Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Het kabinet heeft plannen om het minimumjeugdloon aan te passen. De wettelijke grens van 23 jaar voor het ingaan van het volwassen minimumloon gaat stapsgewijs omlaag naar 21 jaar. Ook de minimumjeugdloonstaffel wordt aangepast. Deze plannen zijn op donderdag 21 april 2016 bekendgemaakt.
Als het aan het kabinet ligt gaan jongeren er de komende jaren op vooruit. Het wettelijk minimumjeugdloon sluit niet meer aan bij de arbeidsmarkt- en inkomenspositie van werkende jongeren. Momenteel geldt het (volwassen) wettelijk minimumloon pas vanaf 23 jaar, maar dat gaat veranderen. Het kabinet wil de leeftijd waarop het volwassen minimumloon ingaat stapsgewijs verlagen naar 21 jaar. Op termijn verdient een jongere van 21 jaar dan minimaal het minimumloon voor een volwassene in plaats van het minimumjeugdloon. Ook het minimumjeugdloon van jongeren van 18, 19 en 20 jaar zal meestijgen. Het kabinet wil namelijk het risico beperken dat werkgevers zich bij het aannemen van jongeren teveel laten leiden door verschillen in loonkosten als gevolg van de verschillende leeftijden.
Verhoging van het minimumjeugdloon is positief voor de inkomenspositie van jongeren, maar kan negatief uitpakken voor hun werkgelegenheid. Daarom komen er compenserende maatregelen voor werkgevers. Zo gaat het verhoogde minimumjeugdloon niet gelden voor de leerwerkplekken in de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo en wil het kabinet werkgevers compenseren voor loonkostenstijgingen veroorzaakt door verhogingen van het minimumjeugdloon.
Naast aanpassingen in het minimumjeugdloon zal ook de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag verder worden aangepast. Betaling van minimumloon over ‘meerwerk’ zal worden opgenomen in de wet en de huidige stukloonregeling wordt aangescherpt. Stukloonbetaling is straks nog steeds mogelijk, maar de werkgever moet de werknemer in dat geval wel minimaal het wettelijk
Actueel
Opgaaf Werkelijk Rendement: dit moet je weten en voorbereiden
Wetsvoorstel startupregeling Box 3: wat zijn de fiscale gevolgen?
Wat verandert er op salarisgebied vanaf 1 juli 2025 en daarna?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je pensioen. Je bouwt dan geen pensioen op via een werkgever. Hierdoor heb je mogelijk een pensioentekort. Nu kun je dit gelukkig voorkomen door zelfstandig pensioen op te bouwen, bijvoorbeeld met een lijfrenteverzekering en banksparen. Aan beide zitten ook nog eens fiscale voordelen. Fiscalist Joreen Stegeman neemt je […]
De Hoge Raad heeft inmiddels meerdere uitspraken gedaan over de box 3-heffing en geoordeeld dat de box 3-heffing moet plaatsvinden op basis van het werkelijk rendement als dat werkelijk rendement lager is dan het gehanteerde forfaitaire rendement. De Belastingdienst legt nu de laatste hand aan het formulier waarmee je het werkelijke rendement in box 3 […]
Twijfel je wat een RI&E nou echt toevoegt aan je bedrijf? Je bent niet de enige. Veel ondernemers zien het als verplicht nummer. Tot ze een keer écht meekijken wat er gebeurt. In dit blog neem ik je mee in hoe een RI&E in de praktijk werkt, wat er allemaal wordt getoetst en hoe jij […]
Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend waarin een nieuwe, inhoudelijk afgebakende startupregeling wordt voorgesteld voor Box 3 en de aandelenoptieregeling. De regeling is nog niet definitief, maar als het wetsvoorstel wordt aangenomen, kan dit vanaf 2027 (voor aandelenopties) en 2028 (voor Box 3) grote fiscale gevolgen hebben voor startups en investeerders. De verwachting is dat […]
Hoewel het kabinet demissionair is, staan er de komende jaren toch belangrijke salariswijzigingen gepland. Sommige maatregelen zijn al aangenomen, andere liggen als wetsvoorstel klaar. Daarom is het handig te weten wat er verandert op 1 juli 2025, 1 januari 2026 en verder? In dit artikel zetten we de verwachte salariswijzigingen 2025 overzichtelijk op een rij. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk