Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
We horen steeds vaker dat men in aanraking komt met spookfacturen: facturen voor goederen of diensten die u niet ontvangen of afgenomen heeft. Hoe herkent u spookfacturen? En hoe gaat u er mee om?
Een spookfactuur is een factuur of nota voor een dienst of product dat u nooit afgenomen, ontvangen of zelfs maar besteld heeft. Er staat dus geen prestatie tegenover de factuur. U hoeft deze factuur dus ook niet te betalen, maar dat klinkt makkelijker dan het is… de factuur kan heel echt lijken.
Een spookfactuur is vaak een rekening van een product of dienst dat u vaker bestelt, alleen is de leverancier anders dan normaal. Vaak is het bedrag relatief laag, waarmee de fraudeur hoopt dat deze door drukte of onoplettendheid betaald wordt zonder enige controle.
Fraudeurs maken veel misbruik van bekende bedrijfsnamen om spookfacturen te versturen, zoals de Belastingdienst, Ziggo, KPN, Vodafone, Zilveren Kruis, Vattenfall, Menzis, VGZ, DNS Service NL, CZ, Essent, OHRA. De facturen zijn moeilijk van echt te onderscheiden.
Er zijn tenminste twee soorten lay-outs van spookfacturen bekend. De ene is daadwerkelijk een factuur zonder tegenprestatie. Het kan hierbij zijn dat het een administratieve fout is van de verzender, maar het kan ook kwade wil zijn. De andere vorm is een aanbieding of offerte die qua lay-out veel op een factuur lijkt. Vaak staat er in kleine lettertjes dat het om een aanbieding of offerte gaat.
Doordat spookfacturen zo goed op echte facturen lijken, zijn ze moeilijk te onderscheiden. Hieronder een paar tips waar u op kunt letten:
Het versturen van spookfacturen is strafbaar. Ontvangt u een spookfactuur, meld dit dan bij de Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.
Actueel
Doorwerken na AOW-leeftijd: dit moet je weten over de aangifte loonheffingen
Bedrijfsoverdracht IB-onderneming: dit moet je fiscaal vooraf regelen
UWV herintroduceert 60-plusmaatregel per 1 september 2025
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel werkgevers weten dat je periodiek* een PAGO moet aanbieden. Dat staat immers gewoon in de Arbowet. Maar wat betekent dat precies? En hoe haal je er als werkgever ook echt voordeel uit? In dit blog neem ik je mee in wat een PAGO (en PMO) is, hoe je het organiseert en wat het je […]
Wat verandert er in de aangifte loonheffingen wanneer een werknemer de AOW-leeftijd bereikt? Die vraag is relevant voor werkgevers die te maken hebben met werknemers die doorwerken na de AOW-gerechtigde leeftijd. Vanaf dat moment gelden er andere regels voor de verzekeringsindicaties én de inkomstenverhouding (IKV). Verzekeringsplicht wijzigt per AOW-leeftijd Een werknemer die op 15 juni […]
Wat als je functieprofielen niet meer helpen bij de ontwikkeling van je mensen? Grote kans dat dat al zo is. Want traditionele functieprofielen verouderen sneller dan ooit. Ze sluiten vaak niet meer aan op wat medewerkers écht nodig hebben om te groeien. En ze geven geen antwoord op vragen als: Waar kan ik naartoe groeien? […]
Bij de bedrijfsoverdracht van een IB-onderneming komt het een en ander kijken. Je moet keuzes maken over bijvoorbeeld nu of later belasting betalen, checken of er een desinvesteringsbijtelling is, nagaan wat je me vrijgekomen reserves wilt en kunt, enzovoort.. Een verkeerde keuze kan je geld kosten of je opvolger in een lastige positie brengen. Ontdek […]
Vanaf 1 september 2025 voert het UWV opnieuw de 60-plusmaatregel in voor WIA-aanvragen. Deze tijdelijke regeling, eerder van kracht tussen 2022 en 2024, is bedoeld om de achterstanden bij WIA-beoordelingen terug te dringen. Op 3 juli 2025 stemde de Tweede Kamer in met de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), waardoor […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk