Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hybride werken: de nieuwe norm
Nu veel coronamaatregelen, waaronder het advies om volledig thuis te werken, zijn komen te vervallen, vragen veel werkgevers zich af of we nu teruggaan naar het ‘oude normaal’. Of wordt hybride werken de norm?
Zoals je in ons artikel HR-trends 2022 hebt kunnen lezen, is het hybride werken een belangrijke HR-trend voor 2022. Medewerkers die hybride werken verrichten deels op kantoor en deels vanuit huis hun werkzaamheden.
Uit onderzoek van EenVandaag is gebleken dat 88% van de werknemers niet meer terug wil naar een volledige werkweek op kantoor. Driekwart van de werknemers zou graag een hybride werkvorm zien. Dat dit in de toekomst de norm gaat zijn, lijkt dus duidelijk. De belangrijkste persoonlijke voorkeuren die genoemd worden zijn:
Daarbij komt één gezamenlijk voordeel: tijdsbesparing. En, niet te vergeten, hybride werken zorgt voor een betere doorstroming op de weg en minder drukte in het openbaar vervoer. Het draagt dus indirect bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
Naast de kansen die het hybride werken biedt, is het ook belangrijk om je bewust te zijn van de uitdagingen die het met zich meebrengt. Hoe geef je bijvoorbeeld leiding aan thuiswerkers? Daarnaast kan de grens tussen werk en het privéleven ook vervagen bij hybride werken, bijvoorbeeld wanneer er geen afgebakende thuiswerkplek is.
Wat je zeker ook in de gaten moet houden is het gebrek aan persoonlijk contact waar medewerkers moeite mee kunnen hebben en de angst dat daardoor hun inzet onvoldoende gewaardeerd wordt. Om dit te voorkomen, moet je als werkgever zorgen voor de juiste technologische middelen, zoals Microsoft Teams of Zoom, om goed contact te behouden.
Zoals je ziet biedt het hybride werken voor- en nadelen, maar dat het in de toekomst de norm gaat worden staat vast. Als werkgever is het je verantwoordelijkheid om voor goede (technologische) middelen te zorgen, om het hybride werken niet alleen mogelijk te maken, maar ook te laten slagen.
Daarnaast is een goed thuiswerkbeleid onmisbaar. Wil je meer weten over wat een thuiswerkbeleid omvat of heb je hulp nodig bij het opstellen ervan? Neem gerust contact met mij op, ik vertel je er graag meer over.
Laura van Alst, junior HR-consultant t 06 1283 6072e l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Bronnen:– EenVandaag– Rijksoverheid
Actueel
De waarde van een arbeidsjurist die dicht bij jouw organisatie staat
Het tussentijds opzegbeding in een tijdelijke arbeidsovereenkomst: kansen én risico’s
Onkostenvergoeding voor medewerker, zo houd je grip op kosten zonder gedoe
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
“We hadden het toch goed geregeld?” Het is een zin die we vaak horen. Veel werkgevers gaan ervan uit dat hun afspraken met medewerkers kloppen tot er iets gebeurt. In dit blog laten we je zien hoe snel afspraken ongemerkt kunnen verschuiven en waarom het helpt om ze af en toe samen tegen het licht […]
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd loopt in principe automatisch af op de afgesproken einddatum. Tussentijds opzeggen is meestal niet mogelijk. Toch kan dit anders liggen als er in de overeenkomst een tussentijds opzegbeding is opgenomen. In dit blog leg ik uit wat zo’n beding inhoudt, hoe het werkt in de praktijk en waar werkgevers en […]
Elke maand dezelfde stapels bonnetjes op je bureau. Medewerkers die wachten op uitbetaling. Een administratie die meer tijd kost dan nodig. Veel werkgevers herkennen het en vragen zich af hoe zij dit slimmer kunnen organiseren. Een vaste onkostenvergoeding kan veel rust geven. De kunst is alleen om deze goed in te richten en zorgvuldig te […]
Sinds dit jaar handhaaft de Belastingdienst weer volledig op schijnzelfstandigheid. Dat zorgt voor veel onrust bij zowel opdrachtgevers als zelfstandigen. Hoewel er in 2025 nog geen boetes werden opgelegd, verandert dat per 1 januari 2026. Dan verdwijnt de zachte landing en kunnen direct sancties volgen als er sprake is van schijnzelfstandigheid. Door Tarik Jansen, fiscalist […]
Nieuwe medewerkers ontvangen we met open armen. Logisch, want een sterke start bepaalt vaak hoe iemand zich voelt binnen de organisatie. Maar wat gebeurt er aan het einde van die reis? Een zorgvuldig afscheid krijgt nog te vaak te weinig aandacht, terwijl juist dat moment grote invloed heeft op je reputatie, medewerkerservaring én toekomstige wervingskansen. […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk