Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / Geen bijtelling voor bestelauto zonder rittenadministratie, kan dat?
Als u geen bijtelling voor uw auto van de zaak wilt, bent u in principe verplicht een rittenadministratie bij te houden. Dit betekent nogal eens administratieve rompslomp. Heeft u een bestelauto? Dan kunt u met een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik’ ook onder deze verplichting uit.
Ook als er een bestelauto ter beschikking is gesteld, geldt in beginsel gewoon de bijtelling. Deze wordt berekend over de catalogusprijs, inclusief BPM en btw.
Net als voor personenauto’s kan men aan de bijtelling ontkomen door te bewijzen dat met de auto in een jaar niet meer dan 500 km privé is gereden. Een rittenadministratie is niet verplicht, maar zonder deze administratie is het bewijs amper te leveren.
Voor bestelauto’s geldt een speciale regeling zonder dat u een bijtelling krijgt of dat u een rittenadministratie moet bijhouden. Deze regeling houdt in dat u vooraf een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik’ bestelauto invult én de bestelauto helemaal niet privé gebruikt.
Let op! ‘Helemaal niet’ betekent zelfs niet één kilometer per jaar. Woon-werkverkeer is zakelijk, maar omrijden om even bij de supermarkt boodschappen te doen niet.
De fiscus controleert fysiek of u de bestelauto ook werkelijk niet privé gebruikt. Wordt uw bestelauto gesignaleerd waarbij er twijfel is aan het zakelijke karakter van de rit, dan kan de fiscus u om een verklaring vragen. Blijkt hieruit niet dat u de bestelauto zakelijk gebruikte, dan kunt u een navordering plus boete verwachten.
Ook uw medewerkers kunnen gebruik maken van de ‘Verklaring uitsluitend zakelijk’ gebruik bestelauto. Zij dienen de verklaring dan via u in te leveren bij de fiscus. U hoeft dan met de bijtelling ook geen rekening te houden in uw loonadministratie.
Tip: Wijs uw medewerker er uitdrukkelijk op dat de bestelauto bij gebruik van de verklaring helemaal niet privé gebruikt mag worden en dat overtreding van dit voorschrift een forse boete op kan leveren.
Actueel
Carpoolen en de fiscus: dit zijn de regels voor belastingvrije vergoedingen
Starters kiezen vaker voor bv, maar ondernemersgroei valt stil
Een koel drankje op de werkvloer: wat zijn de fiscale spelregels?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Carpoolen is niet alleen milieuvriendelijk, het kan ook fiscaal voordelig zijn. Als werkgever mag je onder bepaalde voorwaarden een belastingvrije kilometervergoeding geven aan medewerkers die samen reizen. Welke mogelijkheden er zijn, hangt af van wie het carpoolen organiseert en of er gebruik wordt gemaakt van een privéauto of een auto van de zaak. Carpoolen met […]
De groei van het aantal bedrijven in Nederland is het laagste in tien jaar. Steeds meer ondernemers stoppen, terwijl het aantal starters blijft dalen. Opvallend is dat wie wel begint, steeds vaker kiest voor een bv. Toch is die rechtsvorm geen garantie tegen schijnzelfstandigheid, waarschuwt de Kamer van Koophandel (KVK). Lage groei bedrijven in 2025: […]
De zomer is in volle gang en met de oplopende temperaturen is een koud drankje of een ijsje op de werkvloer meer dan welkom. Veel werkgevers willen hun team graag verrassen met iets verfrissends. Maar hoe zit het fiscaal eigenlijk? Wanneer is zo’n traktatie onbelast? Traktatie op de werkplek is onbelast Goed nieuws: trakteer je […]
Wil je jouw bv overdragen aan een opvolger of verkopen? Dan is een goede voorbereiding cruciaal. Je krijgt te maken met belasting in box 2, mogelijke vrijstellingen en eventuele regels rond overdrachtsbelasting. Een verkeerde keuze kan geld kosten of de continuïteit van je bedrijf in gevaar brengen. Ontdek wat je moet regelen om de bedrijfsoverdracht […]
Het aantal doorwerkende AOW’ers in Nederland blijft toenemen. Volgens het CBS zijn het er inmiddels meer dan 250.000. De vitaliteit van deze groep blijkt een waardevolle oplossing voor werkgevers die kampen met personeelstekorten. Niet alleen zijn de risico’s beperkt, ook juridisch is er vaak meer mogelijk dan gedacht. Steeds vaker opgenomen in cao’s: werken na […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk