Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Let op voorwaarden inhouden huisvestingskosten en zorgverzekering
Op het vanaf 1 januari 2017 geldende verbod op inhouding en verrekening onder het netto wettelijk minimumloon is voor huisvestingskosten en de zorgverzekering een uitzondering gemaakt. Onder voorwaarden mag u deze bedragen nog steeds inhouden, ook als u daardoor minder uitbetaalt dan het netto wettelijk minimumloon.
Vanaf 1 januari 2017 mag u geen bedragen inhouden op of verrekenen met het loon van uw werknemers als u hierdoor minder dan het netto wettelijke minimumloon uitbetaalt. Voor huisvestingskosten en zorgverzekering is hierop een uitzondering gemaakt.
De huur van woonruimte, kosten van nutsvoorzieningen en servicekosten verschuldigd aan een verhuurder mag u op het loon inhouden, ook als u daardoor minder uitbetaalt dan het netto wettelijk minimumloon.
Let op! Deze uitzondering voor huisvestingskosten geldt niet voor gedetacheerde werknemers.
Voorwaarden bij het inhouden van huisvestingskosten zijn verder dat:
Let op! De 25% wordt berekend over het bruto wettelijk minimumloon. Betaling van de huisvestingskosten vindt echter plaats uit het netto bedrag dat uitbetaald wordt aan de werknemer.
Wilt u een bedrag inhouden betreft de zorgverzekering, dan heeft u een schriftelijke volmacht van uw werknemer nodig en een kopie van zijn of haar zorgpolis. U mag vervolgens de premie van de basiszorgverzekering en de premie voor herverzekering van het eigen risico inhouden tot maximaal het bedrag van de geschatte gemiddelde nominale zorgpremie. Wilt u een hoger bedrag inhouden, dan kan dat niet als u daardoor minder dan het netto wettelijk minimumloon uitbetaalt. De gemiddelde nominale zorgpremie voor 2017 bedraagt € 1.241 per jaar.
De schriftelijke volmacht moet aan de wettelijke voorwaarden voldoen. Dit betekent dat uw werknemer uitdrukkelijke toestemming moet geven en de volmacht op elk moment eenzijdig weer moet kunnen intrekken. Voldoet de volmacht hier niet aan, dan gelden de uitzonderingen op het inhoudingsverbod niet.
Actueel
Brieven Belastingdienst over box 3 en IB 2019 – Wat moet of kun je daarmee?
Vrije ruimte WKR 2024 ook voor personeelsuitje 2025?
Bedrijfsarts? Dit zijn de rechten en plichten van medewerkers
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
De Belastingdienst is gestart met het versturen van brieven aan belastingplichtigen die mogelijk in aanmerking komen voor aanvullend rechtsherstel in box 3. En de Belastingdienst is van plan brieven te gaan versturen naar belastingplichtigen met box 3-inkomen waarvan de aanslag IB 2019 op 24 december 2021 nog niet onherroepelijk vaststond. Wat moet je wel of […]
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk