug. De omzetgroei trok in 2016 verder aan tot bijna 9 procent. In 2015 was de groei nog 5,5 en in 2014 -1,1 procent. Daarmee deed de autobranche het beter dan het mkb als geheel dat een omzetgroei van 7,4 procent telde. De winst nam eveneens toe met 12,9 procent, maar de groei was wel aanzienlijk lager dan in de voorgaande twee jaren. Dit werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door een stijging van de personeelskosten met 11 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit blijkt uit het nieuwe SRA-rapport ‘Branches in Zicht 2017, de harde cijfers van Nederlandse ondernemingen’.
De verkoop van nieuwe auto’s is in 2016 behoorlijk gedaald, vooral door de nieuwe bijtellingsregels die vanaf 1 januari 2016 golden. De autobranche kon echter profiteren van de gestegen verkoop van gebruikte personenauto’s. Het gevolg was dat de omzet fors toenam tot boven het mkb-gemiddelde. De winstgroei bleef achter ten opzichte van het gemiddelde en in vergelijking met de voorgaande jaren, bijna 100% in 2015 en 52% in 2014. Daarnaast lieten minder bedrijven in de automotive een winstgroei zien. Zo daalde het percentage autobedrijven met een stabiele of hogere winst van 79% naar 49%. Hiermee bleef de branche duidelijk achter bij het landelijk gemiddelde.
Vooral de personeelskosten en de verkoopkosten (onder meer voor promotie en showrooms) liepen relatief sterk op. De verkoopkosten stegen met ruim 17%, versus 4% gemiddeld. De personeelskosten kwamen 11% hoger uit, versus 0,5% in 2015 en 6% gemiddeld. Dit kwam vooral door hogere loonkosten en kosten voor sociale zekerheid. Aangezien de personeelskosten per saldo ruim een kwart van de omzet bedragen, is dat een verklaring voor de stagnerende winst. Verder bracht de automotive als enige de schulden verder terug: zowel de langlopende als de kortlopende schulden namen af.
De verkoop van nieuwe personenauto’s is in het eerste kwartaal van dit jaar weer gestegen, maar het aantal blijft in vergelijking met eerdere jaren bescheiden. Daarbij heeft de branche te maken met een aantal ingrijpende structurele veranderingen, zoals een kleinere vraag naar onderhoud en reparatie en nieuwe spelers op de markt. Om de groei vast te houden, zullen autobedrijven nieuwe initiatieven moeten ontplooien, zoals klantenbinding, merkspecialisme en nieuwe samenwerkingsvormen.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk