Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Neem jij je medewerker serieus? Geef hem verantwoordelijkheid over zijn eigen dossier.
Medewerkers worden mondiger. Medewerkers willen steeds meer inzicht, transparantie maar ook verantwoordelijkheden en inspraak. Dit betekent niet alleen dat je je medewerker meer inzicht in zijn/haar eigen dossier moet bieden, maar daarnaast ook de verantwoordelijkheid moet geven dat het dossier juist en volledig is. E-HRM stelt je in staat je medewerkers toegang te bieden tot een eigen online portal. Hierin hebben zij toegang tot hun digitale dossier en kunnen ze inzien welke gegevens de werkgever van ze heeft.
E-HRM staat voor Elektronisch-HRM en betekent zoveel als het ondersteunen van de activiteiten van Personeel en Organisatie (P&O), door gebruik te maken van internettechnologie. Denk bijvoorbeeld aan handige koppelingen tussen je verzuim- en salarissysteem, waardoor dubbele invoer niet meer nodig is en je tijd bespaart. Of een signalering als een contract afloopt of een workflow binnen je personeelsinformatiesysteem, waardoor met één druk op de knop een indiensttreding gestart kan worden. Een efficiencyslag voor het HR-team. Daarnaast hebben medewerkers zelf controle over hun gegevens. Zij kunnen via dit portal zelf wijzigingen aanbrengen, bijvoorbeeld in adresgegevens bij een verhuizing of ze kunnen zelf een verlofaanvraag doen.
Waar je medewerker nu naar een HR-medewerker gaat, om te vragen hoeveel vakantiedagen hij/zij nog heeft en/of zélf een Excel lijstje bijhoudt, is het met E-HRM mogelijk dit in een eigen portal gemakkelijk op te vragen. Daarbij krijgt de betreffende persoon meteen een handig overzicht van eerder opgenomen vakanties, wanneer collega’s op vakantie gaan en van het verlofsaldo (eventueel per verloftype) dat na de vakantie nog open staat. Via een laptop of mobiele telefoon kan je medewerker, waar ook ter wereld, het dossier raadplegen en/of wijzigen. Maar ook thuis vanaf de bank een vakantie aanvragen kan. Of na een zakenlunch snel een foto van een bonnetje uploaden, om een declaratie in te schieten. Je medewerker heeft zelf de regie.
Naast dat je HR-zaken makkelijker en toegankelijker maakt voor medewerkers, zijn zij nu zélf ook verantwoordelijk voor de juistheid van hun eigen dossier. Het HR-team is minder tijd kwijt aan administratieve taken. En wat misschien nog wel het mooiste is? Hierdoor wordt tijd vrijgespeeld voor persoonlijke aandacht en begeleiding van medewerkers.
Wil je meer weten over de mogelijkheden van E-HRM of hoe het jou of jouw organisatie zou kunnen helpen? Mail me dan. Ik vind het altijd interessant om mee te denken, want iedere organisatie is uniek.
Melanie Wesdorpm.wesdorp@vitaconluteijn.nl06- 12 36 42 70
Actueel
Q&A excessief lenen – Nog maar € 500.000 belastingvrij lenen van bv
Ben jij al klaar voor werken met regionale werkcentra?
Pandrecht op vorderingen? Zorg voor periodieke vervolgverpanding!
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk