Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hybride werken: de nieuwe norm
Nu veel coronamaatregelen, waaronder het advies om volledig thuis te werken, zijn komen te vervallen, vragen veel werkgevers zich af of we nu teruggaan naar het ‘oude normaal’. Of wordt hybride werken de norm?
Zoals je in ons artikel HR-trends 2022 hebt kunnen lezen, is het hybride werken een belangrijke HR-trend voor 2022. Medewerkers die hybride werken verrichten deels op kantoor en deels vanuit huis hun werkzaamheden.
Uit onderzoek van EenVandaag is gebleken dat 88% van de werknemers niet meer terug wil naar een volledige werkweek op kantoor. Driekwart van de werknemers zou graag een hybride werkvorm zien. Dat dit in de toekomst de norm gaat zijn, lijkt dus duidelijk. De belangrijkste persoonlijke voorkeuren die genoemd worden zijn:
Daarbij komt één gezamenlijk voordeel: tijdsbesparing. En, niet te vergeten, hybride werken zorgt voor een betere doorstroming op de weg en minder drukte in het openbaar vervoer. Het draagt dus indirect bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
Naast de kansen die het hybride werken biedt, is het ook belangrijk om je bewust te zijn van de uitdagingen die het met zich meebrengt. Hoe geef je bijvoorbeeld leiding aan thuiswerkers? Daarnaast kan de grens tussen werk en het privéleven ook vervagen bij hybride werken, bijvoorbeeld wanneer er geen afgebakende thuiswerkplek is.
Wat je zeker ook in de gaten moet houden is het gebrek aan persoonlijk contact waar medewerkers moeite mee kunnen hebben en de angst dat daardoor hun inzet onvoldoende gewaardeerd wordt. Om dit te voorkomen, moet je als werkgever zorgen voor de juiste technologische middelen, zoals Microsoft Teams of Zoom, om goed contact te behouden.
Zoals je ziet biedt het hybride werken voor- en nadelen, maar dat het in de toekomst de norm gaat worden staat vast. Als werkgever is het je verantwoordelijkheid om voor goede (technologische) middelen te zorgen, om het hybride werken niet alleen mogelijk te maken, maar ook te laten slagen.
Daarnaast is een goed thuiswerkbeleid onmisbaar. Wil je meer weten over wat een thuiswerkbeleid omvat of heb je hulp nodig bij het opstellen ervan? Neem gerust contact met mij op, ik vertel je er graag meer over.
Laura van Alst, junior HR-consultant t 06 1283 6072e l.v.alst@vitaconluteijn.nl
Bronnen:– EenVandaag– Rijksoverheid
Actueel
Ondernemer én werkgever? 7 tips om het makkelijker te maken
Get off to a sound fiscal start when doing business in the Netherlands
Ondernemer, wat gebeurt er als jij er morgen niet meer bent?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het verschil maken? Met traditioneel beloningsbeleid gericht op prestaties en ervaring lukt je dat steeds minder. Daarom verleggen veel werkgevers de focus naar duurzaam beloningsbeleid: belonen met het oog op maatschappelijke trends, verschillende generaties en de veranderende wereld. We hebben 5 trends voor je, waarmee ook jij makkelijk een nieuwe weg in kunt slaan. Traditionele […]
Als ondernemer in de inkomstenbelasting, maar ook als dga van een bv, kunnen zakelijk en privé nogal eens door elkaar lopen. Houd in je aangiften zakelijke en onzakelijke kosten echter goed gescheiden. De Belastingdienst is in 2025 namelijk extra alert bij de boordeling van zakelijke kosten. De Belastingdienst ziet te vaak dat aftrekposten worden opgevoerd, […]
Als ondernemer wil je bouwen aan een succesvol bedrijf. Je richt je op je klanten, je product of dienst en je groei. Maar je medewerkers zijn minstens zo belangrijk voor dat succes. Want zonder een goed team geen sterke onderneming. Veel ondernemers hebben echter niet per se voor het werkgeverschap gekozen. Toch doen ze het […]
The Netherlands is known worldwide for its favourable corporate climate. Our country, with its strong economy, well-developed infrastructure, and favourable tax schemes, is an attractive hub for both Dutch and foreign entrepreneurs. Are you interested in doing business in the Netherlands? If so, you need to be aware of a number of tax aspects. Tax […]
Niemand denkt er graag over na, maar wat als je als ondernemer plotseling overlijdt? Wat betekent dat voor je bedrijf, je gezin en je vermogen? Fiscalist Koen Hijl komt ze helaas nog steeds tegen: ondernemers die bij leven niets hebben geregeld. En dat kan nogal ingrijpende gevolgen hebben voor nabestaanden. Weten wat je moet regelen? […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk