Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Hoe geef je leiding aan thuiswerkers?
Na bijna twee jaar volledig in het teken van corona, is het thuiswerken niet meer weg te denken. Een ontwikkeling waar we allemaal blij mee zijn. Toch?
Thuiswerken is eigenlijk niks nieuws. Al jarenlang is het één van de speerpunten van “Het Nieuwe Werken”, een begrip geïntroduceerd door de overheid. Door corona is het thuiswerken wel ineens in een stroomversnelling terecht gekomen, we moesten wel. En waar de ene er dolenthousiast over is, kan een ander er maar niet aan wennen. Eén ding is zeker: ook als de coronamaatregelen ooit allemaal afgeschaft worden, zal het thuiswerken blijven bestaan. Het vraagt echter wél om een aantal aanpassingen in de manier van leidinggeven…
Vroeger, pre-corona, toen we nog allemaal bij elkaar op kantoor zaten te werken, was er veel onderling contact. Je sprak elkaar vrijwel de hele dag door, je zag elkaar constant. Als leidinggevende kon je best makkelijk peilen hoe het met iemand ging. Nu we fysiek niet meer bij elkaar zitten, is er minder direct contact, minder directe controle. En daar gaat het nu regelmatig mis: je moet op een andere manier met je medewerkers omgaan. Thuiswerken kan alleen succesvol zijn als je het volledige vertrouwen in je medewerkers hebt.
Ik hoor leidinggevende nog wel eens zeggen ‘Vertrouwen is goed, controle is beter.’ Nou, ik kan je zeggen, die gedachte gaat niet samen met succesvol thuiswerken. Je moet meer bewegen naar individueel leiderschap: je medewerkers sturen zichzelf aan, zij kennen hun kwaliteiten en talenten en behalen zo de gestelde doelen. Bij aardig wat werkgevers roept dit weerstand op. Deze weerstand is vaak gebouwd op wantrouwen of omdat ze denken dat hun medewerkers te weinig gevoel voor verantwoordelijk hebben. Maar, let op, gevoel voor verantwoordelijkheid kun je creëren door te faciliteren in wat je medewerker nodig heeft om de verantwoordelijkheid te kunnen dragen.
En dat kun je maar op één manier doen: door je medewerkers niet als medewerkers te bekijken en te behandelen, maar als personen. Iedere persoon is anders, iedere persoon heeft andere behoeften, en dat geldt dus ook voor iedere medewerker.
Een protocol met algemene richtlijnen voor thuiswerken kan behulpzaam zijn, maar daarmee ben je er nog niet. Je moet leidinggeven op maat. Wat heeft iemand nodig om ook thuis succesvol te kunnen werken? De ene heeft hulp nodig met de digitale systemen, de ander is geholpen met tips om werk en privé beter te kunnen scheiden en een derde heeft wat sturing nodig bij het samenwerken op afstand.
Waar je waakzaam voor moet zijn, is dat je geen ongelijkheid in je team creëert door de individuele manier van leidinggeven. Dat voorkom je door samen met je team keuzes te maken. Als team bekijk je wat er nodig is om jullie doelen te behalen. Of eigenlijk: wat ieder teamlid individueel nodig heeft om bij te kunnen dragen aan jullie gezamenlijke doelen. Ieder teamlid heeft iets anders nodig, maar zolang je allemaal dezelfde doelen nastreeft is dat geen probleem. Durft iedereen zich kwetsbaar op te stellen, dan worden eventuele verschillen tussen teamleden acceptabel voor iedereen. En daar ligt de rol van een goede leidinggevende: je loopt niet voorop, maar je stuurt, je weet behoeften boven tafel te krijgen, houdt de koers helder en je houdt iedereen aan boord. Jij bent de verbindende factor.
Kortom, wil je van thuiswerken een succes maken, kijk dan naar de behoeften van je medewerkers en ben oprecht geïnteresseerd in je mensen. Blijf met elkaar in gesprek, over je werk, maar vooral ook over alles wat er naast het werk nog meer is. Want alleen als zakelijk en privé in goede balans zijn, kun je het beste uit elkaar naar boven halen.
Straks is thuiswerken geen ‘moeten’ meer. Dan kun je de keuze bij je medewerkers laten. Je zult zien dat een deel weer heel snel terug naar kantoor komt en een ander deel voor hybride kiest. En het mooiste hieraan, is dat het voor de efficiëntie niks uitmaakt. Want als je medewerkers op de locatie van hun eigen keuze mogen werken, dan geef je hen je vertrouwen en werken zij het meest efficiënt.
Ben je benieuwd hoe structureel en succesvol thuiswerken in jouw organisatie past? Wil je eens van gedachten wisselen over de mogelijkheden? Bel of mail me gerust, ik denk graag met je mee!
Marina van ’t Klaphek, HR-consultantT 06 8333 0227E m.vt.klaphek@vitaconluteijn.nl
Actueel
Hoe weet je of nieuw talent een perfecte match kan worden?
Duurzaamheid in het mkb – Accountant Wouter over vragen en kansen
Renting or purchasing a holiday home in the Netherlands – 4 tax issues to watch out for
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Het kabinet presenteerde op Prinsjesdag 2024 de Miljoenennota 2025 en dus ook het Belastingplan 2025. In onze special vind je de voorstellen van het kabinet, die de komende periode in het parlement worden behandeld. De voorgestelde maatregelen gaan in per 1 januari 2025, tenzij anders vermeld. Download de Special Miljoennota 2025 Tarieven Belastingverlagingen voor middeninkomens […]
In de huidige krappe arbeidsmarkt is ‘die ene’ die precies past bij jouw vacature nagenoeg onvindbaar. Steeds belangrijker wordt daarom het ontwikkelpotentieel van een sollicitant. Wat kan diegene uiteindelijk voor jouw organisatie gaan betekenen? En daar kan een assessment je bij helpen. Door Sanneke Peters, HR-consultant/Psycholoog Niet eerder was het zo’n uitdaging om aan personeel […]
‘Duurzaamheid’ is niet meer weg te denken is. Je hoort de term constant en overal: op televisie, in politieke debatten en zelfs langs de lijn van het voetbalveld. Maar wat betekent duurzaamheid in het mkb? En wat moet of kun je met de CSRD? Ik heb 4 vragen voor je beantwoord en de voordelen op […]
Purchasing a holiday home in the Netherlands can be an appealing investment for personal use and for generating extra income from rental property. However, there are some tax implications that you should keep in mind, particularly when it comes to income tax and VAT. I have provided a summary of four key issues to pay […]
Wist je dat duurzaamheid gaat over meer dan het milieu? Sociale aspecten en goed bestuur zijn net zo belangrijk. Zeker als je vragen krijgt vanuit je keten van leveranciers of afnemers, omdat zij CSRD-plichtig zijn of vanuit beleid voorkeur geven aan duurzame samenwerkingspartners. Daarom 10 tips voor duurzaamheid, waarmee je ook in het mkb verder […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk