Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Meer duidelijkheid over accountantsverklaring bij NOW
Zoals eerder al door het kabinet aangegeven is het vanaf een bepaalde omvang van de NOW verplicht om een accountantsverklaring op te stellen bij het definitief vaststellen van de NOW-subsidie. Afgelopen woensdag, 20 mei 2020, is bekend gemaakt voor welke organisaties dit van toepassing is, er zijn nu twee grenzen vastgesteld.
Voor de NOW zal de accountantsverklaring verplicht gesteld worden voor bedrijven die een voorschot (80% van het verleende subsidiebedrag) hebben ontvangen van €100.000,- of meer. Om te voorkomen dat een aanvrager een laag voorschot krijgt, maar bij vaststelling toch een subsidie ontvangt die (veel) hoger is dan €125.000,-, zonder dat daarbij een accountantsverklaring hoeft te worden overlegd, wordt ook bij een vastgestelde subsidie van €125.000,- of meer een accountantsverklaring vereist.
Bedrijven en instellingen die een voorschot van minder dan €100.000,- hebben ontvangen zullen zelf moeten inschatten of de subsidie op €125.000,- of meer zal worden vastgesteld, waardoor ook zij een accountantsverklaring nodig hebben. Om de berekening die daarvoor nodig is te kunnen maken, zal een online rekentool beschikbaar worden gesteld.
Dat betekent dat er in situaties waarin geen accountantsverklaring nodig is wel controle plaatsvindt. De werkgever is verantwoordelijk voor de informatie die hij bij de aanvraag en de vaststelling van de subsidie verstrekt. De werkgever dient met betrekking tot de omzet en de loonsom een zodanig controleerbare administratie te beheren, dat achteraf gecontroleerd kan worden of een subsidie terecht is verstrekt. De verzoeken tot vaststelling waarbij geen accountantsverklaring is vereist worden steekproefsgewijs gecontroleerd.
Daarnaast zal – als geen accountantsverklaring overlegd hoeft te worden – bij het verzoek om vaststelling van een subsidie met een voorschot boven de €20.000 of een vaststellingsbedrag boven de €25.000,-, een verklaring van een derde overlegd moeten worden die de omzetdaling bevestigt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om een administratiekantoor, financieel dienstverlener, of brancheorganisatie. De Belastingdienst vraagt een dergelijke derdenverklaring ook bij uitstel van betaling bij bijzondere omstandigheden.
Lees meer actuele berichten van onze Corona Helpdesk | schrijf u in voor onze Corona nieuwsbrief
DISCLAIMERIn dit nieuwsbericht verstrekt SKN algemene informatie gebaseerd op de ons thans bekende informatie en de thans geldende wet- en regelgeving. Voor zover dit nieuwsbericht juridische informatie verstrekt, beoogt SKN niet om juridisch advies te verlenen voor uw concrete situatie. De inhoud van dit nieuwsbericht is door SKN met zorg samengesteld mede op basis van door derden verstrekte informatie. SKN aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheid of onvolledigheid van de verstrekte informatie, daar iedere situatie uniek is.
Actueel
Bedrijfsopvolging regelen – de cijfers en to do’s
Beperking aftrek EIA en MIA voor IB-ondernemers vanaf 2029
Update Special Eindejaarstips 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Steeds meer ondernemers staan voor de uitdaging om hun bedrijfsoverdracht te regelen. De komende 10 jaar wil maar liefst 68% van de Nederlandse ondernemers hun bedrijf verlaten, blijkt uit een enquête van ABN AMRO. 20% daarvan zoekt al actief naar opvolging maar zonder succes, terwijl 22% nog niet is begonnen. Het gevolg: een reëel risico […]
De Tweede Kamer heeft een wetswijziging aangenomen voor een beperking van de aftrek van de energie-investeringsaftrek (EIA) en milieu-investeringsaftrek (MIA). De wijziging moet een fiscale ontwijkingsconstructie tegengaan: per 2029 mag toepassing van de EIA en MIA door ondernemers in de inkomstenbelasting niet (meer) leiden tot een negatieve winst. De wijziging moet nog door de Eerste […]
In oktober kon je in de Special Eindejaarstips 2025 al lezen waar je dit jaar fiscaal nog kon optimaliseren. Nu het Belastingplan 2026 in de Tweede Kamer is behandeld, zijn er een aantal wijzigingen. We hebben de special geüpdatet en de wijzigingen voor je gemarkeerd. In de Update Special Eindejaarstips 2025 vind je tips en […]
Ben je inhoudingsplichtige en betaal je ook bedragen aan natuurlijke personen die geen medewerker bij je zijn? Dan is de kans groot dat je verplicht bent tot een opgaaf Uitbetaling bedragen aan derden (UBD). Je opgaaf UBD voor 2025 moet je uiterlijk 31 januari 2026 doen. Proactief opgaaf UBD 2025 doen De verplichting om een […]
Ook in 2026 stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) weer diverse subsidies voor circulaire projecten en onderzoek gericht op circulair ondernemen beschikbaar. Met let op: ten opzichte van 2025 verandert er wel het een en ander. Check welke kansen er volgend jaar zijn. Steeds meer ondernemers en onderzoekers zetten zich in voor een circulaire […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk