Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Als een werknemer wegens ziekte zijn auto van de zaak voor langere tijd niet kan gebruiken, vervalt de gebruikelijke bijtelling niet. Tenzij kan worden aangetoond dat er in dat jaar minder dan 500 km privé is gereden.
Bij het beschikbaar stellen van een auto van de zaak geldt voor uw personeel in beginsel een bijtelling in verband met het privégebruik. Wat zijn de mogelijkheden voor deze bijtelling als een werknemer door omstandigheden, bijvoorbeeld door langdurig ziekte, de auto niet of nauwelijks gebruikt?
Bovenstaande vraag is onlangs tot aan de Hoge Raad uitgevochten. Daarbij heeft de Hoge Raad gewezen op het uitgangspunt dat voor een ter beschikking gestelde auto in beginsel de bijtelling geldt, tenzij bewezen wordt dat met de auto niet meer dan 500 kilometer in het betreffende jaar privé is gereden. Anders dan het hof vindt de Hoge Raad een ziekte, waardoor niet van de auto gebruik gemaakt kan worden, geen reden de bijtelling automatisch achterwege te laten. Uit de uitspraak valt op te maken dat daarbij van belang is dat ook anderen dan de werknemer zelf de auto kunnen gebruiken, zoals zijn partner of huisgenoten, of dat men zich kan laten rijden.
Tip: Is een auto ter beschikking gesteld en is de bestuurder voor langere tijd ziek, dan kan wel op andere wijze de bijtelling worden voorkomen. Dit is ook van belang als vanwege andere omstandigheden de auto langere tijd niet gebruikt kan worden, zoals verblijf in het buitenland. De auto dient dan te worden ingeleverd bij de leasemaatschappij, samen met de sleutels en de bijbehorende papieren. De auto staat dan niet langer ’ter beschikking’ en dus is vanaf dat moment de bijtelling niet meer aan de orde.
Let op! Als de auto wordt ingeleverd bij de werkgever, kan de fiscus ervan uitgaan dat de auto door anderen gebruikt kan worden, waarvoor dan de bijtelling gaat gelden. U zult dan op andere wijze aan moeten tonen dat de auto niet voor privé doeleinden ter beschikking staat, bijvoorbeeld met een kilometeradministratie.
Heeft u een vraag over het ter beschikking staan van een auto waarvan langere tijd in privé geen gebruik gemaakt kan worden, neem dan contact met ons op.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk