Skip to main content
7 april 2020

Let op: Spookfacturen

We horen steeds vaker dat men in aanraking komt met spookfacturen: facturen voor goederen of diensten die u niet ontvangen of afgenomen heeft. Hoe herkent u spookfacturen? En hoe gaat u er mee om?

Wat is een spookfactuur?

Een spookfactuur is een factuur of nota voor een dienst of product dat u nooit afgenomen, ontvangen of zelfs maar besteld heeft. Er staat dus geen prestatie tegenover de factuur. U hoeft deze factuur dus ook niet te betalen, maar dat klinkt makkelijker dan het is… de factuur kan heel echt lijken.

Een spookfactuur is vaak een rekening van een product of dienst dat u vaker bestelt, alleen is de leverancier anders dan normaal. Vaak is het bedrag relatief laag, waarmee de fraudeur hoopt dat deze door drukte of onoplettendheid betaald wordt zonder enige controle.

Fraudeurs maken veel misbruik van bekende bedrijfsnamen om spookfacturen te versturen, zoals de Belastingdienst, Ziggo, KPN, Vodafone, Zilveren Kruis, Vattenfall, Menzis, VGZ, DNS Service NL, CZ, Essent, OHRA. De facturen zijn moeilijk van echt te onderscheiden.

Hoe herkent u een spookfactuur?

Er zijn tenminste twee soorten lay-outs van spookfacturen bekend. De ene is daadwerkelijk een factuur zonder tegenprestatie. Het kan hierbij zijn dat het een administratieve fout is van de verzender, maar het kan ook kwade wil zijn.
De andere vorm is een aanbieding of offerte die qua lay-out veel op een factuur lijkt. Vaak staat er in kleine lettertjes dat het om een aanbieding of offerte gaat.

Doordat spookfacturen zo goed op echte facturen lijken, zijn ze moeilijk te onderscheiden. Hieronder een paar tips waar u op kunt letten:

  • Aan wie is de factuur gericht? Een spookfactuur heeft vaak een algemene aanhef.
  • Wie is de afzender van de factuur? Klopt het dat u hier onlangs een bestelling heeft geplaatst?
  • Gebruikt uw organisatie inkoopordernummers of orderbevestigingen, controleer dan of deze terug te vinden zijn in de administratie.
  • Check het mailadres van de afzender. Is er sprake van kwade opzet, dan wijkt het mailadres af. Vaak zit de afwijking in de domeinnaam (de naam na @). Dit kan slechts een heel kleine afwijking zijn, die u alleen opmerkt als u goed oplet.
  • Controleer het bankrekeningnummer. Lijkt de factuur van een vaste leverancier te komen, dan zou het bankrekeningnummer al in de administratie voor moeten komen. Wees extra voorzichtig met buitenlandse bankrekeningen, fraudeurs maken hier veel gebruik van.

Het versturen van spookfacturen is strafbaar. Ontvangt u een spookfactuur, meld dit dan bij de Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.

Terug

Nog niet uitgelezen?