Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Waar grote winkelketens het moeilijk hebben of zelfs omvallen, hebben de meeste retailondernemers in het midden- en kleinbedrijf juist veel vertrouwen in 2016. Ze rekenen dit jaar op een stijging van de omzet en de winst en denken te kunnen profiteren van de aantrekkende economie. De branche is nog niet zo ver dat ook het investeringsniveau duidelijk toeneemt. Dit blijkt uit de nieuwste branchescan voor de Retail van accountantsorganisatie SRA.
De detailhandelsbranche kende in de afgelopen maanden twee gezichten. Grote marktspelers als DA, V&D en Macintosh vielen om, terwijl kleinere retailers juist wisten te profiteren van de aantrekkende economie, woningmarkt en koopkracht. Deze tweedeling zal dit jaar waarschijnlijk aanhouden. Waar sommige grote ketens de noodzaak zien om flink in te grijpen, zijn de meeste retailers in het midden- en kleinbedrijf zonder meer positief over de nabije toekomst.
Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waarschuwt echter voor te veel optimisme. Vooral kleinere ondernemers beseffen volgens hem niet altijd hoezeer het klantgedrag is veranderd. ”Consumenten hebben andere redenen om te kopen. Ondernemers zullen zich aan dit nieuwe koopgedrag moeten aanpassen.”
De respondenten in de SRA-Retailscan verwachten dat de omzet in 2016 met gemiddeld iets meer dan 6% zal stijgen, waarbij de verwachte toename in de food-sector (bijna 8%) hoger is dan die in de non food-sector (iets minder dan 5%). De winst zal naar verwachting met gemiddeld 5,5% toenemen. Het optimisme vertaalt zich nog niet in een duidelijk hogere investeringsbereidheid: de verwachte stijging blijft steken op 1%. Dit kan komen doordat bedrijven hebben ingeteerd op hun reserves. Uit de scan komt namelijk naar voren dat ondernemers hun financiële situatie minder als een kans zien dan een jaar geleden.
Retailers zien gemiddeld genomen vooral mogelijkheden dankzij de aantrekkende economie (bijna 68% van de respondenten), op afstand gevolgd door marktontwikkelingen (49,5%) en efficiënter werken (bijna 45%). In de food-sector wordt efficiënter werken als belangrijkste groeifactor gezien (ruim 64%, ten opzichte van ruim 44% een jaar eerder). Opvallend is verder dat de food-sector minder kansen ziet in samenwerking en netwerken dan een jaar geleden, terwijl ondernemers in non-food hier juist meer mogelijkheden zien.
Als belangrijkste bedreigingen voor 2016 noemen retailondernemers de kredietverlening door de banken (bijna 49%) en marktontwikkelingen (bijna 45%). Retailers in de food-sector verwachten ook veel last te hebben van overheidsmaatregelen (bijna 54%). Voor non-food blijft de financiële situatie van de ondernemers een belangrijke uitdaging: 40% van de respondenten in deze deelbranche ziet deze als een bedreiging (versus circa 34% vorig jaar).
Actueel
Special Miljoenennota 2025 – De voorgestelde maatregelen
10 tips voor duurzaamheid in het mkb
Versobering 30%-regeling teruggedraaid naar 27%
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk