Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u uw personeel dit jaar blij met een kerstpakket? Dan mag u de kosten onderbrengen in de werkkostenregeling. Tenzij u deze al maximaal heeft benut door alle extraatjes van het afgelopen jaar. Ondernemers in de inkomstenbelasting mogen deze kosten dan aftrekken van de winst.
Ook een kerstpakket is loon voor uw werknemer. Dit betekent dat er belasting over betaald moet worden. Wilt u dit niet, dan kunt u het onderbrengen in de werkkostenregeling.
Verstrekkingen, zoals een kerstpakket aan werknemers, kunt u belastingvrij houden door ze onder te brengen in de werkkostenregeling. Jaarlijks mag u 1,2% van de loonsom besteden aan belastingvrije vergoedingen en verstrekkingen. Komt u over deze grens heen, dan betaalt u als werkgever 80% eindheffing.
Het is vervolgens de vraag of u de kosten voor de kerstborrel als ondernemer volledig van de winst mag aftrekken. Een kerstpakket voor uw personeel of relaties is in beginsel slechts voor 80% aftrekbaar van de winst, als uw winst in de inkomstenbelasting belast wordt. De aftrek is in beginsel 73,5% als uw winst in de vennootschapsbelasting belast wordt, zoals bij bv’s. Is het kerstpakket belast loon of brengt u het onder in de werkkostenregeling, dan is de aftrek dus wel gewoon 100%.
Let op! Het bovenstaande geldt ook als er drank in het pakket zit, zoals een flesje wijn.
Heeft u een personeelsfonds, dan kan het verstrekken van een kerstpakket onder voorwaarden belastingvrij geschieden. Met name is dan van belang dat de werknemers uit hun netto loon de laatste vijf jaren gezamenlijk minstens even veel aan het fonds hebben bijgedragen als u als werkgever. Bestaat het fonds nog geen vijf jaar, dan geldt deze voorwaarde vanaf de oprichting.
Heeft u vragen over het verstrekken van een kerstpakket, neem dan contact met ons op.
Actueel
Nieuw Stolwijk Kelderman Deventer officieel geopend
Fiets van de zaak – Alles over bijtelling en onbelast vergoeden
Vanaf 1 juli strengere eisen overdrachtsbelasting bij juridische splitsing
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
De Europese Commissie publiceerde op 26 februari 2025 het zogenoemde Omnibus-pakket. Dit pakket brengt belangrijke veranderingen met zich mee voor de invoering van de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Wat betekent dit in de praktijk? De hoofdpunten op een rij. 1. Alleen bedrijven met 1.000+ medewerkers Het Europese Parlement moet nog instemmen met de voorgestelde […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk