Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Massaal bezwaar belastingrente nu voor meer belastingen
De bezwaren tegen belastingrente breiden zich verder uit. Na de vennootschapsbelasting (Vpb) en een beperkt aantal andere belastingmiddelen heeft de staatssecretaris van Financiën nu ook de bezwaren tegen belastingrente op inkomstenbelasting (IB) en andere belastingmiddelen aangemerkt als massaal bezwaar. Zo’n massaal bezwaar voor belastingrente is positief, maar let op: je moet wel tijdig en inhoudelijk correct bezwaar maken om hiervan te profiteren.
Op 14 februari 2025 heeft de staatssecretaris van Financiën de bezwaren tegen de hoogte van het belastingrentepercentage op de belastingaanslag vennootschapsbelasting aangemerkt als massaal bezwaar. Na deze aanwijzing hebben ook veel belastingplichtigen bezwaar gemaakt tegen de hoogte van het belastingrentepercentage voor andere belastingen. Daarom heeft de staatssecretaris deze bezwaren bij besluit van 16 april 2025 ook aangemerkt als ‘massaal bezwaar’. Alle bezwaren met dezelfde rechtsvraag worden daarom aangehouden totdat de Hoge Raad hierop heeft beslist.
Massaal bezwaar geldt voor bezwaren die gaan over de hoogte van het belastingrentepercentages van de volgende belastingen:
De aanwijzing ‘massaal bezwaar’ geldt voor bezwaren tegen:
Om te kunnen deelnemen aan de massaal bezwaar belastingrente procedure moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
Geen bezwaar = geen deelname
Je had op jouw bezwaarschrift nog geen uitspraak op bezwaar van de Belastingdienst vóór deze specifieke data:
Let op! Het maakt niet uit wanneer je bezwaar hebt ingediend, zolang de Belastingdienst op de genoemde datum nog geen uitspraak heeft gedaan. Is er wel al uitspraak geweest, dan val je buiten de regeling en moet je tijdig beroep instellen bij de rechtbank om je rechten te behouden.
Je bezwaarschrift bevat één of meer van de rechtsvragen die het massaal bezwaar moet beantwoorden:
Zie ook het besluit van 7 februari 2025 en het besluit van 16 april 2025.
De Belastingdienst doet voorlopig géén uitspraak op bezwaren die onder het massaal bezwaar vallen. Pas als de Hoge Raad zich uitspreekt over de centrale rechtsvragen, volgt er één gezamenlijke beslissing voor iedereen die voldoet aan de voorwaarden.
Krijg je belastingrente berekend over een voorlopige aanslag? Dan kun je daartegen niet in bezwaar. Wel kun je een verzoek om herziening indienen. Daar heb je 6 weken de tijd voor, gerekend vanaf de datum van de definitieve aanslag waarmee de voorlopige aanslag is verrekend.
Belangrijk: alleen bezwaar maken tegen belastingrente op de definitieve aanslag is in dat geval niet genoeg. Op die definitieve aanslag betaal je namelijk alleen rente over het bedrag dat je ná verrekening met de voorlopige aanslag nog moet betalen. Heb je ook belastingrente betaald over de voorlopige aanslag? Dan moet je daar apart een verzoek om herziening voor indienen.
Goed om te weten: zo’n verzoek om herziening wordt meestal afgewezen. De Belastingdienst beschouwt het namelijk niet als een formeel bezwaar. Maar je kunt wél bezwaar maken tegen die afwijzing. Zorg dat je dat op tijd doet (uiterlijk op de datum van de definitieve aanslag waarmee de voorlopige is verrekend en je hebt altijd minstens 6 weken de tijd vanaf de dagtekening van de afwijzing (artikel 27, lid 2, Wet VPB 1969 en artikel 9.5, lid 2, Wet IB 2001)).
Een bezwaar tegen de afwijzing van zo’n herzieningsverzoek valt – als je het op tijd indient – gewoon onder de regeling voor massaal bezwaar.
Heb je bezwaar gemaakt en draaide het daarbij om bezwaar tegen meer dan alleen de hoogte van belastingrente? De Belastingdienst beoordeelt die andere onderdelen dan wel al gewoon volgens de gangbare procedures.
Bron: Belastingdienst, SRA
Actueel
Special Miljoenennota 2027: de voorgestelde maatregelen
Kabinet zet scenario’s nieuw box 3-stelsel op een rij
Loondoorbetaling bij ziekte mogelijk aangepast: dit betekenen de scenario’s voor werkgevers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2026 de Miljoenennota 2027 en het Belastingplan 2027. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet die de komende periode door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2027, tenzij anders vermeld. Ook vind je wijzigingen die al eerder bekend […]
Het kabinet heeft dinsdag in een Kamerbrief de dilemma’s bij vier scenario’s voor de toekomst van box 3 opgesomd, variërend van aanpassingen aan de Wet werkelijk rendement tot een versnelde overstap naar een volledige vermogenswinstbelasting. De financiële gevolgen van de verschillende scenario’s lopen sterk uiteen. De duurste route kost de schatkist tot en met 2035 […]
De loondoorbetaling bij ziekte kan in de toekomst veranderen. Het kabinet onderzoekt verschillende mogelijkheden om de regels werkbaarder te maken voor werkgevers, vooral voor het mkb. Zo wordt gekeken naar een kortere loondoorbetalingsperiode, een collectieve voorziening voor het tweede ziektejaar en minder ruimte voor bovenwettelijke aanvullingen. Ook eenvoudigere regels rond ontslag en re-integratie zijn in […]
Hoge brandstofkosten zorgen ervoor dat werkgevers kritischer naar hun zakelijke mobiliteit kijken. Vooral de elektrificatie van het wagenpark krijgt hierdoor extra vaart. Tegelijk sturen organisaties scherper op kosten, zakelijke kilometers en thuiswerken. Voor werkgevers is dit daarom een goed moment om het mobiliteitsbeleid opnieuw te beoordelen. Zeker met het oog op de voorgenomen pseudo-eindheffing voor […]
De regels voor de bijtelling van een auto van de zaak veranderen niet. Medewerkers en ondernemers die tijdens het jaar stoppen met privégebruik, kunnen de bijtelling niet vanaf dat moment beëindigen. De grens van 500 privékilometers blijft namelijk gelden voor het hele kalenderjaar. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om medewerkers vooraf goed te informeren […]
© 2026 - Stolwijk Kennisnetwerk