Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Maakt u uw personeel dit jaar blij met een kerstpakket? Dan mag u de kosten onderbrengen in de werkkostenregeling. Tenzij u deze al maximaal heeft benut door alle extraatjes van het afgelopen jaar. Ondernemers in de inkomstenbelasting mogen deze kosten dan aftrekken van de winst.
Ook een kerstpakket is loon voor uw werknemer. Dit betekent dat er belasting over betaald moet worden. Wilt u dit niet, dan kunt u het onderbrengen in de werkkostenregeling.
Verstrekkingen, zoals een kerstpakket aan werknemers, kunt u belastingvrij houden door ze onder te brengen in de werkkostenregeling. Jaarlijks mag u 1,2% van de loonsom besteden aan belastingvrije vergoedingen en verstrekkingen. Komt u over deze grens heen, dan betaalt u als werkgever 80% eindheffing.
Het is vervolgens de vraag of u de kosten voor de kerstborrel als ondernemer volledig van de winst mag aftrekken. Een kerstpakket voor uw personeel of relaties is in beginsel slechts voor 80% aftrekbaar van de winst, als uw winst in de inkomstenbelasting belast wordt. De aftrek is in beginsel 73,5% als uw winst in de vennootschapsbelasting belast wordt, zoals bij bv’s. Is het kerstpakket belast loon of brengt u het onder in de werkkostenregeling, dan is de aftrek dus wel gewoon 100%.
Let op! Het bovenstaande geldt ook als er drank in het pakket zit, zoals een flesje wijn.
Heeft u een personeelsfonds, dan kan het verstrekken van een kerstpakket onder voorwaarden belastingvrij geschieden. Met name is dan van belang dat de werknemers uit hun netto loon de laatste vijf jaren gezamenlijk minstens even veel aan het fonds hebben bijgedragen als u als werkgever. Bestaat het fonds nog geen vijf jaar, dan geldt deze voorwaarde vanaf de oprichting.
Heeft u vragen over het verstrekken van een kerstpakket, neem dan contact met ons op.
Actueel
Loonheffingen 2025 – de wijzigingen
Gepland en spontaan in gesprek – Deze vruchten pluk je ervan
Oordeel rechtbank: Belastingrente te hoog – bezwaar maken kan lonen
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Werkstress neemt toe en als werkgever merk je daarvan de gevolgen. Onder andere in de vorm van stijgende verzuimkosten. ‘Verzuimkosten voor werkgevers wegens werkstress zijn met 33% gestegen’, meldde TNO tijdens de Week van de Werkstress dan ook. Opvallende cijfers en aanleiding voor Organisatiepsycholoog Sanneke Peters om hierover eens te sparren met collega Jeroen Kremer, […]
Het jaar is alweer bijna voorbij, en dan is het natuurlijk belangrijk dat alles goed op orde is wat betreft de loonadministratie voor de overgang van 2024 naar 2025. Wat moet je daarvoor nog regelen en bij ons aanleveren? In dit blog neem ik je graag mee door alle belangrijke stappen en documenten die nodig […]
Wat is er per 1 januari 2025 anders voor het inhouden en betalen van loonheffingen? Het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025 is er nog niet, maar we hebben wel de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij. Naar verwachting publiceert de Belastingdienst in februari 2025 het nieuwe Handboek Loonheffingen 2025. Maar in de Nieuwsbrief Loonheffingen vind […]
Vertrouwen, begrip en een positieve werksfeer. Dat is waarom je met je medewerker in gesprek wilt blijven. Niet één keer per jaar tijdens het ontwikkelgesprek, maar regelmatig. Gepland én spontaan. Wist je dat je zo sneller problemen maar ook kansen signaleert en je iemand beter kunt helpen bij zijn ontwikkeling? Meer over die voordelen én […]
In een rechtszaak rondom de vennootschapsbelasting (vpb) heeft de rechtbank geoordeeld dat bedrijven die belastingrente verschuldigd zijn slechts 4 in plaats van 8% hoeven te betalen. Heeft jouw onderneming belastingrente betaald, dan kan hiertegen bezwaar maken voordelig uitpakken. Het is voor het eerst dat de rechter heeft geoordeeld dat de belastingrente te hoog is vastgesteld […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk