Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Mogelijkheden uitstel van belastingbetaling verruimd
Onlangs heeft het kabinet de mogelijkheden voor het verkrijgen van bijzonder uitstel van belastingbetaling verruimd. Heeft u vanwege de Corona crisis te maken met betalingsproblemen? Dan kunt u tot 1 september 2020 een uitstelverzoek indienen.
Het uitstel wordt automatisch verleend voor een periode van 3 maanden, vanaf de datum van verzending van het verzoek. De wijze waarop u het verzoek voor dit uitstel indient is ongewijzigd. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar een eerder door ons gepubliceerd bericht.
In het hierboven genoemde bericht leest u onder meer dat:
In dit geval kunt u in principe zelf schriftelijk verzoeken om verlenging van het bijzondere uitstel. In dit verzoek dient u aan te geven hoe uw onderneming is getroffen door de Corona crisis en waarom langer uitstel noodzakelijk is. Dit moet u onderbouwen met bijvoorbeeld een lagere omzet, geplande en verwachte opdrachten of boekingen en/of andere relevante (cijfermatige) factoren. Een verklaring van een zogenaamde derde-deskundige, bijvoorbeeld een accountant of extern consultant, is niet nodig. Uiteraard kunnen wij u helpen met een correcte onderbouwing van uw aanvraag.
Dan zult u in ieder geval de hulp van een derde-deskundige in moeten schakelen. Deze dient aannemelijk te maken dat er, op het moment van de verlengingsaanvraag, betalingsproblemen zijn. En dat deze hoofdzakelijk zijn ontstaan door de Corona crisis. Bij de verklaring dient ook een liquiditeitsprognose gevoegd te worden, waarbij rekening is gehouden met de feiten en omstandigheden die op dat moment bekend zijn. Denk bijvoorbeeld aan de beperkingen van het aantal toelaatbare mensen en een nog steeds van toepassing zijnde (gedeeltelijke) sluiting. Aan de hand van de door u aangeleverde gegevens en informatie, zal de derde-deskundige moeten aangeven op basis van welke factoren de verklaring is opgemaakt.
In het verzoek voor verlengd uitstel dient de ondernemer tevens te verklaren:
Eventuele aanvullende kaders hieromtrent worden later bekend gemaakt.
Op basis van het verzoek en de (cijfermatige) onderbouwingen zal de Belastingdienst uiteindelijk beslissen of zij het uitstel volledig of gedeeltelijk zal verlengen.
Bij toekenning zal het uitstel worden verleend totdat de Belastingdienst kenbaar maakt het in te trekken. Dat zal in ieder geval niet gebeuren voor 1 september 2020. Vooruitlopend op nader beleid heeft het kabinet aangekondigd dat zij, waar er behoefte is aan langer uitstel, een passende betalingsregeling aan zal bieden aan de belastingplichtige. Wij laten het u direct weten als hierover meer bekend gemaakt is.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Antwoorden op CSRD-vragen in Q&A van RJ en SER
Waar moet kantoor aan huis fiscaal aan voldoen?
Fiscaal voordeel OFGR vervalt – herstructureer nu of je rekent af in 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Er leven nogal wat CSRD-vragen. Veel is nog onduidelijk over hoe de CSRD toe te passen, maar er is ook veel informatie al wél beschikbaar. Je leest het in de meest actuele Q&A van de Raad voor de Jaarverslaggeving (RJ) en Sociaal-Economische Raad (SER). Zowel de RJ als SER krijgen veel vragen van organisaties die […]
Het lijkt aantrekkelijk: wonen en werken in één pand. Maar een kantoor aan huis is lang niet altijd ook fiscaal aantrekkelijk. Wanneer is je werkplek ook voor de Belastingdienst een werkruimte? Waar moeten jij, je bedrijf en je werkruimte aan voldoen en op letten? Wat is een kwalificerende werkruimte? Als eerste is het van belang […]
Heb je als dga in het verleden een open fonds voor gemene rekening (OFGR) gebruikt om fiscaal voordeel te behalen en vermogen uit de publiciteit te houden? Let op: Per 2025 vervalt de belastingplicht voor de vennootschapsbelasting van het OFGR. Wil je voorkomen dat je in 2025 moet afrekenen? Kom dan nu in actie! In […]
De Update Special Lonen 2024 staat weer voor je klaar! De ‘Update Special Lonen 2024’ is voor jou als werkgever of HR-professional een handig naslagwerk, waarin je actuele informatie vindt over lonen, vergoedingen, regelingen en nog veel meer. Zo heb je in één document alles helder op rij. Zo ga je meer ontdekken over premiepercentages […]
Stolwijk Philipsen accountants en adviseurs (SP) in Wijchen zet per 15 augustus 2024 de laatste stap in haar samenwerking met Stolwijk Kennisnetwerk (SKN): de naamsverandering van Stolwijk Philipsen naar Stolwijk Kelderman accountants en fiscalisten (SK). Een logisch vervolg, want binnen SKN zijn alle andere accountancy en fiscale adviesdiensten ook ondergebracht in SK. “Eén label voor […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk